Češi mají v telefonech skrytou funkci, která o nich sbírá citlivá data. Její vypnutí trvá méně než deset vteřit
Češi mají ve svých telefonech běžně aktivní funkci, která o nich sbírá všechny údaje. Ví, co vyhledávají, jaké aplikace používají nebo jak často je otevírají. Mnohdy však ví ještě víc a většina lidí o ní nemá ani tušení, protože je zapnutá automaticky. Její vypnutí ale zabere pár vteřin.
Mobilní telefon je dnes jako “prodloužená ruka”. Nosíme ho s sebou všude a slouží jako taková multifunkční pomůcka. Kromě volání ho využíváme i na komunikaci přes internet, vyřizování e-mailů, videohovory, práci, nákupy, placení nebo k fotografování. Kvůli tomu do něj potřebujeme dostat i spoustu aplikací, které jsou často plné reklam.
Právě personalizované reklamy jsou důvod, proč nás mobilní telefony “sledují”. Aby nám mohli prodejci nabízet přesně to, co aktuálně potřebujeme, musí o nás vědět co nejvíce. Tato strategie zvyšuje šanci na nákup a aplikace tak nepřetržitě sbírají celou řadu informací. A ve finále je až strašidelné, jak detailní obraz si o nás podobné systémy umí vytvořit.
Opravdu nás telefon odposlouchává?
Aby se vaše údaje dostaly až do reklamních systémů, má každé zařízení unikátní identifikátor. Například iPhony používají označení IDFA, Android zase Advertising ID. Jedná se o neviditelnou sledovací značku, která umožňuje aplikacích a reklamním sítím vytvořit si náš “profil”. Nepotřebují přitom naše telefonní číslo nebo jméno, tyto systémy si tvoří náš obraz a zjišťují, jaký jsme typ uživatele.
Identifikátor pak propojuje informace o používaných aplikacích, o vyhledávání, zakoupených produktech, nebo třeba o tom, na jak dlouho vás nějaké téma na internetu nebo sociálních sítích zaujme. Celý tento proces pomáhá vývojářům či prodejcům zacílit reklamy opravdu přesně.
Ve většině telefonů je tato funkce automaticky aktivní už od prvního spuštění. Běží tiše na pozadí, nevyžaduje žádná další nastavení nebo povolení, a tak mnoho uživatelů ani neví o její existenci. Pokud o personalizovanou reklamu nemáte zájem a nechcete, aby někdo tvořil váš “digitální profil”, stačí funkci jednoduše vypnout.
Jak funkci vypnout?
Odstranění reklamního sledování je překvapivě jednoduché. U iPhonu stačí otevřít Nastavení, najít sekci Soukromí a bezpečnost a kliknout na položku Sledování. Tam lze jediným přepínačem zakázat možnost, aby aplikace žádaly o sledování aktivity napříč službami. Přepnutím tlačítka zabráníte telefonu, aby sdílel vaše IDFA s instalovanými mobilními aplikacemi.
U telefonů s Androidem je to velmi podobné. Zde otevřete Nastavení, najdete sekci Google a uvnitř položku Reklamy. Zde deaktivujete personalizaci reklam nebo možnost „Opt out of Ads Personalization“.
Po úpravě nastavení reklamy v telefonu nezmizí. Budou se zobrazovat stále stejně, ale nebudou už tolik “osobní”. Reklamní systémy totiž nebudou mít přístup k vašemu chování v digitálním světě. Díky tomu získáte také více soukromí a přerušíte přímé spojení mezi všemi aplikacemi v telefonu a vaším ID.
Kalkulačka nepotřebuje přístup k mikrofonu
Sledování prostřednictvím reklamního ID ale není jediný způsob, jakým se mohou reklamní systémy dostat k informacím o uživatelích. Další riziko pak představují samotné aplikace. Vždy je dobré si zkontrolovat, co dané aplikaci povolujeme. Mnoho z nich totiž žádá o přístup ke galerii, poloze, mikrofonu nebo fotoaparátu. A to i přesto, že to pro jejich fungování není nutné.
Největší problém v tomto ohledu představují různé čínské nákupní aplikace. Na první pohled se jeví jako běžný e-shop, už při nainstalování ale vyžadují přístup snad ke všem funkcím telefonu. Tyto přístupy si opět jednoduše ověříte v nastavení.
U Androidu s tím pomůže takzvaný Permission Manager, kde je možné vidět všechny aplikace a jejich přístupy k senzorům. Na iPhonu stačí otevřít Nastavení, přejít do sekce Soukromí a prohlédnout si, které aplikace využívají polohu, mikrofon, kameru nebo přístup k souborům. Odebrání zbytečných povolení často výrazně sníží množství dat, která o vás telefon denně posílá.

























































