Vědci našli způsob jak zvýšit životnost vodíkových aut
Nový elektrokatalyzátor, na který vědci přišli by měl pomoci ke zvýšení životnosti vodíkových automobilů a to hlavně díky snížení spotřeby drahých kovů, kterých by v něm mělo být jen minimální množství.
Odhaduje se, že celosvětové silnice brázdí více jak miliarda vozů různých značek, každý rok jich navíc několik desítek milionů přibude. Jen ale mizivé promile z nich tvoří vozy na vodíkový pohon a to i díky zatím stále nedokonalému fungování tohoto pohonu a jeho životnosti.
Tento problém by ale částečně mohl vyřešit nový elektrokatalyzátor vyvinutý mezinárodním týmem vědců pod vedením specialistů z univerzity ve švýcarském Bernu. Těm se podařilo vytvořit katalyzátor, který na rozdíl od těch současného typu nevyžaduje uhlíkový nosič a je tak mnohem stabilnější.
Méně platiny = nižší cena
Současná vozidla s vodíkovým pohonem ve velkém spoléhají na drahé kovy jako je platina či kobalt. Toho prvního jmenovaného bývá v palivových článcích běžně kolem 50 gramů což samozřejmě zvyšuje i cenu vozidla pokud vezmeme v potaz, že je platiny vytěženo ročně pouze cca 130 tun
Katalyzátor, který vědci vyvinuli ale potřebuje pouze malou část
z tohoto množství platiny oproti současným katalyzátorům ve
vodíkových vozidlech. Spotřeba se tak již přibližuje množství
využívaném v katalyzátorech dnešních konvenčních automobilů.
Budou vozidla na vodík budoucností?
Nová technologie s kterou vědci přišli tak mění současné fungování vodíkových palivových článků a umožní mnohem větší rozšíření vodíku jako pohonu i pro osobní přepravu.
Vědci tak již v současnosti jednají s automobilkami o využití
jejich technologie ke zvýšení dostupnosti vodíkových vozidel a
tím i snížení emisí skleníkových plynů oproti
vozidlům na konvenční pohony – fosilní paliva. Pro připomenutí: jedinou
emisí při spalování vodíkového paliva je čistá voda.
Vodík pro pohon vlaků, bagrů i letadel
Už v současnosti mnoho výrobců testuje vodík pro budoucí použití jako pohonu svých „strojů“. V nedávné době tak například britská společnost JCB představila svůj bagr na vodíkový pohon, který v budoucnu sníží emise na stavbách.
V Německu už ale nikoho nepřekvapí ani osobní
vlaky poháněné vodíkem, jelikož Němci investují nemalé finance
právě do této moderní dopravy budoucnosti a to včetně staveb čerpacích
stanic na toto palivo. Ostatně právě tento způsob dopravy, plánuje díky
snadné dostupnosti vodíku implementovat
i Ústecký kraj.