Stát utrácí miliony za nabíječky pro elektromobily, přesto tisíce z nich nikdo nevyužívá

     
Tomáš Jelínek
25. 4. 2025 ▪ 10:56

Výstavba nabíječek pro elektromobily v posledních letech výrazně zrychlila napříč celou Evropskou unií. Jak ale ukazují data německého regulátora, za peníze ze státní kasy se staví velké množství stanic, které nikdo nepoužívá. Jsou totiž špatně umístěné, nebo je řidiči nemohou využívat kvůli absenci signálu mobilního operátora.

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá
V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Rozmach elektromobility v Evropě i v České republice je nezpochybnitelný. Výrobci každý měsíc představují nové elektrické modely a dotační programy se snaží zákazníky lákat ke koupi nových vozidel. Další finance pak ve velkém proudí i na rozvoj nabíjecí infrastruktury. Zatímco tak počet nabíjecích míst rychle roste, jejich využívání už je často problém. Aktuální data z Německa totiž ukazují, že majitelé elektromobilů využívají k nabíjení jen malé množství míst, která bývají přetížená. V jiných místech ale zůstávají tisíce dobíjecích stanic, které jsou téměř zcela nevyužité.

Jak ve svém článku uvádí německý server Automobilwoche, ž 20 % všech veřejných nabíjecích stanicNěmecku se podle údajů regulačního úřadu BNetzA (Bundesnetzagentur) vůbec nepoužívá. Často jsou totiž nabíječky instalovány na špatně zvolených místech mimo hlavní tahy, ve vesnicích a na dalších místech, kde řidiči s elektromobily téměř nejezdí. Nabíječky se navíc občas objevují i v místech, která nejsou pokrytá mobilním signálem a řidiči tak nemohou například přes aplikaci nabíjení ani spustit.

Výstavba samotných dobíjecích stanic přitom není úplně levná. Jejich součástí je totiž nejen kompletní elektrické zapojení a technologie, ale také povolení od úřadů. Náklady na jednu nabíjecí stanici se tak mohou pohybovat mezi 250 tisíci až 1,3 milionu korun.

Podobný trend se navíc začíná rýsovat i v Česku. Podle dat Ministerstva průmyslu a obchodu bylo ke konci roku v tuzemsku k dispozici 2 731 nabíjecích stanic, které dohromady poskytly 4 877 dobíjecích bodů. Ačkoliv dříve velká část takových nabíječek vznikala hlavně na frekventovaných místech, stále častěji přibývají i tam, kde o ně přílišný zájem není.

Na některých místech je pak problém opačný. V okolí velkých měst, jako je Praha, Brno nebo Ostrava je sice hustota stanic vysoká, takže je nabíječek zatím dostatek, s tím, jak na silnicích přibývá nových elektromobilů se ale už nyní může stát, že se u nabíječky vytvoří fronta. Tyto problémy ale řidič znají spíše z nabíječek, které jsou v okolí hlavních dálničních tahů a které využívají při svém tranzitu i majitelé vozidel ze zahraničí.

Podle odborníků je tak nutné začít ze strany státu nejen poskytovat dotace na výstavbu nabíječek, ale také regulovat to, kde takové nabíječky vznikají. Velké investice do infrastruktury totiž jinak nebudou přinášet výrazný efekt na rozšiřování dobíjecí infrastruktury tam, kde ji řidiči elektromobilů potřebují. Pro stát jsou pak příspěvky na nabíječky, které na sebe nevydělají jen zbytečně promarněnými financemi.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Elektromobilita Německo Nabíjení Nabíječky Nabíjení elektromobilů



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)

Řidiči nechtějí kupovat elektromobily ani s dotací, ukazuje průzkum



Nejnovější
Nejnovější