Německá asociace má plán na rychlejší rozšíření elektromobilů, využít by se dal i u nás

     
Martin Bárta
8. 6. 2021 ▪ 10:32

Německá Asociace automobilového průmyslu má nový patnáctibodový plán na rychlejší expanzi elektromobilů v zemi. Využít by se dal i v České republice, kde je infrastruktura zatím na mnohem horší úrovni.

Nabíječka elektromobilů v Německu
Nabíječka elektromobilů v Německu
Foto: Sophie Jonas / Unsplash

Expanze elektromobility v Německu je podle místní Asociace automobilového průmyslu velmi slabá. Zatímco soukromé firmy do rozvoje technologií investují obrovské peníze, německá vláda a Brusel zatím vytvářejí pouze velmi nákladné plány. Asociace tak nyní přichází s patnáctibodovým plánem, který by měl ukázat jasnou strategii jak dál pokračovat.

Problém už si uvědomují i tuzemští výrobci automobilů

„Plán ukazuje způsob, jakým lze elektromobilitu dále rozšiřovat v Německu a Evropě. Automobilový průmysl přináší nová vozidla a technologie na trh, nyní musí obce, federální vláda a Brusel vytvořit správný rámec pro úspěch, “ říká prezidentka VDA Hildegarda Müllerová.

Nutno dodat, že většina z bodů plánu by byla vhodná i pro Českou republiku, která je v současné době za Německem v oblasti elektromobility na míle vzdálená. To si uvědomuje i tuzemský Svaz dovozců automobilů, který v nedávné době vyzval vládu k poskytování dotací na rozvoj elektromobility, tak jak to dnes již funguje v dalších zemích Evropské unie včetně Německa.

Patnáct bodů, které by měly přinést řešení:

