Toyota otevírá nové centrum na výrobu zeleného vodíku
Toyota spouští nové centrum na výrobu, skladování a tankování ekologického vodíku. Elektrická energie je pro centrum získávána ze solárního pole, vyrobený vodík je pak možné využít pro čerpání do automobilů ale i pracovních strojů.
Japonská automobilka Toyota, která je i výrobcem jednoho z prvních komerčně vyráběných vozidel na vodík – Toyota Mirai, spustila západně od australského Melbourne závod na výrobu, skladování a doplňování zeleného vodíku. Tedy toho, který je vyráběn bez pomoci fosilních paliv a je tak naprosto ekologický a bez emisí skleníkových plynů.
Vodík je „zelený“, nevzniknou tak další emise
Nový závod, který se otevřel v Altoně tedy na předměstí města Melbourne by měl podle zástupců firmy vyrábět až 80 kilogramů vodíku denně. Čistou elektrickou energii pro výrobu pak bude zajišťovat solární pole o výkonu 87 kW, to ukládá energii jež bude následně využita pro výrobu vodíku za pomoci elektrolyzéru na 200 kW.
Elektrolyzér vyrábí čistý tedy zelený vodík tím, že štěpí vodu na vodíkové a kyslíkové složky. Díky tomu, že může pracovat s proměnlivou kapacitou mezi 30% a 100%, využije velmi efektivně dostupnou elektřinu vyrobenou fotovoltaickými panely. Závod je tak plně uhlíkově neutrální.
Během procesu elektrolýzy je kyslík uvolňován do atmosféry a oproti tomu získávaný vodík zachycován v nádrži o hmotnosti 45 kilogramů. Vodík je následně stlačen a skladován ve vysokotlakých trubkách při 50 MPa a 90MPa s maximální kapacitou 56 či 75 kilogramů v závislosti na tlaku.
Čerpací stanice doplní auta ale i vysokozdvižné vozíky
Právě vysokotlakými trubkami je následně vodík přiváděn do čerpací stanice, která jej připraví na vhodný tlak pro použití v automobilech (70 MPa) jako je právě Toyota Mirai. Nižší tlak 35 MPa pak čerpací stanice vytvoří i pro plnění strojů jako jsou například vysokozdvižné vozíky poháněné právě vodíkem.Toyota dlouhodobě pracuje na rozšíření vodíku jako paliva pro automobily. Její model Mirai, který je v současné době už v druhé generaci má k dispozici tři nádrže na skladování vodíku. To nabízí mnohem delší dojezd oproti první generaci vozidla. Na jedno doplnění tak nový Mirai zvládne dojet až 850 kilometrů.
Toyota tak svou druhou generací vodíkového modelu ukazuje, že je možné na tomto palivu postavit ekologické a pohodlné vozidlo s dlouhým dojezdem. Oproti vozidlům na standardní bateriové články navíc vodík nemá problém ani ve větších mrazech. Speciální verze Mirai pro Japonsko navíc dokáže fungovat i jako malá elektrárna – vozidlo totiž obsahuje zásuvku na kterou se může připojit celá domácnost a využívat energii z vodíku. Podle firmy by tak mohlo vozidlo při výpadku proudu dodávat elektřinu do domácnosti při průměrné spotřebě 400 Wh až čtyři dny.