Vodíková pasta z dílny německých vědců uloží desetkrát víc energie jak baterie

     
Martin Bárta
7. 2. 2021 ▪ 09:22

Němečtí vědci mají technologii, která by mohla pomoci razantnímu rozšíření vodíku pro pohon menších vozidel u kterých byl dosud se skladováním vodíku problém. Jejich pasta se snadno skladuje, je stabilní a uloží desetkrát více energie jak baterie.

Vodíková pasta
Vodíková pasta
Foto: Fraunhofer

Vědci z německého Fraunhoferova institutu vytvořili při svém výzkumu speciální výrobní technologii na šedou pastu ukládající vodík. Ta může díky snadno dostupnému hořčíku ukládat vodík i při pokojové teplotě, odpadla by tak jedna z největších nevýhod pohonu na vodík a to jeho skladování pod vysokým tlakem.

Pasta uloží 10× více energie jak baterie

Právě vysoký tlak a velké nádrže na dostatečné množství vodíku jsou dosud velkým problémem pro rozšíření vodíkového pohonu v menších vozidlech jako jsou automobily ale hlavně například elektrické motorky. Právě tam jsou totiž velké nádrže nepředstavitelné.

A to by mohla řešit již zmíněná pasta, která dokáže vodík uložit a skladovat i za pokojové teploty a bez velkých tlakových nádob. Podle tvůrců je jejich pasta nazvaná POWERPASTE velmi stabilní a až 10 krát energeticky hustší než běžné lithium-iontové baterie.

Fungování pasty při spalování vodíku je pak ještě jednodušší. Pístový mechanismus totiž vytlačí pastu do komory, kde dochází k její reakci s vodou. Následně je pak chemickou reakcí uvolněn potřebný vodík jehož množství je regulování právě vytlačenou pastou.

Uvolněný vodík už pak lze snadno využít v běžném palivovém článku k vytvářené elektrické energie jež pohání elektromotory. Vyšší hustoty energie pasta dosahuje i díky tomu, že polovina uvolněného vodíku pochází přímo z vody se kterou pasta reaguje.

Vodíkových „nápadů“, které opravdu fungují není mnoho

Díky tomu, že pasta samotná je stabilní až do 250 stupňů Celsia je velmi bezpečná i pro použití v elektrických skútrech, které v létě stojí na slunci. Tak vysoké teploty se totiž ani při dlouhodobém odstavení na přímém slunci nedosáhne. Pasta díky stabilitě umožní i snadnou přepravu bez obav z jakýchkoliv hoření či výbuchů.

Generátor elektrické energie využívající vodíkovou pastu , ...
Pasta je vyráběna spojením vodíku a hořčíku do hydridu hořečnatého, k nim je posléze přidána organická sloučenina zvaná ester, která je vytvořena reakcí alkoholu a kyseliny a nakonec i kovová sůl. Právě tyto složky nejsou nijak finančně náročné proto může být pasta velmi levně vyráběna.

Ačkoliv je v posledních letech i díky zvyšování zájmu o vodík zpravodajství přeplněné informacemi o technologiích, které zázračně vyřeší problémy s distribucí vodíku až ke koncovému zákazníkovi, spousta z nich má problémy kvůli kterým vlastně nejsou vůbec použitelné.

Právě u této technologie i díky tomu, že za ní stojí významná instituce jako je Fraunhoferův institut jsou ale budoucí vyhlídky velmi slibné. Jako u každé nové technologie by ale muselo být nejprve vyřešeno spousty otázek jako je příprava, výroba a distribuce pasty přímo na čerpací stanice. Další otázkou je ale i recyklace či likvidace starých zásobníků na pastu. S ohledem na investice do výzkumu různých řešení jsou ale tyto otázky jen maličkostí na cestě k bezuhlíkovým zítřkům.

Fraunhoferův institut už ale v současné době staví výrobní závod na výrobu POWERPASTE ve svém projektovém centru. Toto nové zařízení by mohlo být uvedeno do provozu ještě v letošním roce a ročně by mohlo vyrobit až čtyři tuny vodíkové pasty.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Vodík Německo Věda
Zdroj: Fraunhofer




Nejnovější z kategorie


Brusel posílá miliardy na výrobu zeleného vodíku. Má pomoci snížit emise z náročných provozů

Vodíkové plány EU jsou podle odborníků jako z říše snů

V Napajedlech spustil provoz první elektrolyzér na zelený vodík v Česku

Němci napustili první část páteřní sítě budoucích vodíkovodů (ilustrační foto)

Vodíková jednotka Siemens Mireo Plus H

Plány na rozšiřování vodíku jsou podle evropských auditorů nereálné

První potrubí pro distribuci vodíku by Německo mohlo dokončit už v příštím roce

Dodá nová metoda druhý dech výrobě vodíku?

Uzavření vodíkových čerpacích stanic majitele vodíkových aut nepotěší

Kloubový Solaris Urbino 18M electric v ulicích Barcelony

Nizozemský král Vilém-Alexandr (uprostřed) při zahájení prací na vodíkové síti

Vodíková Toyota Hilux

Vodíkový autobus Škoda H‘CITY

Čerpání vodíku do automobilu

Vodíkový autobus Solaris Urbino 18

Hyundai NEXO

Elon Musk

Toyota Mirai na vodík

Vodík

Elektrolyzér od společnosti Hysata

Vodíkový autobus u čerpací stanice

Plynové potrubí

Železnice

Hyundai Xcient - tahač na vodík

Vodíková Toyota Mirai

Ústí plynovodu v Německu

Vodíkový vlak Alstom

Čerpání vodíku do nádrže automobilu

Vodíkový vlak Alstom

Čerpání vodíku do vozidla



Nejnovější
Nejnovější