V pražské MHD se bude testovat vodík, první autobus vyjede na začátku příštího roku
V pražské městské hromadné dopravě se na začátku příštího roku objeví první vodíkový autobus. Dopravní podnik se na tom dohodl se Škoda Group, která pro testovací provoz dodá svůj nejnovější model.
Už v prvním čtvrtletí roku 2023 se v pražské městské hromadné dopravě objeví první autobus na vodík. Testovací provoz by měl být převážně na lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť. Podle Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) by měl první vodíkový autobus pocházet z dílny Škoda Group.
Informaci o umístění prvního autobusu poháněného vodíkem v Praze dnes DPP oznámil společně s výrobcem na veletrhu Czechbus, který se zaměřuje na novinky u výrobců autobusů. Nový autobus by měl být v pilotním provozu pro cestující v MHD dostupný dva roky, možné je ale i prodloužení na čtyři roky.
Testování vodíkového autobusu je součástí strategie Prahy a jeho dopravního podniku o snižování emisí skleníkových plynů v provozu hromadné dopravy. Ke snižování emisí a nákupu nových vozidel, která budou bezemisní navíc dopravce nutí i směrnice EU, které stejný postup nařizují i dalším podnikům. Praha tak v následujících letech mimo testování vodíku chystá i nákup dalších autobusů na elektřinu uloženou v akumulátorech či rozšiřování trolejbusových linek.
„Dopravní podnik hlavního města Prahy musí být vlajkovou lodí technologií 21. století, které zajišťují vysoký komfort pro cestující i své okolí. Aktuálně nejen rozvíjíme tramvajovou síť a po 70 letech stavíme novou trolejbusovou trať, nově také začínáme testovat i vodíkovou technologii. Ta umožňuje velice pohodlný, plynulý provoz bez vibrací, je maximálně tichý a autobus sám o sobě neprodukuje žádné emise. Po otestovaní budeme mít potřebné zkušenosti z provozu i včetně finanční náročnosti, abychom se rozhodli, zda se městu vyplatí rozšířit vozový park o jednotky či desítky vodíkových autobusů,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
Linka 170 nebyla pro testování vodíkového autobusu vybrána jen náhodně. Její důležitou součástí je totiž blízkost první veřejné plnicí stanice na vodík na území hl. m. Prahy v ulici K Barrandovu. Ta by měla být uvedena do provozu v nejbližší době a tak ji autobus v příštím roce již bude moci využívat. Linka má navíc i ideální délku na jeden oběh a kopcovitý terén typický pro řadu pražských autobusových linek, otestuje se tak i vhodnost autobusu pro využití na dalších trasách.