Chytří Češi odhalili trik, jak projít STK hned napoprvé bez stresu. Funguje u 95 % aut

     
Lukáš Srnec
9. 11. 2025 ▪ 09:49

Pro většinu řidičů je návštěva STK nepříjemná povinnost. Mají obavy z emisí, skrytých závad nebo zbytečného vyhazovu. Přitom existuje jednoduchý postup, který výrazně zvýší šanci na úspěch hned při první kontrole, a to i u starších vozů. Kdo ví, na co se zaměřit, ušetří čas, nervy i peníze.

Návštěva STK je pro české řidiče velký strašák. Jak se připravit, abyste příště bez problémů prošli?
Návštěva STK je pro české řidiče velký strašák. Jak se připravit, abyste příště bez problémů prošli?
Foto: Shutterstock

Technická kontrola není jen formální razítko, ale test bezpečnosti vozu. Přesto většina řidičů přijede na STK s tím, že „to snad nějak dopadne“. Pravdou ale je, že většina aut nepropadne kvůli velkým závadám, ale kvůli drobnostem, které lze odstranit během pár minut předem. Právě na nich stojí i padá úspěch na STK.

Kolik aut opravdu neprojde STK?

Ročně se najdou statisíce vozidel, která kontrolou neprojdou. A to často nikoli proto, že by byla nebezpečná, ale protože mají zanedbané základní věci: nefunkční světla, sjeté gumy, chybějící kapalinu v brzdách, prasklou žárovku nebo volné silentbloky. V praxi to znamená, že většina vyhozených aut by prošla, kdyby řidič věnoval 30 minut prohlídce ještě před odjezdem na stanici a nedostatky napravil.

Na co se zaměřit před kontrolou?

Příprava nemusí znamenat drahý servis. Stačí zkontrolovat světla, brzdy, pneumatiky, podvozek a úniky kapalin. Pokud auto svítí, brzdí, nikde neteče a pneumatiky mají dostatečný vzorek, má výrazně vyšší šanci obstát. Nejčastější chybou je „jet to zkusit“ bez jakékoliv kontroly a modlit se, že to vyjde.

Jednou z častých chyb jsou i sjeté pneumatiky. Zkontrolujte vzorek pneu ještě před odjezdem na technickou. , ...

Trik, který výrazně zvyšuje úspěšnost

Řidiči, kteří procházejí opakovaně napoprvé, používají jeden společný postup: Pár dní před technickou auto projet, zkontrolovat ho vizuálně a odstranit případné nedostatky.

Funguje to proto, že většina závad je viditelná pouhým okem. Stačí si všimnout, že nesvítí brzdové světlo, vzorek pneumatik je téměř na hraně, prosakuje olej z motoru nebo výfuk vibruje. Mnoho aut neprojde kvůli zbytečným chybám. Víte, že to pneumatiky mají za sebou, ale stejně s nimi jedete na STK? Zbytečně riskujte opakovanou prohlídku, ale i pokutu od policie.

Hodně o stavu vozu napoví i pouhý pohled pod auto. Prasklý výfuk, prosakující olej i tekoucí chladicí kapalina jsou další časté důvody neúspěchu u STK. , ...

Nejvíc podceňovaný problém: emise

Řidiči si často myslí, že emise nemají šanci ovlivnit, ale u většiny aut je možné tuto šanci výrazně zvýšit. Stačí před STK motor zahřát, projet ho svižnějším tempem, doplnit aditiva nebo vyčistit škrticí klapku. Auto, které přijede ke kontrole studené a dlouho stálo, má téměř vždy horší hodnoty.

Co když auto neprojde?

Pokud auto na STK neprojde, není to žádný konec světa. Na odstranění závad máte měsíc a většinu problémů lze vyřešit levně. Horší je, pokud auto nesplní bezpečnostní nebo emisní limity opakovaně. Pak je třeba zvážit, zda se do starého auta ještě vyplatí investovat. 

Příprava je klíčová

Technická kontrola není o štěstí, ale o přípravě. Řidiči, kteří věnují vozu pár minut navíc, projdou napoprvé ve výrazně vyšším počtu než ti, kteří přijedou „na blind“. Tento přístup je důvodem, proč tolik lidí tvrdí, že auto technickou kontrolou projde, když mu předem věnujete pár minut pozornosti. A i podle statistik i praxe techniků mají pravdu.



Sdílejte článek  
       


Štítky: STK Technická kontrola Emise
Zdroj: Garáž.cz, AutoJournal.cz, Povinne-ruceni.com




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější