Nejen osobáky, na silnicích přibývá i elektrických nákladních vozidel
Popularita elektrického pohonu roste nejen u osobních vozidel. Na silnicích jsou tak stále častěji k vidění i nákladní vozidla poháněná elektřinou uloženou v bateriích. Pro jejich rychlejší rozšíření je ale stále nedostatečná nabíjecí infrastruktura.
Elektromobilita se už dávno netýká jen osobních aut, což ukazují i data o prodejích nákladních vozidel v posledních letech nejen v tuzemsku, ale hlavně v zahraničí. Zatímco ještě před pár lety byla elektrická nákladní vozidla spíše výjimkou, se kterou se chlubily firmy mnohdy v rámci greenwashingu, dnes už jsou stále běžnější součástí vozových parků dopravců. Ačkoliv jejich počet stále není ve srovnání s těmi využívajícími spalovací motor nijak vysoký, tempo růstu je zde zřejmé.
V Česku sice registrace elektrických nákladních vozidel zatím tvoří jen malý zlomek celkových prodejů, ale zájem postupně roste. Podle údajů za rok 2024 byla ČR osmým největším trhem s novými nákladními vozidly v rámci Evropské unie a v případě elektrických variant se umístila na 13. místě. I když celkové registrace nákladních vozidel nad 3,5 tuny v roce 2024 meziročně klesly o téměř 12 %, poptávka po elektrických vozidlech zůstala stabilní.
Česko se ale na nový trend připravuje i v rámci infrastruktury. V rámci programu Doprava 2021–2027 by tak na našem území mělo vzniknout hned 50 veřejných dobíjecích stanic, které budou určené právě pro nákladní vozidla.
Na globální úrovni jsou ale čísla prodejů elektrických nákladních vozidel ještě výraznější. Mezinárodní agentura pro energii (IEA) ve své zprávě uvádí, že v roce 2023 vzrostly prodeje elektrických nákladních vozidel o 35 % oproti předchozímu roku. Poprvé se tak prodalo více elektrických náklaďáků než elektrických autobusů.
Trh s elektrickými nákladními vozidly podle analýzy společnosti Fortune Business Insights dosáhl v roce 2023 hodnoty 815,3 milionu amerických dolarů a očekává se, že do roku 2032 vzroste na více než 13 miliard dolarů, s ročním růstem kolem 36 %.
Významným hráčem v této oblasti je Volvo Trucks, které se stalo jedním z lídrů v elektrifikaci těžké silniční dopravy. Minulých měsíc společnost oznámila, že celkově na všech trzích v 50 zemích dodala zákazníkům už přes 5 000 elektrických nákladních vozidel, která už celkem najela téměř 170 milionů kilometrů.
Elektrické nákladní vozy od Volva, stejně jako od dalších významných výrobců, jako je například Mercedes-Benz Trucks, přitom netvoří pouze standardní nákladní vozidla pro přepravu nákladu. Stále častěji lze tak na silnicích potkat i popelářské vozy, které jsou poháněné elektřinou z baterií. Elektrický vůz na svoz odpadu je tak možné už přes dva roky v Brně.
Přes pozitivní trendy ale čeká elektrickou nákladní dopravu hned několik výzev. Tou největší jsou stále vysoké pořizovací náklady a omezený dojezd na jedno nabití. Mezi další pak stále patří i nedostatečná síť nabíjecích stanic pro těžká vozidla. Ačkoliv běžné nabíjecí stanice pro osobní automobily přibývají rychlým tempem, těch pro nákladní vozidla je stále poskrovnu.