Black Friday se blíží: Obchodníci už teď připravují falešné slevy. Prozradí je tento jednoduchý detail

     
Monika Brešťanská
8. 11. 2025 ▪ 20:19

Nákupní horečka se opět blíží. Black Friday letos oficiálně připadá na 28. listopadu a už tradičně slibuje „největší slevy roku“. Jenže realita bývá jiná a mnoho obchodníků v těchto týdnech potichu zvyšuje původní ceny, aby je pak mohli během akce dramaticky „zlevnit“.

Black Friday se blíží: Obchodníci už teď připravují falešné slevy
Black Friday se blíží: Obchodníci už teď připravují falešné slevy
Foto: Shutterstock

Podle odborníků se takové triky odehrávají pravidelně, a to nejen v e-shopech, ale i v kamenných prodejnách. Česká obchodní inspekce každoročně varuje, že „Black Friday“ se často mění spíš v černý den pro spotřebitele. Naštěstí existují způsoby, jak si na nekalé slevy posvítit a nenechat se zmást.

Umělé navyšování cen před slevou

Nejčastější trik spočívá v jednoduchém, ale účinném manévru. Obchodník několik týdnů před akcí zvýší cenu produktu, aby během Black Friday mohl tvrdit, že ji „snížil“ třeba o 40 %. Na regálu nebo webu pak svítí přeškrtnutá původní cena, která ale s realitou nemá nic společného. Někdy se dokonce stává, že jde o slevu z “původní” ceny. Tato cena je v podstatě částka, za kterou se zboží doporučovalo prodávat, když bylo novinkou a ještě nebylo na pultech obchodů. Realita je ale taková, že se za podobnou částku ani nikdy neprodávalo.

Podle zákona však musí být u zboží uvedena nejnižší cena, za kterou bylo prodáváno v posledních 30 dnech před slevou. Pokud tedy obchodník uvádí nereálnou “původní cenu“, porušuje pravidla ochrany spotřebitele.

Pomoci si však můžete i sami. Na webových srovnávačích lze dohledat cenovou historii různých produktů. To se hodí především při nákupu dražší elektroniky a podobného zboží. Pokud si tedy všimnete, že se cena v říjnu vyšplhala vzhůru a teď při Black Friday „zázračně klesla“, pravděpodobně vůbec nejde o slevu.

Slevy jsou často mnohem nižší, než ukazují cedule, štítky a bannery , ...

Slevy, které obchodníky nebolí

Další oblíbený trik obchodníků spočívá v tom, že sleva se vztahuje jen na omezené množství zboží nebo na specifické varianty, které už běžně nejsou skladem. Reklama přitom působí dojmem, že se výhodná nabídka týká celého sortimentu.

Například elektronika nebo oblečení často bývají “ve slevě“ pouze v jedné barvě či velikosti. Zákazník, který si vybere jiný model, zaplatí běžnou cenu. Z právního hlediska je to stále šedá zóna. Spotřebitel by měl být informován jasně, na co se sleva vztahuje. Pokud je to skryto v drobném písmu nebo v podmínkách akce, může jít o klamavou praktiku. Experti upozorňují, že zákazník má podle evropské směrnice právo znát nejen výši slevy, ale i to, z jaké ceny se snižuje, a zda se sleva vztahuje na konkrétní produkt, či celé portfolio.

Původní cenu i výši slevy je dobré si ověřit například ve srovnávači zboží , ...

Výprodej celý rok a slevy, které nikdy nekončí

Třetí častý trik spočívá v neustálém prodlužování “časově omezených“ akcí. Zákazník má mít pocit, že musí nakoupit hned, jinak o slevu přijde. Jenže stejný produkt se ve slevě objevuje každý měsíc, jen pod jiným názvem, často právě jako Black Friday, Cyber Week, Mega Sale, Letní výprodej a tak podobně. I toto je důvodem výše zmíněného opatření, které obchodníkům udává povinnost uvádět u slevy nejnižší cenu za posledních 30 dnů. Pokud ji obchodník zatají nebo manipuluje s daty, riskuje pokutu v řádech až milionů korun.

Jak na falešné slevy vyzrát

Nejspolehlivější zbraní proti falešným slevám je čas. Sledujte ceny produktů, které plánujete koupit, už týdny předem. Pokud uvidíte, že se původní cena mění těsně před Black Friday, zpozorněte. Sleva, která se tváří jako 50 %, tak často nebývá ani čtvrtinová.

Vyplatí se také kontrolovat reálné srovnání. U elektroniky, parfémů i oblečení lze na srovnávačích snadno zjistit, zda konkurence nenabízí totéž levněji. A pokud se vám něco nezdá, nebojte se nahlásit klamavou reklamu České obchodní inspekci.

Black Friday nemusí být nutně pastí, pokud k němu přistoupíte s rozvahou. Místo impulzivních nákupů a slepého důvěřování “nejnižším cenám roku“ si stačí všímat jednoho detailu, a to jak se cena produktu chovala v čase. Ten jednoduchý údaj vám často řekne víc než všechny černé bannery a blikající nápisy dohromady.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Nákupy Slevy Finance
Zdroj: Penize.cz, Ekonom.cz, iDnes.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější