EnergoZrouti.cz

VodíkOVA. Moravskoslezská metropole se připravuje na vodíkovou budoucnost, která odstartuje v příštím roce

     
Martin Bárta
24. 2. 2022 ▪ 16:45

Ostravský dopravní podnik se připravuje na příchod vodíkových autobusů do městského provozu. Ještě letos by se tak měla začít stavět nová plnička na vodík, který bude nejen pro autobusy MHD.

Vodíkový autobus u čerpací stanice
Vodíkový autobus u čerpací stanice
Foto: Solaris

Ačkoliv moravskoslezská metropole Ostrava dlouhodobě patří mezi jedny z nejznečiště­nějších měst v celé České republice, vznikají v posledních letech další a další projekty, které mají tuto nálepku krajskému městu odejmout. Už na příští rok tak probíhají přípravy pro oficiální start vodíkových autobusů MHD.

Vodík nejen pro autobusy MHD

Už v minulém roce Dopravní podnik Ostrava symbolicky ukončil provoz posledního naftového autobusu. Všechny nově pořizované autobusy jsou už tak vždy na ekologičtější CNG nebo na elektřinu. V příštím roce se ale vozový park dopravního podniku rozšíří o další nové vozy, které ale nebudou ani na stlačený zemní plyn (CNG) ani na elektřinu. V Ostravě se tak poprvé objeví vodíkové autobusy. Ty by měly přinést výrazné výhody i proti elektrickým autobusům, a to primárně z hlediska dojezdu na jedno natankování.

Právě tankování nových vodíkových autobusů tak ostravský dopravní podnik naplno řeší. Aktuálně tak vypsal tendr na výstavbu vodíkové plnící stanice, která by měla vzniknout v areálu přepravního uzlu Hranečník. Ten je významným přepravním uzlem místní MHD i kvůli propojení autobusové, tramvajové a trolejbusové dopravy.

Jakmile dojde k výběru dodavatele nové čerpací stanice, chystá podnik i výběr dodavatele samotného vodíkového paliva, které bude ze stanice plněno přímo do autobusů MHD. Firma očekává, že k výběru dodavatele vodíku by mělo dojít během letošního léta.

„Nasazení vodíkových autobusů do rutinního provozu v ostravské MHD je jedním z opatření Akčního plánu udržitelné energetiky a klimatu (SECAP 2030), který byl nedávno schválen zastupitelstvem města. Ostrava se jím zavázala snížit do roku 2030 produkci emisí CO2 o 55% v porovnání s rokem 2000 a pokračující ekologizace veřejné dopravy je jeho důležitou komponentou. Samozřejmě dnes ještě nelze s úplnou jistotou tvrdit, že se vodíkový pohon v budoucnu prosadí v masovém měřítku, jsme však přesvědčeni, že tak, jako tomu bylo i na počátku bateriové elektromobility, je úkolem veřejné správy přispět k prosazení nových a perspektivních technologií, a tím pomoci k jejich rozšíření a zvýšení dostupnosti i pro ostatní uživatele,“ zasadil do souvislostí ostravský primátor Tomáš Macura.

Dopravní podnik ale mimo potřeby plnění svých autobusů vodíkem nabídne i řešení pro další rozvoj vodíkové mobility v ostatních firmách či u soukromníků. Samotná plnička bude totiž moci doplnit i vozidla všech dalších zájemců.

V první etapě výstavby budou zřízeny zásobníky na vodík s technologií mezizásobníků. V těch je palivo stlačováno na tlak, který je nutný pro plnění plynu do vozidel. V další fázi pak projekt počítá i s tím, že by na místě mohl být vodík v budoucnu i přímo vyráběn z obnovitelné energie. První fáze výstavby plničky by podle města měla vyjít na více jak 150 milionů korun. Přibližně 88 milionů korun by pak mělo jít z dotací.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Vodík Ostrava Autobusy Elektromobily Vodíkový autobus Elektrobus Čistá energie
Zdroj: RED



Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.