V tuzemsku bylo v první čtvrtině roku nejčistší ovzduší za poslední roky. Poklesl podíl emisí prachových částic i dalších plynů. Velký podíl měly hlavně dobré rozptylové podmínky, dlouhodobé snižování emisí ale i pandemie koronaviru.
Kvalita ovzduší v Česku byla v první čtvrtině letošního roku ve srovnání s průměry roků 2015 až 2019 na mnohem lepší úrovni. Podle informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) za to může především vliv meteorologických podmínek a dlouhodobý pokles emisí. Svůj podíl má ale i pandemie COVID-19, která ovlivnila dopravu i průmysl.
Aktuální data za letošní první čtvrtletí uvádějí pokles
prachových částic PM 10 o 24%, PM 2,5 o 30% dále pak i NOx
o 24% a NO2 o 21%. Na lepším ovzduší se ale letos
nejvýznamnější měrou podílely příznivé rozptylové podmínky.
Ústav také upozornil, že pokud bychom se podívali ještě dále do historie
a porovnali s letošní data s minulými roky, rozdíl by byl ještě
markantnější. Na ovzduší je tedy rozhodně viditelný dlouhodobý
tlak na snižování emisních limitů. Ty nařizují tuzemské zákony
ale i ty evropské, které hlavně u nových automobilů nastavují velmi
striktní normy.
Podle ČHMÚ ale zatím nelze říci, že rok 2020 bude tak úspěšný jako
celek. Velký vliv na celkové roční znečištění totiž vzniká
hlavně v zimním období, kdy jsou rozptylové podmínky obecně
horší a navíc vlivem vytápění dochází ke zvyšování emisních limitů.
Nárůst pak bývá patrný i v dopravě, jelikož se více osob dopravuje do
práce autem místo pěšky či na kole.
Podíl na letošních emisích ale rozhodně má i vyhlášený nouzový stav
kvůli globální pandemii koronaviru COVID-19, ten razantně
omezil dopravu uzavřením obyvatel doma, ale také snížil emise v průmyslu
právě uzavřením provozů. Spolu s novými omezujícími opatřeními,
která byla vyhlášena v říjnu se tak dá očekávat další snížení
emisí a to alespoň z hlediska dopravy.
Podle výzkumů,
které nedávno provedli v Indii má vzduch a jeho kvalita velký vliv i na
včelstva, která díky němu dříve umírají a navíc nejsou tolik
produktivní.