Nabíjení elektromobilu? Přežitek. Čínská firma otevírá v Německu už dvacátou výměnnou stanici pro baterie elektromobilů

     
Nikola Stránská
30. 4. 2025 ▪ 11:18

Nabíjení elektromobilů na tradičních nabíjecích stanicích by už brzy mohlo být přežitkem. Čínská firma totiž slaví úspěchy se svými stanicemi pro rychlou výměnu baterií. Díky nim není nutné čekat desítky minut na nabití – stanice zvládne bez pomoci řidiče během několika minut vyměnit vybitou baterii za novou.

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?
Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?
Foto: NIO

Stane se tradiční nabíjení elektrických vozidel na nabíječkách v budoucnosti jen přežitkem? Čínská automobilka NIO se o to snaží se svou alternativou k běžným nabíječkám pod názvem NIO Power (dříve Swap Station). Aktuálně tak otevírá další novou výměnnou stanici v německém Sankt Augustinu. Jde už o dvacátou výměnnou stanici na baterie v Německu a v pořadí již šedesátou napříč Evropou. Velký úspěch ale mají výměnné stanice hlavně v domovské Číně.

Dlouhá doba nabíjení patří v současnosti mezi jeden z důvodů, kvůli kterému zájemci o elektromobil zvažují jeho nákup. Plné nabití elektromobilu tak na dnes běžných rychlonabíječkách trvá i půl hodiny a více, na výměnných stanicích je ale situace úplně jiná. Automatizovanou výměnu totiž stanice NIO Power zvládají už za několik málo minut. Řidič tak během chvíle odjíždí s plně nabitou baterií a může pokračovat v cestě místo toho, aby trávil dlouhý čas nabíjením.

Současné stanice pro výměnu baterií se přitom stále zlepšují a dokáží tak obsloužit až 312 výměn baterií denně. Celkem mají také kapacitu až na 13 baterií, které systém automaticky dobije před tím, než přijede další elektromobil na jejich výměnu. Celý systém je přitom plně automatický a pro výměnu stačí pouze zaparkovat na vyhrazeném místě.

Mimo samotných stanic ale čínská firma nabízí i službu Battery-as-a-Service (BaaS), která umožňuje řidičům využívat výměnné stanice podle potřeby bez toho, aby museli vlastnit baterii. Uživatelé si tak například mohou krátkodobě pronajmout baterii s vyšší kapacitou, pokud plánují delší trasu. Výměnu lze snadno naplánovat prostřednictvím mobilní aplikace a přizpůsobit aktuálním potřebám.

Podle firmy je hlavní výhodou výměnných stanic i možnost lepšího řízení zatížení energetické sítě. Stanice totiž dokáží optimalizovat dobíjení baterií podle toho, jaká je aktuální situace v energetické síti. V případě přebytku energie se tak baterie nabíjejí naplno, v době, kdy je špička pak stanice svůj odběr minimalizuje. Výměnné stanice tak mohou posloužit nejen řidičům, ale i větší stabilitě energetické sítě, která je s příchodem elektromobilů a obnovitelných zdrojů stále důležitějším tématem.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Německo Elektromobilita Auto Doprava Automobily Nio
Zdroj: Nio, Power Station Map




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)

Řidiči nechtějí kupovat elektromobily ani s dotací, ukazuje průzkum



Nejnovější
Nejnovější