Vodíkové plány EU jsou spíše z říše snů než realitou, ukazuje zpráva

     
Tomáš Jelínek
2. 5. 2025 ▪ 16:56

Současné cíle Evropské unie ohledně vodíku jako paliva, které by mělo výrazně snižovat emise skleníkových plynů v mnoha oblastech, jsou podle odborníků nereálné. Jak ukazuje zpráva výzkumných institucí, aktuální plány EU jsou spíše z říše snů než realitou.

Vodíkové plány EU jsou podle odborníků jako z říše snů
Vodíkové plány EU jsou podle odborníků jako z říše snů
Foto: Unsplash

Ambiciózní cíle, které si Evropská unie nastavila v rozvoji vodíkového hospodářství, které by mělo být klíčovým pilířem pro strategii klimatické neutrality jsou podle odborníků spíše z říše snů než dosažitelnou realitou. Podle zprávy H2-Reality Check, kterou vypracovaly evropské výzkumné instituce je už nyní jasné, že cílů stanovených pro rok 2030 je nereálné dosáhnout.

Podle dokumentu, na kterém se podílely mimo jiné CASSIS z Bonnu a Institute of Energy Economics (EWI) z Kolína nad Rýnem, investice do projektů zaměřených na zelený vodík výrazně zaostávají za těmi, které byly v plánu EU nastaveny. Přitom právě masivní investice jsou podle plánů pro rozjezd vodíkové ekonomiky klíčové.

Jedním z hlavních faktorů brzdících rychlejší pokrok jsou rostoucí náklady na výrobu zeleného vodíku. Ty se v posledních letech, na rozdíl od původních předpokladů zvýšily a v současnosti jsou zhruba na dvojnásobné výši ve srovnání s modrým vodíkem, který je narozdíl od toho zeleného vyráběný z fosilních paliv. Predikce, že zelený vodík dosáhne cenové konkurenceschop­nosti s modrou variantou kolem roku 2030, je tak podle odborníků nereálná. Současně se nové globální prognózy poptávky po vodíku snížily a naznačují, že role vodíku jako energetického nosiče bude v budoucnu menší, než se dříve odhadovalo.

Zpráva dále upozorňuje na nedostatečnou technologickou připravenost. Technologie pro výrobu a praktické využití vodíku se stále nacházejí převážně ve fázích prototypů nebo raného přijetí (TRL). Komerční nasazení v potřebném rozsahu vyžaduje ještě značný vývoj a investice, které vázne kvůli existujícím nejistotám. Pomalý je i rozvoj nezbytné infrastruktury pro transport a skladování vodíku v rámci členských států.

K dalším komplikacím přispívají geopolitická rizika a narušení dodavatelských řetězců, jak ukázala například invaze na Ukrajinu. Tyto faktory zvyšují zranitelnost dovozu energií a vyžadují přehodnocení strategií založených na významné importní závislosti.  

Autoři zprávy tak uvádějí, že cesta k vodíkovému hospodářství je mnohem složitější a nákladnější, než se původně podle plánů EU předpokládalo. Doporučují tak realističtější přístup k plánování a implementaci vodíkové strategie EU, který zohlední jak ekonomické a technologické výzvy, tak i měnící se geopolitické prostředí. Je nezbytné transformovat vodíkovou strategii z optimistické vize na strategický rámec postavený na reálném zhodnocení rizik a posílení odolnosti.  



Sdílejte článek  
       


Štítky: Vodík EU Evropská unie Zelený vodík Klimatická neutralita



Nejnovější z kategorie


Brusel posílá miliardy na výrobu zeleného vodíku. Má pomoci snížit emise z náročných provozů

V Napajedlech spustil provoz první elektrolyzér na zelený vodík v Česku

Němci napustili první část páteřní sítě budoucích vodíkovodů (ilustrační foto)

Vodíková jednotka Siemens Mireo Plus H

Plány na rozšiřování vodíku jsou podle evropských auditorů nereálné

První potrubí pro distribuci vodíku by Německo mohlo dokončit už v příštím roce

Dodá nová metoda druhý dech výrobě vodíku?

Uzavření vodíkových čerpacích stanic majitele vodíkových aut nepotěší

Kloubový Solaris Urbino 18M electric v ulicích Barcelony

Nizozemský král Vilém-Alexandr (uprostřed) při zahájení prací na vodíkové síti

Vodíková Toyota Hilux

Vodíkový autobus Škoda H‘CITY

Čerpání vodíku do automobilu

Vodíkový autobus Solaris Urbino 18

Hyundai NEXO

Elon Musk

Toyota Mirai na vodík

Vodík

Elektrolyzér od společnosti Hysata

Vodíkový autobus u čerpací stanice

Plynové potrubí

Železnice

Hyundai Xcient - tahač na vodík

Vodíková Toyota Mirai

Ústí plynovodu v Německu

Vodíkový vlak Alstom

Čerpání vodíku do nádrže automobilu

Vodíkový vlak Alstom

Čerpání vodíku do vozidla

Plynovod



Nejnovější
Nejnovější