Maďarský MOL se pouští do výroby vodíku, už v příštím roce ho chce vyrábět až 1 600 tun ročně

     
Tomáš Jelínek
29. 4. 2022 ▪ 11:53

Už v příštím roce chce skupina MOL vyrábět v Maďarsku 1 600 tun vodíku ročně. To sníží emise současných rafinerií a zároveň umožní další rozvoj vodíkové infrastruktury.

Vodík
Vodík
Foto: Gerd Altmann z Pixabay

Už v příštím roce by maďarský ropný gigant MOL chtěl společně s výrobcem vodíkových palivových článků uvést do provozu zařízení ve své rafinérii u Dunaje, které by mělo vyrábět až 1 600 tun vodíku ročně. Ten by podle zprávy společnosti měl být zelený, tedy uhlíkově neutrální a mělo by tak při výrobním procesu dojít k úspoře až 25 tisíc tun oxidu uhličitého oproti v současnosti používanému výrobnímu procesu, jež využívá zemní plyn.

Mimo čistého vodíku vznikne i kyslík

Nové zařízení v maďarské Százhalombattě by mělo využívat 10 megawattovou elektrolyzační jednotu od Plug Power a ročně tak vyrobit na 1 600 tun čistého uhlíkově neutrálního vodíku. Přechod na vodík by měl pomoci snížit emise skleníkových plynů u celé společnosti, jelikož právě při výrobním procesu v rafinerii vzniká jedna šestina všech emisí oxidu uhličitého celé skupiny MOL.

„Jsme přesvědčeni, že vodík není jen jedním z nejdůležitějších nosičů energie již probíhající energetické transformace, ale bude také zásadním faktorem v novém, uhlíkově neutrálním energetickém systému. Tato nová technologie umožňuje zavedení výroby zeleného vodíku v Maďarské rafinerii, což ze Skupiny MOL udělá jednoho z nejdůležitějších hráčů v oblasti udržitelné energetické ekonomiky v regionu,“ řekl Gabriel Szabó, výkonný viceprezident pro downstream ve Skupině MOL.

Výroba zeleného vodíku nebude vytvářet žádné emise skleníkových plynů i díky tomu, že k výrobě bude využita elektřina z obnovitelných zdrojů energie. Mimo výroby vodíku ale bude zařízení vyrábět i kyslík. Na každou tunu vyrobeného vodíku tak vznikne asi osm až devět tun čistého kyslíku, který se může dále využít.

Vodík bude v příštích letech hrát jednu z hlavních rolí v odstraňování emisí skleníkových plynů z dopravy, energetiky nebo průmyslu. Evropská unie plánuje, že by už v roce 2030 mělo být až 17% všech nákladních vozidel na evropských silnicích poháněno vodíkem. I kvůli tomu bude nutné zajistit další rychlý rozvoj infrastruktury i získávání zeleného vodíku. Vodík by mimo nákladní dopravy měl hrát velkou roli i v té osobní. Stále více by se v příštích letech měly objevovat i vodíkové vlaky nebo autobusy.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Vodík MOL Výroba vodíku Elektrolýza
Zdroj: Mol Group




Nejnovější z kategorie


Brusel posílá miliardy na výrobu zeleného vodíku. Má pomoci snížit emise z náročných provozů

Vodíkové plány EU jsou podle odborníků jako z říše snů

V Napajedlech spustil provoz první elektrolyzér na zelený vodík v Česku

Němci napustili první část páteřní sítě budoucích vodíkovodů (ilustrační foto)

Vodíková jednotka Siemens Mireo Plus H

Plány na rozšiřování vodíku jsou podle evropských auditorů nereálné

První potrubí pro distribuci vodíku by Německo mohlo dokončit už v příštím roce

Dodá nová metoda druhý dech výrobě vodíku?

Uzavření vodíkových čerpacích stanic majitele vodíkových aut nepotěší

Kloubový Solaris Urbino 18M electric v ulicích Barcelony

Nizozemský král Vilém-Alexandr (uprostřed) při zahájení prací na vodíkové síti

Vodíková Toyota Hilux

Vodíkový autobus Škoda H‘CITY

Čerpání vodíku do automobilu

Vodíkový autobus Solaris Urbino 18

Hyundai NEXO

Elon Musk

Toyota Mirai na vodík

Elektrolyzér od společnosti Hysata

Vodíkový autobus u čerpací stanice

Plynové potrubí

Železnice

Hyundai Xcient - tahač na vodík

Vodíková Toyota Mirai

Ústí plynovodu v Německu

Vodíkový vlak Alstom

Čerpání vodíku do nádrže automobilu

Vodíkový vlak Alstom

Čerpání vodíku do vozidla

Plynovod



Nejnovější
Nejnovější