Připravte auto na zimu včas. Těchto 5 kroků vám může zachránit motor i peněženku

     
Věra Krausová
25. 10. 2025 ▪ 22:50

Zima umí prověřit každé auto. Nízké teploty, vlhkost a posypová sůl dávají zabrat motoru, baterii i dalším částem vozu. Přesto většina řidičů odkládá přípravu až do prvních mrazů, a to je chyba. Kontrola několika důležitých prvků vám může ušetřit peníze za opravy i problémy na silnici.

Nezapomeňte připravit auto včas na zimu
Nezapomeňte připravit auto včas na zimu
Foto: Shutterstock

Příprava auta na zimu není složitá ani časově náročná, přesto ji mnoho motoristů podceňuje. Ale právě v zimních měsících dochází k největšímu počtu závad, které souvisejí s nedostatečnou údržbou. Základem je zaměřit se na pět oblastí, které ovlivňují chod vozu nejvíce. Jsou jimi chladicí kapalina, baterie, pneumatiky, olej s filtrem a stěrače.

Kvalita nemrznoucí kapaliny

Chladicí systém patří mezi nejdůležitější součásti motoru. V zimě je nutné ověřit, zda máte správnou směs nemrznoucí kapaliny, která zajistí, že voda v systému nezamrzne. Správný poměr bývá 1:1, tedy 50 % nemrznoucí směsi a 50 % demineralizované vody. Tento poměr obvykle chrání motor do teplot kolem –35 °C, což je pro naše klimatické podmínky dostatečné.

Poměr nemrznoucí kapaliny a demineralizované vody by měl být 1:1 , ...

Pokud jste kapalinu delší dobu neměnili, nechte ji otestovat v servisu nebo pomocí jednoduchého měřiče, který zjistí bod tuhnutí. Příliš stará kapalina ztrácí své ochranné vlastnosti, čímž se zvyšuje riziko koroze chladicího systému a poškození těsnění. Kromě toho kapalina zajišťuje i přenos tepla, takže její správná funkce má přímý vliv na účinnost topení i samotný výkon motoru.

Stav autobaterie

Nízké teploty také výrazně snižují kapacitu autobaterie. Zatímco v létě startuje motor bez problémů, v mrazu může i mírně oslabená baterie selhat. Před zimou je proto vhodné změřit napětí. Plně nabitá baterie by měla mít alespoň 12,6 V. Pokud je hodnota nižší, nechte ji dobít nebo zkontrolujte její stav v servisu.

Důležitá je také vizuální kontrola. Svorky by měly být čisté a bez oxidace, kontakty pevně utažené. Jakákoli vrstva nečistot nebo koroze zhoršuje vodivost a může způsobit, že vůz nenastartuje. 

Kromě toho se zaměřte také na stáří baterie. Po čtyřech až pěti letech její kapacita výrazně klesá, a proto se vyplatí investovat do nové. Zvlášť pokud používáte auto převážně na krátké trasy, kdy se baterie nestačí plně dobíjet. V takovém případě zvažte i občasné dobití externí nabíječkou.

Věnujte pozornost pneumatikám

Základem bezpečné jízdy jsou pak samozřejmě zimní pneumatiky. Guma při teplotách pod 7 °C tuhne, což snižuje přilnavost a prodlužuje brzdnou dráhu. Zimní pneumatiky mají jinou směs i dezén, který odvádí sníh a vodu mnohem lépe než ty letní.

Zákon vyžaduje minimální hloubkou 4 mm u aut do 3500 kg, v případě větších vozidel je tento minimální limit stanoven na 6 mm. Guma časem tvrdne a i když má správný vzorek, její vlastnosti se zhoršují. Pneumatiky starší než šest let je vhodné vyměnit.

Nezapomeňte také na správný tlak. V chladném počasí tlak klesá, což ovlivňuje spotřebu i ovladatelnost vozidla. Hodnoty najdete v návodu k vozidlu nebo na štítku ve dveřích řidiče. Kontrolu provádějte za studena, ideálně jednou za dva týdny.

V zimě tlak v pneumatikách klesá , ...

Vyměňte olej a filtr

Také motorový olej je v zimě vystaven vyšší zátěži. Studený start znamená, že olej musí rychle dosáhnout všech částí motoru, aby zabránil opotřebení. Pokud je olej starý nebo má nevhodnou viskozitu, mazání trvá déle a motor se zbytečně namáhá. Proto se doporučuje výměna oleje a filtru nejpozději před začátkem zimní sezóny.

Snažte se přitom používat olej s viskozitou doporučenou výrobcem. Moderní motory často vyžadují nízkoviskózní oleje, které lépe fungují při nízkých teplotách. Kvalitní filtr zase zachytí nečistoty, které by se jinak dostaly do mazacího systému.

Stěrače a kapalina do ostřikovačů

V zimě se sníh, déšť a sůl hromadí na čelním skle rychle a staré stěrače na ně nemusí stačit. Zkontro­lujte proto, zda guma na lištách není popraskaná a jestli stěrače nedělají pruhy. Pokud ano, je čas na výměnu. Při výběru volte zimní varianty s pružnější gumou, která nezmrzne a lépe kopíruje tvar skla.

Stejně důležitá je i zimní kapalina do ostřikovačů. Letní směs může zamrznout už při –5 °C a poškodit čerpadlo. Používejte kapalinu s bodem tuhnutí alespoň –20 °C a mějte ji v autě do zásoby. Doplňte i nádržku ostřikovačů doplna. Pokud zamrzne, nepomůže vám ani sebelepší stěrač.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auta Zima Údržba
Zdroj: acg.aaa.com, garaz.cz, besip.gov.cz, autorevue.cz, autojournal.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější