EnergoZrouti.cz

V Česku poprvé startuje výroba zeleného vodíku. Pohánět bude autobusy i průmyslové firmy

     
Nikola Stránská
17. 4. 2025 ▪ 15:35

V Česku startuje komerční provoz prvního elektrolyzéru, který bude vyrábět takzvaný zelený vodík. Ten by v první fázi měly využívat především průmyslové firmy, aby snížily produkci emisí oxidu uhličitého. Později však vodík najde uplatnění i v autobusech veřejné dopravy nebo v nákladních vozidlech.

V Napajedlech spustil provoz první elektrolyzér na zelený vodík v Česku
V Napajedlech spustil provoz první elektrolyzér na zelený vodík v Česku
Foto: Zlínský kraj & Solar Global

V Napajedlech dnes odstartoval provoz vůbec prvního komerčního provozu na výrobu zeleného vodíku v Česku. Projekt, za kterým stojí společnost Solar Global, představuje další milník pro tuzemskou energetiku, ale i dopravu a průmysl. Zelený vodík, tedy takový, který je vyroben z obnovitelných zdrojů totiž přináší další možnosti energetické transformace a snižování emisí skleníkových plynů.

Srdcem nového výrobního zařízení je elektrolyzér o příkonu 230 kW, který je napájený z fotovoltaické elektrárny umístěné přímo v areálu společně s elektrolyzérem. Technologie je v současnosti schopná vyrábět až 8 000 kilogramů zeleného vodíku ročně. Vyrobený vodík by měl brzy putovat do průmyslových firem a následně i na provoz veřejné dopravy ve Zlínském kraji.

Prvním odběratelem vodíku z nového elektrolyzéru ale bude společnost Messer, která je dodavatelem technologických plynů pro průmysl. Vodík tak bude pravidelně společnost odebírat v takzvaných svazcích, tedy v tlakových lahvích, které jsou vzájemně spojeny do jednoho celku. Firma pak bude dál distribuovat vodík firmám, které jej používají například při výrobě amoniaku pro hnojiva nebo při výrobě kovů.

Zelený vodík by ale mohl v budoucnu skončit i v dopravě. Tam je s ním totiž možné pohánět jak autobusy pro veřejnou dopravu, tak i nákladní vozy. Právě na tu první možnost už se připravuje i Zlínský kraj, který chce zelený vodík využívat pro pohon autobusů veřejné dopravy.

„Chceme být inovátorem v oblasti veřejné dopravy, nabídnout obyvatelům kraje komfortní a ekologicky šetrnou přepravu a zároveň snižovat uhlíkovou stopu,“ uvedl statutární náměstek hejtmana Radek Doležel. Pilotně by tak měly v regionu vyjet první autobusy na vodíkový pohon, které kraj plánuje otestovat v rámci integrované dopravy.

Projekt kraje se ale nezaměřuje jen na samotné autobusy. Firmy připravují komplexní návrh infrastruktury včetně vodíkových plnicích stanic, nabíjecích míst a možnosti využití obnovitelných zdrojů v rámci kraje. Výsledkem bude strategický plán, který kraj zohlední při zadávání dopravních služeb na období 2030–2040.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Vodík Energie Autobusy Doprava Průmysl Energetika Zelený vodík
Zdroj: TZ Solar Global + Zlínský kraj



Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.