  1. Investice – Automobilový průmysl se zavázal dodržovat cíle Pařížské klimatické úmluvy a do roku 2025 chce investovat přibližně 150 miliard eur do nových pohonů, digitalizace a elektronické mobility. Na rozdíl od státu by společnosti musely znovu generovat investice. Proto je vytvoření správného umístění a rámcových podmínek důležitým předpokladem pro úspěch transformace, a tedy i nezbytným předpokladem pro dosažení cílů ochrany klimatu.
  2. Urychlení expanze nabíjecích stanic – Německo bude do roku 2030 potřebovat více než 1 milion dobíjecích stanic pro automobily a to včetně elektrických dodávek. K tomu je nutné každý týden otevřít více než 2 tisíce nových nabíjecích bodů. V současnosti je ale tempo okolo 300 stanic za týden. Aby se nutná výstavba dohnala, musí vláda přijít s novými cíli. Nové cíle by ale měla představit i Evropská unie pro všechny země.
  3. Nabíjení v práci – Lidé by měli mít větší možnosti dobíjení svých vozidel u zaměstnavatelů. To by mělo být podpořeno samostatným programem instalace dobíjecích stanic ve společnostech.
  4. Nabíjení doma – Mimo zaměstnání či při nakupování musí být pro lidi snadné i dobíjení automobilů ve svých domovech. Vláda by tak měla rozšířit program wallbox, který financuje pořízení dobíjecích stanic elektromobilů k domům. (Právě tento program je ale už v současnosti na hranici svých možností, nabíječky nakupují i lidé, kteří nemají vlastní elektromobil a výrobci tak nestíhají dodávat nové kusy). Stát by měl také zavést povinnost instalace dobíjecích míst v podzemních garážích a na vícepodlažních parkovištích a to nejen v nových budovách ale i těch současných.
  5. Nabíjení v obchodních centrech – Nové nabíjecí stanice by měly rychleji přibývat i u obchodních center a maloobchodů. To ale vyžaduje další investice na jejich podporu a upuštění od současné podmínky, která vyžaduje jejich dostupnost 24 hodin denně a sedm dní v týdnu.
  6. Záruka nízké ceny a zelené elektřiny – Stát by měl podle VDA garantovat i nízkou cenu elektřiny s kterou budou elektromobily nabíjeny. Elektřina s kterou jsou auta nabíjena by tak měla být vyloučena například i z daně z elektřiny. Navíc elektřina dodávaná na nabíječky by měla být vždy 100% obnovitelná.
  7. Dostupnost infrastruktury v EU – Německo ale i všechny další země Evropské unie by měly společně přispět k rychlému budování infrastruktury v celé EU. Lidé by tak neměli být omezeni při cestování na dovolenou ale i v pracovních záležitostech nedostatečnou infrastrukturou za hranicemi. Nutné tak budou i nabíječky pro nákladní automobily. Odpovědnost za takový úkol ale musí převzít především vedení sedmadvacítky.
  8. Podpora nákupu vozidel – Vláda by měla podporovat nákup vozidel s nízkými emisemi CO2 jak u osobních automobilů tak i lehkých užitkových vozidel. Po roce 2022 by tak federální vláda v Německu měla přidat další prostředky mimo ekologického bonusu pro nákup nových vozidel.
  9. Chytré platby na nabíječkách – Aby bylo možné snadno nabíjet na všech nabíjecích stanicích, bude nutné uvést v život možnost s jednou smlouvou platit na všech nabíjecích stanicích elektromobilů. Právě velká rozmanitost nabíjecích stanic a různé technologie pro jejich placení jsou dnes noční můrou elektromobilistů v Německu. Vláda by tak měla přijít se změnou vyhlášky o nabíjecích stanicích. VDA také odmítá plán na vybavení všech nových nabíjecích stanic zastaralou a nepotřebnou technologií jako jsou čtečky karet.
  10. Rychlonabíjení – Pro snížení počtu nabíjecích bodů bude nutné zvýšit počet těch, které disponují rychlonabíjením. Díky tomu jsou vozidla rychleji nabita na požadovanou kapacitu a šetří se tak místo na nabíječkách. Kvůli tomu musí být také odpovídajícím způsobem rozšířena energetická síť, aby byla zajištěna stabilita v dodávkách elektrické energie nejen pro nabíječky elektromobilů.
  11. Konec špinavých náklaďáků – Mnohem masivněji by měl být financován i přechod na elektrické či vodíkové nákladní automobily. I pro ty by měla být dostupná infrastruktura podél hlavních dopravních tepen či v depech. Podle VDA by měla být do novely zákona o elektromobilitě zahrnuta i užitková vozidla nad 3,5 tuny.
  12. Zajištění udržitelnosti – Aby byla elektromobilita v budoucnu udržitelná, musí být zajištěn i trh pro druhý život baterií, které ve vozidlech doslouží. Je tedy třeba vytvořit nové prvky pro zpětný odběr a recyklaci těchto akumulátorů. U opětovného využívání surovin by tak mělo dojít ke snížení jejich dovozu a tím i cen za výrobu nových baterií.
  13. Rekvalifikace zaměstnanců – Mnoho dodavatelů v automobilovém průmyslu musí změnit výrobu a rekvalifikovat své zaměstnance. To ale nese i značné důsledky pro tyto zaměstnance a tak jsou zapotřebí nové programy na vzdělání a rekvalifikaci zaměstnanců.
  14. Elektromobily jako součást energetické sítě – Elektromobily by měly začít sloužit jako součást energetické sítě a vykrývat její kolísání. Za tímto účelem by měly být upřesněny právní požadavky a nastaveny jasné finanční pobídky pro majitele těchto vozidel. Ti by tak měli těžit z toho, že akumulátor svého vozidla poskytnou k účelům stability energetické sítě.
  15. Výroční zprávy – Od roku 2022 by měla federální vláda předkládat veřejnosti výroční zprávu o rozšíření nabíjecí infrastruktury, práci na programech financování a také stavu dosažení stanovených cílů. Evropská unie by následně měla totéž udělat pro celou Evropu.


Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobilita Asociace automobilového průmyslu Německo
Zdroj: VDA




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější