Úplně opačný účinek. Cla proti čínským elektromobilům připraví o práci zaměstnance v EU, varuje šéf automobilky
Zavedení dovozních cel, kterými chtěla EU ochránit evropské automobilky, by mohlo mít opačný účinek. Podle šéfa automobilky Seat, Wayna Griffithse, totiž mohou cla v jejím případě připravit o práci zaměstnance, kteří v současnosti pracují na výrobě vozidel se spalovacím motorem. Firma by jejich výrobu musela zastavit kvůli snaze narovnat poměr mezi elektromobily a spalovacími vozy, pokud by cla nebyla zrušena.
V druhé polovině minulého roku uvalila Evropská unie cla na dovoz elektromobilů, které se produkují v Číně. Hlavním důvodem tohoto kroku mělo být řešení problémů s dovozem velmi levných elektromobilů, což poškozovalo automobilky v EU. Nová cla tak EU uvalila na automobilky BYD, Geely nebo SAIC, ale i další značky, které v Číně vznikají. Mimo čínských automobilek, které jsou mnohdy označovány za cenově výhodné kvůli dotování ze strany čínské vlády tak dovozní cla dopadají i na evropské automobilky, které v Číně vyrábějí svá vozidla.
Příkladem může být španělský výrobce automobilů Seat, který patří do koncernu Volkswagen. Podle jejího šéfa Wayna Griffithse cla Evropské unie dopadají i na tuto značku. Aby se totiž automobilka vyhnula, pokutám EU za nesplnění prodejního mixu, co se týče podílu vozidel se spalovacím motorem a těch na elektřinu, bude muset ukončit výrobu vozů Ibiza a Arona.
Firma totiž v Číně v současnosti vyrábí svůj elektrický model SUV Tavascan. Právě do jeho ceny se ale promítá i dovozní daň (clo) ve výší 20,7 %, která byla uvalena v druhé polovině minulého roku. Aby byla vozidla s touto přirážkou vůbec konkurenceschopná, musí ji automobilka dávat „ze svého“ a neúčtovat ji ke koncové ceně pro zákazníky.
To je ale samozřejmě dlouhodobě neudržitelné a automobilce tak podle Griffithse nezbyde nic jiného než kvůli tomu zastavit výrobu zmíněných vozů tak, aby došlo k narovnání prodejního mixu a automobilka nemusela platit pokuty za výrobu většího množství vozidel se spalovacím motorem.
Zastavení či snížení výroby těchto modelů by ale mohlo přinést nutnost propustit zaměstnance, kteří v současnosti na jejich výrobě pracují. Podle šéfa automobilky by tak měla EU co nejdříve tato cla odstranit a také upravit legislativní podmínky pro všechny evropské automobilky.