Znečištění ovzduší v letních dnech může přispět i ohřívání asfaltu
Svou vinu na znečištění ovzduší ve městech může mít nejen doprava a průmysl ale i použití asfaltových povrchů. Ty při zvýšení teploty vypouštějí aerosoly, které mohou způsobovat i potíže pro lidský organismus.
Podle studie vědců z Yaleovy univerzity v americkém Connecticutu mohou asfaltové silnice přispívat v letních vedrech ke zhoršení ovzduší ve městech, která jsou právě asfaltovými cestami pokryta z velké části.
Vědci, kteří ke svému výzkumu využili asfalt, který byl dříve používán na silnicích, střechách či příjezdových cestách k domům zjistili, že při jeho zahřívání dochází k mnohonásobnému zvýšení emisí takzvaných sekundárních organických aerosolů, které jsou z velké části složením takzvaných prachových částic PM 2.5. Tedy těch do velikosti menší nebo rovných 2,5 mikrometru.
Běžná letní teplota zvýší emise až o 300 procent
Právě tyto látky jsou velkým nebezpečím pro zdraví člověka, což bylo prokázáno již mnoha výzkumy. Částice PM 2.5 se totiž snadno dostanou do plicních sklípků a poté do krevního řečiště. Kvůli tomu, že je na ně navázáno velké množství toxických částic, mohou v lidském organismu způsobit velké zdravotní potíže.
Jak vědci zjistili při vystavení asfaltu teplotě 60 °C, což je
v letních měsících velmi běžná teplota asfaltu, která je ale mnohdy
i vyšší, dochází v jeho vrstvách k růstu emisí zmíněných
aerosolů a to až o 300 procent.
Vědci pro účel výzkumu asfalt ohřívali v laboratorních podmínkách
pomocí trubkové pece na teploty mezi 40 °C až 200 °C. Zjistili tak, že
v závislosti na teplotě na kterou je asfalt ohřátý, vypouští do ovzduší rozmanité směsi
organických sloučenin.
Sekundární emise prachových částic zvyšují svůj podíl
Jelikož pevné plochy, které jsou často právě z asfaltového materiálu mají své široké zastoupení ve městech, vzniká tak i další možnost emisí škodlivých částic během letních dnů. Podle vědců navíc tvoří dalších 20 procent plochy asfaltu střechy budov v USA, které tak vypouštějí další škodlivé částice.
Jak odborníci očekávají, emise znečišťujících prachových částic, za
které mohla doprava postupem času klesají díky modernizaci běžně
používaných osobních i nákladních vozidel. Dá se tak očekávat, že
s poklesem těchto emisí bude stále větší podíl na znečišťujících
látkách získávat jiný zdroj a to právě asfaltové emise či prach
uvolňovaný opotřebením brzd a pneumatik.
Vypouštěné emise z motorových vozidel jsou navíc v současnosti stále
více bedlivě sledovány, zatímco emise vypouštěné zmíněnými způsoby,
tedy například z asfaltu či opotřebení brzd nejsou žádným
způsobem regulovány.