Nejen osobáky, na silnicích přibývá i elektrických nákladních vozidel

     
Martin Bárta
1. 5. 2025 ▪ 15:00

Popularita elektrického pohonu roste nejen u osobních vozidel. Na silnicích jsou tak stále častěji k vidění i nákladní vozidla poháněná elektřinou uloženou v bateriích. Pro jejich rychlejší rozšíření je ale stále nedostatečná nabíjecí infrastruktura.

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky
Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky
Foto: Unsplash

Elektromobilita se už dávno netýká jen osobních aut, což ukazují i data o prodejích nákladních vozidel v posledních letech nejen v tuzemsku, ale hlavně v zahraničí. Zatímco ještě před pár lety byla elektrická nákladní vozidla spíše výjimkou, se kterou se chlubily firmy mnohdy v rámci greenwashingu, dnes už jsou stále běžnější součástí vozových parků dopravců. Ačkoliv jejich počet stále není ve srovnání s těmi využívajícími spalovací motor nijak vysoký, tempo růstu je zde zřejmé.

V Česku sice registrace elektrických nákladních vozidel zatím tvoří jen malý zlomek celkových prodejů, ale zájem postupně roste. Podle údajů za rok 2024 byla ČR osmým největším trhem s novými nákladními vozidly v rámci Evropské unie a v případě elektrických variant se umístila na 13. místě. I když celkové registrace nákladních vozidel nad 3,5 tuny v roce 2024 meziročně klesly o téměř 12 %, poptávka po elektrických vozidlech zůstala stabilní.

Česko se ale na nový trend připravuje i v rámci infrastruktury. V rámci programu Doprava 2021–2027 by tak na našem území mělo vzniknout hned 50 veřejných dobíjecích stanic, které budou určené právě pro nákladní vozidla.

Na globální úrovni jsou ale čísla prodejů elektrických nákladních vozidel ještě výraznější. Mezinárodní agentura pro energii (IEA) ve své zprávě uvádí, že v roce 2023 vzrostly prodeje elektrických nákladních vozidel o 35 % oproti předchozímu roku. Poprvé se tak prodalo více elektrických náklaďáků než elektrických autobusů.

Trh s elektrickými nákladními vozidly podle analýzy společnosti Fortune Business Insights dosáhl v roce 2023 hodnoty 815,3 milionu amerických dolarů a očekává se, že do roku 2032 vzroste na více než 13 miliard dolarů, s ročním růstem kolem 36 %.

Významným hráčem v této oblasti je Volvo Trucks, které se stalo jedním z lídrů v elektrifikaci těžké silniční dopravy. Minulých měsíc společnost oznámila, že celkově na všech trzích v 50 zemích dodala zákazníkům už přes 5 000 elektrických nákladních vozidel, která už celkem najela téměř 170 milionů kilometrů.

Elektrické nákladní vozy od Volva, stejně jako od dalších významných výrobců, jako je například Mercedes-Benz Trucks, přitom netvoří pouze standardní nákladní vozidla pro přepravu nákladu. Stále častěji lze tak na silnicích potkat i popelářské vozy, které jsou poháněné elektřinou z baterií. Elektrický vůz na svoz odpadu je tak možné už přes dva roky v Brně.

Přes pozitivní trendy ale čeká elektrickou nákladní dopravu hned několik výzev. Tou největší jsou stále vysoké pořizovací náklady a omezený dojezd na jedno nabití. Mezi další pak stále patří i nedostatečná síť nabíjecích stanic pro těžká vozidla. Ačkoliv běžné nabíjecí stanice pro osobní automobily přibývají rychlým tempem, těch pro nákladní vozidla je stále poskrovnu.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auto Doprava Elektromobilita Nákladní vozidla Volvo



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)

Řidiči nechtějí kupovat elektromobily ani s dotací, ukazuje průzkum



Nejnovější
Nejnovější