Německo začne stavět první „vodíkovody“, už má schválení od EU

     
Tomáš Jelínek
25. 6. 2024 ▪ 10:43

První vodík by měl začít proudit novým potrubím v Německu už v příštím roce, kdy se očekává dokončení výstavby první části sítě. Ta by mohla dosahovat stovek kilometrů a propojovat hlavní uzly výroby a distribuce vodíku.

První potrubí pro distribuci vodíku by Německo mohlo dokončit už v příštím roce
První potrubí pro distribuci vodíku by Německo mohlo dokončit už v příštím roce
Foto: Unsplash

Německý program pro výstavbu vodíkové jádrové sítě (HCN) dostal u Evropské komise zelenou. Program ve výši 3 miliard eur, který by měl zajistit výstavbu hlavní infrastruktury pro přepravu vodíku se tak může naplno rozběhnout. Jeho hlavním přínosem by mělo být snadnější dosažení cílů vodíkové strategie EU a balíčku Fit-for-55, a to vytvořením infrastruktury pro přenos vodíku do roku 2030. Tato infrastruktura je klíčová pro podporu využívání obnovitelného vodíku v průmyslu a dopravě.

HCN se stane páteří dálkových přepravních potrubí pro vodík v Německu a bude součástí evropské vodíkové páteře, která propojí několik členských států. Výstavbu první části tak už v minulém roce zahájilo i Nizozemsko. Investice, které má nyní Německo schválené zahrnují přeměnu stávajících plynovodů a výstavbu nových potrubí a kompresorových stanic.

Výstavbu a provoz HCN budou financovat provozovatelé vodíkových přenosových soustav (TSO), vybraní německou spolkovou síťovou agenturou Bundesnetzagentur. Podpora ve formě státních záruk umožní provozovatelům přenosových soustav získat výhodnější úvěry na pokrytí počátečních ztrát. Německo očekává, že síť bude zpočátku využívána pouze malým počtem spotřebitelů, a proto budou tarify nižší, než by bylo potřeba k pokrytí nákladů, aby se podpořilo její používání.

Dotace budou k dispozici jak na přestavbu starých potrubí, tak na výstavbu nových potrubí a kompresorových stanic. Půjčky poskytne německá rozvojová banka KfW za vlastní náklady na refinancování, které budou nižší než tržní sazby. Splácení bude probíhat až do roku 2055, přičemž náhrady budou postupně odkládány v souladu s očekávaným nárůstem poptávky po vodíku. Odhadovaná výše podpory odpovídá dodatečným nákladům na financování, které by museli nést provozovatelé přenosových soustav.

Podle plánu by první velký vodíkovod měl být uveden do provozu v roce 2025, zatímco dokončení celého jádra sítě pro přepravu vodíku se očekává v roce 2032. Toto opatření doplňuje kroky podniknuté v rámci důležitého projektu společného evropského zájmu (IPCEI), konkrétně IPCEI Hy2Infra, který komise schválila v únoru.



Sdílejte článek  
       


Štítky: EU Německo Vodík Obnovitelná energie Obnovitelné zdroje Vodíkovod
Zdroj: TZ EU




Nejnovější z kategorie


Brusel posílá miliardy na výrobu zeleného vodíku. Má pomoci snížit emise z náročných provozů

Vodíkové plány EU jsou podle odborníků jako z říše snů

V Napajedlech spustil provoz první elektrolyzér na zelený vodík v Česku

Němci napustili první část páteřní sítě budoucích vodíkovodů (ilustrační foto)

Vodíková jednotka Siemens Mireo Plus H

Plány na rozšiřování vodíku jsou podle evropských auditorů nereálné

Dodá nová metoda druhý dech výrobě vodíku?

Uzavření vodíkových čerpacích stanic majitele vodíkových aut nepotěší

Kloubový Solaris Urbino 18M electric v ulicích Barcelony

Nizozemský král Vilém-Alexandr (uprostřed) při zahájení prací na vodíkové síti

Vodíková Toyota Hilux

Vodíkový autobus Škoda H‘CITY

Čerpání vodíku do automobilu

Vodíkový autobus Solaris Urbino 18

Hyundai NEXO

Elon Musk

Toyota Mirai na vodík

Vodík

Elektrolyzér od společnosti Hysata

Vodíkový autobus u čerpací stanice

Plynové potrubí

Železnice

Hyundai Xcient - tahač na vodík

Vodíková Toyota Mirai

Ústí plynovodu v Německu

Vodíkový vlak Alstom

Čerpání vodíku do nádrže automobilu

Vodíkový vlak Alstom

Čerpání vodíku do vozidla

Plynovod



Nejnovější
Nejnovější