EnergoZrouti.cz

Budoucnost, nebo nesmysl? Na vodu poprvé vyplul elektrický gigant. Jeho baterie váží jako baterie pěti set elektromobilů

     
Nikola Stránská
6. 5. 2025 ▪ 13:35

Gigantická elektrická loď z australských loděnic poprvé vyplula na vodu. Na její palubu se vejde až 2 100 cestujících a 225 vozidel. Méně pozitivní už je ale hmotnost baterií, které loď pohánějí – váží přes 250 tun.

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?
Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?
Foto: Incat

Až 2 100 cestujících a 225 vozidel. Přesně tolik zvládne přepravit nová loď s názvem „China Zorrilla“ s elektrickým pohonem na řece Río de la Plata mezi argentinským hlavním městem Buenos Aires a Uruguayí. Jedná se v současnosti o největší loď na světě, kterou pohání elektřina uložená v bateriích. Ty ale mají dohromady obrovskou hmotnost.

130 metrů dlouhá loď, která byla postavena loděnicí Incat pro jihoamerického provozovatele Buquebus, má bateriové články o celkové kapacitě více než 40 megawatthodin, což je čtyřnásobek současného rekordu, který byl v námořní dopravě použit. Velká kapacita baterií si ale vybírá svou daň, bateriové články totiž mají hmotnost přes 250 tun.

Pro snadnější představu lze říci, že jen baterie China Zorrilla tak váží zhruba podobně, jako je tomu u pěti set běžných elektromobilů typu Tesla Model 3. Přestože tak rozhodně jde o technologický milník, velké množství baterií rozhodně vyvolává otázky ohledně budoucnosti podobných plavidel.

Ty jsou totiž stále náročná na vývoj a výrobu, ale mají i omezený dojezd a pro jejich provoz je nutná robustní infrastruktura pro dobíjení. Baterii s takovou kapacitou totiž nelze nabíjet tak jednoduše, jako je tomu u běžného elektromobilu.

Elektrická loď pluje i v Česku, má ale úplně jiné rozměry

Navzdory těmto výzvám představuje China Zorrilla důležitý krok směrem k dekarbonizaci lodní dopravy. Sektor námořní dopravy je totiž v současnosti zodpovědný za přibližně 3 % globálních emisí skleníkových plynů a přechod na elektrický pohon by mohl významně přispět k jejich snížení. Incat plánuje pokračovat ve vývoji elektrických lodí a již nyní pracuje na druhém, menším modelu.

Pokud ovšem nedojde k dramatické změně v odvětví bateriových článků, budou podobné lodě stále velmi drahým způsobem přepravy. Rozhodně si tak lze představit i levnější způsob, jak lodě podobných rozměrů pohánět bez těžkých bateriových článků. Řešením by tak v budoucnu, podobně jako v těžké nákladní dopravě, mohl být i vodík.

Elektrické lodě už ale nejsou žádnou novinkou ani v tuzemsku. Už v srpnu 2020 tak vyplula na vodní plochu Slezské Harty elektrická loď s názvem HARTA. Ta je však svými rozměry i kapacitou baterií s China Zorillou nesrovnatelná – sveze totiž jen 45 pasažérů a posádku. V jejím případě navíc jde spíše o lákadlo pro turisty.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobilita Lodě Baterie Elektrická loď Austrálie Katamarán


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.