Vodíkové plány EU jsou nerealistické, ukazuje zpráva kontrolorů

     
Tomáš Jelínek
18. 7. 2024 ▪ 10:13

Plány na rozšíření vodíku pro ekologickou průmyslovou výrobu a dopravu jsou podle auditorů Evropské unie nerealistické. Podle nové zprávy by tak měla Evropská komise své plány přehodnotit tak, aby odpovídaly realitě.

Plány na rozšiřování vodíku jsou podle evropských auditorů nereálné
Plány na rozšiřování vodíku jsou podle evropských auditorů nereálné
Foto: Unsplash

Plány na rozšiřování obnovitelného vodíku, který by měl v EU postupně začít nahrazovat zemní plyn a další fosilní paliva v průmyslových odvětvích nebo nákladní dopravě jsou podle Evropského účetního dvora (EÚD) ambiciózní ale nerealistické. EU tak podle zprávy kontrolního orgánu pravděpodobně nedosáhne svých cílů týkajících se vodíku stanovených do roku 2030.

Evropský účetní dvůr (EÚD) ve zprávě kritizuje ambiciózní plány Evropské unie na rozšíření vodíku jako klíčového zdroje energie do roku 2030. EÚD označil cíle stanovené Evropskou komisí (EK) za přehnané a nerealistické, čímž zpochybnil dosažení plánovaných 10 milionů tun obnovitelného vodíku. Podle evropského kontrolního orgánu byly tyto cíle motivovány především politickými ambicemi bez dostatečné analytické podpory a reálného posouzení technologických a ekonomických výzev.

Podle zprávy EÚD dosáhla EK pouze částečného úspěchu při nastavování základu pro rozvoj trhu s vodíkem. Zpráva zdůrazňuje, že stále existují významné překážky napříč celým hodnotovým řetězcem vodíku, a proto je nepravděpodobné, že by EU splnila své cíle do roku 2030. Auditoři kritizují i rozdílné ambice mezi členskými státy, což brání jednotnému postupu. Navíc EÚD poukazuje na roztříštěnost financování vodíkových projektů a upozorňuje na nedostatečnou koordinaci mezi různými programy EU, což komplikuje plánování a realizaci projektů v oblasti vodíku.

Stef Blok, auditor zodpovědný za zprávu, uvedl, že EU musí přijmout realistickou strategii pro dekarbonizaci průmyslu bez ohrožení konkurenceschop­nosti klíčových odvětví. Podle něj je nezbytné kalibrovat tržní pobídky pro produkci a využívání vodíku a rozhodnout, které průmyslové sektory udržet v EU a za jakou cenu.

Zpráva také upozorňuje na významné investiční náklady spojené s rozvojem vodíkové infrastruktury. EÚD odhaduje, že pro období 2021–2027 bude potřeba přibližně 18,8 miliardy eur, přičemž tyto prostředky jsou rozděleny mezi několik programů, což ztěžuje optimalizaci financování pro konkrétní projekty. Zároveň zpráva zmiňuje, že neexistuje záruka, že EU bude schopna plně využít svůj potenciál v oblasti produkce vodíku ani že dostupné veřejné financování umožní efektivní přepravu vodíku mezi státy s vysokým potenciálem produkce a těmi s vysokou poptávkou.

Zpráva auditorů tak doporučuje, aby Evropské komisi přehodnotila své cíle a strategii v oblasti vodíku s ohledem na reálné možnosti a technologické kapacity. Přes výrazný potenciál vodíku pro dekarbonizaci energeticky náročných průmyslových odvětví, jako je výroba oceli, chemických produktů a cementu, je potřeba zaujmout pragmatický přístup, který zohlední všechny ekonomické a geopolitické aspekty této transformace.



Sdílejte článek  
       


Štítky: EU Evropská unie Vodík Evropská komise Obnovitelné zdroje Průmysl Evropské účetní dvůr



Nejnovější z kategorie


Brusel posílá miliardy na výrobu zeleného vodíku. Má pomoci snížit emise z náročných provozů

Vodíkové plány EU jsou podle odborníků jako z říše snů

V Napajedlech spustil provoz první elektrolyzér na zelený vodík v Česku

Němci napustili první část páteřní sítě budoucích vodíkovodů (ilustrační foto)

Vodíková jednotka Siemens Mireo Plus H

První potrubí pro distribuci vodíku by Německo mohlo dokončit už v příštím roce

Dodá nová metoda druhý dech výrobě vodíku?

Uzavření vodíkových čerpacích stanic majitele vodíkových aut nepotěší

Kloubový Solaris Urbino 18M electric v ulicích Barcelony

Nizozemský král Vilém-Alexandr (uprostřed) při zahájení prací na vodíkové síti

Vodíková Toyota Hilux

Vodíkový autobus Škoda H‘CITY

Čerpání vodíku do automobilu

Vodíkový autobus Solaris Urbino 18

Hyundai NEXO

Elon Musk

Toyota Mirai na vodík

Vodík

Elektrolyzér od společnosti Hysata

Vodíkový autobus u čerpací stanice

Plynové potrubí

Železnice

Hyundai Xcient - tahač na vodík

Vodíková Toyota Mirai

Ústí plynovodu v Německu

Vodíkový vlak Alstom

Čerpání vodíku do nádrže automobilu

Vodíkový vlak Alstom

Čerpání vodíku do vozidla

Plynovod



Nejnovější
Nejnovější