Vědci našli způsob jak zvýšit životnost vodíkových aut

     
Martin Bárta
25. 8. 2020 ▪ 17:07

Nový elektrokatalyzátor, na který vědci přišli by měl pomoci ke zvýšení životnosti vodíkových automobilů a to hlavně díky snížení spotřeby drahých kovů, kterých by v něm mělo být jen minimální množství.

Toyota Mirai na vodík
Toyota Mirai na vodík
Foto: Fotobanka Pixabay & Pexels

Odhaduje se, že celosvětové silnice brázdí více jak miliarda vozů různých značek, každý rok jich navíc několik desítek milionů přibude. Jen ale mizivé promile z nich tvoří vozy na vodíkový pohon a to i díky zatím stále nedokonalému fungování tohoto pohonu a jeho životnosti.

Tento problém by ale částečně mohl vyřešit nový elektrokatalyzátor vyvinutý mezinárodním týmem vědců pod vedením specialistů z univerzity ve švýcarském Bernu. Těm se podařilo vytvořit katalyzátor, který na rozdíl od těch současného typu nevyžaduje uhlíkový nosič a je tak mnohem stabilnější.

Méně platiny = nižší cena

Současná vozidla s vodíkovým pohonem ve velkém spoléhají na drahé kovy jako je platina či kobalt. Toho prvního jmenovaného bývá v palivových článcích běžně kolem 50 gramů což samozřejmě zvyšuje i cenu vozidla pokud vezmeme v potaz, že je platiny vytěženo ročně pouze cca 130 tun


Katalyzátor, který vědci vyvinuli ale potřebuje pouze malou část z tohoto množství platiny oproti současným katalyzátorům ve vodíkových vozidlech. Spotřeba se tak již přibližuje množství využívaném v katalyzátorech dnešních konvenčních automobilů.

Budou vozidla na vodík budoucností?

Nová technologie s kterou vědci přišli tak mění současné fungování vodíkových palivových článků a umožní mnohem větší rozšíření vodíku jako pohonu i pro osobní přepravu.


Vědci tak již v současnosti jednají s automobilkami o využití jejich technologie ke zvýšení dostupnosti vodíkových vozidel a tím i snížení emisí skleníkových plynů oproti vozidlům na konvenční pohony – fosilní paliva. Pro připomenutí: jedinou emisí při spalování vodíkového paliva je čistá voda.

Vodík pro pohon vlaků, bagrů i letadel

Už v současnosti mnoho výrobců testuje vodík pro budoucí použití jako pohonu svých „strojů“. V nedávné době tak například britská společnost JCB představila svůj bagr na vodíkový pohon, který v budoucnu sníží emise na stavbách.


V Německu už ale nikoho nepřekvapí ani osobní vlaky poháněné vodíkem, jelikož Němci investují nemalé finance právě do této moderní dopravy budoucnosti a to včetně staveb čerpacích stanic na toto palivo. Ostatně právě tento způsob dopravy, plánuje díky snadné dostupnosti vodíku implementovat i Ústecký kraj.



Sdílejte článek  
       


Zdroj: Univerzita v Bernu, RED




Nejnovější z kategorie


Brusel posílá miliardy na výrobu zeleného vodíku. Má pomoci snížit emise z náročných provozů

Vodíkové plány EU jsou podle odborníků jako z říše snů

V Napajedlech spustil provoz první elektrolyzér na zelený vodík v Česku

Němci napustili první část páteřní sítě budoucích vodíkovodů (ilustrační foto)

Vodíková jednotka Siemens Mireo Plus H

Plány na rozšiřování vodíku jsou podle evropských auditorů nereálné

První potrubí pro distribuci vodíku by Německo mohlo dokončit už v příštím roce

Dodá nová metoda druhý dech výrobě vodíku?

Uzavření vodíkových čerpacích stanic majitele vodíkových aut nepotěší

Kloubový Solaris Urbino 18M electric v ulicích Barcelony

Nizozemský král Vilém-Alexandr (uprostřed) při zahájení prací na vodíkové síti

Vodíková Toyota Hilux

Vodíkový autobus Škoda H‘CITY

Čerpání vodíku do automobilu

Vodíkový autobus Solaris Urbino 18

Hyundai NEXO

Elon Musk

Toyota Mirai na vodík

Vodík

Elektrolyzér od společnosti Hysata

Vodíkový autobus u čerpací stanice

Plynové potrubí

Železnice

Hyundai Xcient - tahač na vodík

Vodíková Toyota Mirai

Ústí plynovodu v Německu

Vodíkový vlak Alstom

Čerpání vodíku do nádrže automobilu

Vodíkový vlak Alstom

Čerpání vodíku do vozidla



Nejnovější
Nejnovější