Špatné zprávy pro elektromobily: asociace sdružující společnosti působící v elektromobilitě míří do insolvence
Elektromobilům se v posledních měsících napříč Evropskou unií příliš nedaří. Dalším problémem na trhu, který v poslední době vykazuje obavy z nejisté budoucnosti, může být insolvence německé Asociace pro elektromobily. Ta přitom zastupuje firmy, které zaměstnávají více než milion lidí.
Problémy s elektromobilitou, zdá se, ještě nejsou u konce. Nižší zájem o vozidla na elektřinu u německých automobilek, ale i sílící čínská konkurence, přidělává vrásky na čele nejedné společnosti působící v automobilovém průmyslu. Elektromobilitu v EU teď ale, zdá se, zasáhne další velká rána. Klíčová organizace lobující za elektromobily v Německu, Bundesverband eMobilität (BEM), na sebe totiž podala insolvenční návrh.
Přestože zatím nejsou známé informace, proč na sebe organizace, která zastupuje přes 450 firem v oblasti elektrických vozidel, podala insolvenční návrh u berlínského soudu, lze se domnívat, že za tím stojí současné problémy elektromobility.
BEM, který vznikl už před 16 lety, tedy v době, kdy ještě elektromobilita nebyla tématem jako v současnosti, by svými problémy mohl ještě více otřást pozicí celého sektoru. Ten je přitom do budoucna považovaný za pilíř ekologické transformace dopravy.
V jeho členské základně tak jsou jak výrobci automobilů, tak i dodavatelé náhradních dílů a provozovatelé nabíjecí infrastruktury. Celkem tyto společnosti, podle informací samotné asociace, generují obrat přes 100 miliard eur a zaměstnávají více než milion lidí. Nejde tedy rozhodně o příliš pozitivní informace z automobilového průmyslu.
Přesné důvody finančního kolapsu BEM nejsou dosud veřejně známy. Nicméně německá média poukazují na vnitřní konflikty, které organizaci oslabovaly. V roce 2024 byl odvolán zakladatel a dlouholetý prezident Kurt Sigl kvůli neshodám ohledně budoucího směřování asociace. Tyto vnitřní rozpory pravděpodobně přispěly k destabilizaci organizace.
Současně čelí celý sektor elektromobility v Německu výzvám. I když v dubnu 2025 došlo k meziročnímu nárůstu registrací čistě elektrických vozidel o téměř 54 %, tento růst je z velké části poháněn firemními flotilami a výraznými slevami, které v průměru dosahují 16,7 %. Zrušení státní podpory pro nákup elektromobilů navíc snížilo motivaci soukromých zákazníků.