EnergoZrouti.cz

Francie objednala první vodíkové vlaky

  
Martin Bárta
9. 4. 2021 ▪ 09:22

Francouzský Alstom dodá v příštích letech 12 nových vlakových souprav poháněných vodíkem. Čtyři regiony, které si jej objednaly, by tak měly dosáhnout k razantnímu snížení emisí z vlakové dopravy. Vodíkové vlaky jsou navíc i velmi tiché.

Vodíkový vlak Alstom
Vodíkový vlak Alstom
Foto: Alstom

Už do několika let by se ve francouzských regionech Auvergne-Rhône-Alpes, Burgundsko-Franche-Comté, Grand Est a Okcitánii měly objevit první vlaky poháněné vodíkem. Nové vlaky dodá francouzská nadnárodní společnost Alstom. Nové jednotky Coradia Polyvalent H2 by měly zemi pomoci s dalším snižováním emisí oxidu uhličitého z vlakové dopravy.

12 nových vlaků, zájem už ale projevily další regiony

Regiony zastupované společností SNCF Voyageurs tak dohromady objednaly 12 duálních vodíkových vlaků. Ty dohromady vyjdou téměř na 190 milionů eur (přibližně 4,96 miliardy korun).

Nové vlaky dodané v rámci první fáze programu budou zajišťovat regionální expresní dopravu, ta by tak měla razantně snížit emise hlavního skleníkového plynu, ale i snížit hluk ve svém okolí. Vodíkové vlaky totiž za pomoci vodíku vyrábí elektrickou energii pro pohon elektromotorů vlaku – ten je tak velmi tichý narozdíl od jednotek na naftu.

Už v současné době se ale přemýšlí o druhé fázi projektu PLANETER, který by měl snižovat dopad regionálních řešení mobility na ekologii. V něm by se podle předpokladů měly zapojit i další francouzské regiony, které už o účast projevily zájem.

Zkušenosti s vodíkovými vlaky už mají i další země

Vodík ve vlakové dopravě ovšem není ničím novým, v současné době už jej totiž využívá Rakousko, jež otestovalo i jeho využití na náročných horských trasách. V Německu už jsou zkušenosti s vodíkem ve vlakové dopravě mnohem dále a tak by tak v průběhu letošního roku měla vyrůst i speciální čerpací stanice vodíku určená přímo pro vlaky.

Společný projekt univerzity v Birminghamu a vlakové společnosti Porterbrook dal za vznik i britské vodíkové jednotce nazvané HydroFLEX. Ten v současné době prochází náročnými testy ale očekává se, že už v roce 2023 by se vlak mohl dostat do provozu po celém ostrovním státě. To tak zajistí i soběstačnost ve vodíkové vlakové dopravě pro Británii.




Štítky: Vodík Vlaky Francie
Zdroj: Alstom