Vodíkové vlaky v Německu po dvou týdnech provozu stojí. Nemají dostatek vodíku

     
Tomáš Jelínek
30. 12. 2024 ▪ 09:23

Start vodíkových vlaků na další německé lince nedopadl příliš dobře. Provoz vlaků se po dvou týdnech zastavil kvůli nedostatku vodíku pro jejich pohon. Vlaky měly dočasně využívat dodávky vodíku z nákladních automobilů, dodavatelské firmě se ale nepodařilo zajistit dostatek vodíku pro plnohodnotný provoz.

Vodíková jednotka Siemens Mireo Plus H
Vodíková jednotka Siemens Mireo Plus H
Foto: Siemens

Jen dva týdny v provozu vydržely vlaky na trati mezi Berlínem a Groß Schönebeck. Jejich provoz, který byl zahájen teprve v polovině prosince ovšem neohrozily technické potíže, ale nedostatek paliva pro jejich provoz. Provozovatel vlaků nyní očekává, že už tento týden by se měla situace začít zlepšovat, pro provoz vlaků na alternativní pohon to ovšem není dobrá vizitka.

Trať Heidekrautbahn, jejíž historie sahá až do roku 1901 měla být jednou z tratí, které v Německu postupně přejdou na obnovitelné zdroje v podobě lokomotiv poháněných bateriovými články a vodíkem. Jen krátce po zahájení provozu dvouvozových vodíkových vlaků Siemens Mireo Plus H má ale provozovatel první problémy.

Podle něj je totiž provoz omezen kvůli problémům s dodávkami vodíku od společnosti Enertrag. Podle Dopravního sdružení Berlín-Brandenburg, které vlaky na trase provozuje, jde, ale jen o situaci způsobenou vánočními svátky. Právě v tuto dobu se totiž ukázalo, že není možné do regionu dovézt dostatek paliva pro tyto vlaky a ty tak musí být odstaveny a nahrazeny buď vlaky na naftu, nebo těmi s bateriovými články.

Potíže s přechodem na bezemisní vlakovou dopravu už ale v projektu byly od startu vodíkových vlaků. Kvůli nedodání výdejních stojanů na vodík totiž nemohla být od začátku uvedena do provozu čerpací stanice v Basdorfu, kde měly vlaky vodík původně tankovat. Právě proto došlo k dohodě se společností Enertag, která měla dočasně zajistit tankování vlaků přímo z nákladních vozidel. Ačkoliv je takový způsob tankování vlaků zdlouhavý a náročnější, než by tomu bylo v případě čerpacích stanic, bylo nutné jej dočasně využít, než dojde k dokončení nových čerpacích stojanů. Problémy s dostatkem dodávek vodíku ale vlaky nyní zastavily úplně.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Vodík Německo Vlaky Vlaková doprava Železnice Vodíkové vlaky



Nejnovější z kategorie


Brusel posílá miliardy na výrobu zeleného vodíku. Má pomoci snížit emise z náročných provozů

Vodíkové plány EU jsou podle odborníků jako z říše snů

V Napajedlech spustil provoz první elektrolyzér na zelený vodík v Česku

Němci napustili první část páteřní sítě budoucích vodíkovodů (ilustrační foto)

Plány na rozšiřování vodíku jsou podle evropských auditorů nereálné

První potrubí pro distribuci vodíku by Německo mohlo dokončit už v příštím roce

Dodá nová metoda druhý dech výrobě vodíku?

Uzavření vodíkových čerpacích stanic majitele vodíkových aut nepotěší

Kloubový Solaris Urbino 18M electric v ulicích Barcelony

Nizozemský král Vilém-Alexandr (uprostřed) při zahájení prací na vodíkové síti

Vodíková Toyota Hilux

Vodíkový autobus Škoda H‘CITY

Čerpání vodíku do automobilu

Vodíkový autobus Solaris Urbino 18

Hyundai NEXO

Elon Musk

Toyota Mirai na vodík

Vodík

Elektrolyzér od společnosti Hysata

Vodíkový autobus u čerpací stanice

Plynové potrubí

Železnice

Hyundai Xcient - tahač na vodík

Vodíková Toyota Mirai

Ústí plynovodu v Německu

Vodíkový vlak Alstom

Čerpání vodíku do nádrže automobilu

Vodíkový vlak Alstom

Čerpání vodíku do vozidla

Plynovod



Nejnovější