První mobil může změnit mozek dítěte už po pár týdnech. Tohle je ideální věk, kdy jej pořídit podle psychologů
Laická i odborná veřejnost debatuje o tom, kdy by měly děti dostat svůj první mobil a kolik času je na něm vhodné trávit. Podle studií však mohou mít displeje u opravdu malých chlapců a děvčat značný dopad na vývoj mozku.
Většina dětí a dospívajících aktuálně vlastní chytrý telefon. Podle reprezentativního výzkumu Sociologického ústavu Akademie věd (SÚ AV ČR) jen 5 % mladistvých uvedlo, že netráví ve všední den svůj volný čas na mobilu, počítači nebo tabletu. Mobilní telefon a další obrazovky však tvoří každodenní svět i výrazně mladších dětí, u nichž to může vést ke změnám ve vývoji mozku.
Obrazovky a vliv na dětský mozek
Vědecké studie z posledních let jsou striktní. Ačkoli je nutný další výzkum, současné závěry nelze ignorovat. Nedávná studie z Cincinnati Children's, což je jedna z nejlepších dětských nemocnic v USA, se věnovala dětem ve věku 3 až 5 let. Výsledky? Ačkoli u dětí došlo vlivem obrazovek k rozvinutí oblasti pro zpracování vizuálních vjemů, zároveň se jim zhoršily jazykové, sociální a motorické schopnosti. Digitální média navíc mohou mít vliv i na empatii, pozornost, paměť a rané čtenářské dovednosti. Analýza zahrnovala použití magnetické rezonance u 52 zdravých chlapců a děvčat.
Tohle jsou časté chyby rodičů
Existuje řada důvodů, proč chtějí děti mobilní telefon. S jeho pomocí se cítí „in“ a dospělejší, navíc je baví a mohou být v kontaktu s nejbližšími. Jenže rodiče často dávají dětem smartphone příliš brzy. Zkrátka je to zabaví a uklidní. V tomhle ohledu bývá takový krok skutečně velmi efektivní. Podle statistik však například vzrůstá počet dětí ve věku do 2 let, které používají YouTube. Ačkoli se to lehčeji řekne, než udělá, rodiče by měli zabránit tomu, aby se děti nudily. Jak? Třeba výletem.
Společný čas je možné trávit i u mobilu, počítače nebo televize. Rodiče pak budou mít lepší přehled o tom, jak jejich ratolest moderní technologie využívá. Mohou tak zabránit vlivu nevhodného obsahu. Mnozí rodiče žádají, aby kroky na ochranu dětí podnikaly technologické společnosti, případně zákonodárci. Na obsah a dobu používání by však měli dohlížet především sami. Sledovat je vhodné i chování potomka, které může naznačovat potíže s časem stráveným na obrazovce či s kyberšikanou. Rodiče by navíc měli být vzorem, což zahrnuje netrávit na mobilu každou možnou chvilku.
Co doporučují odborníci?
Často se debatuje o tom, jaký věk je optimální pro pořízení chytrého telefonu. Jednoznačná odpověď ovšem neexistuje, protože roli hraje mnoho individuálních faktorů. Některé děti mohou být na mobil připraveny už v 10, další až ve 13. O tom, kdy je správný čas, by tak podle odborníků měli rozhodnout sami rodiče. Ti by si měli položit několik důležitých otázek. Co by mé dítě s telefonem dělalo? Jak je zralé? Dodržuje doma zavedená pravidla? Je zodpovědné, nebo věci ztrácí a rozbíjí?
Pokud tráví dítě u obrazovek čtyři hodiny denně a déle, je každopádně třeba zpozornět. Může se už jednat o hranici závislosti. Avšak v dnešní době, kdy se moderní technologie používají i ve školách a doma při studiu, je tahle hranice poněkud propustná. Technologie jsou zkrátka všudypřítomné a pro rodiče může být těžké je dětem zakázat. Vědci každopádně doporučují omezit používání digitálních médií (u dětí ve věku od 2 do 5 let na hodinu denně) a zároveň kontrolovat sledovaný obsah.
„I když to není definitivní a zbývá ještě mnoho výzkumů, je rozumné, aby rodiče byli opatrní, pokud jde o čas strávený u obrazovek v mladém věku, a snažili se omezit jejich používání na minimum. Zároveň by měli podporovat ‚analogické’ aktivity, jako je čtení, mluvení a kreativní hry,” uvedl hlavní autor studie z dětské nemocnice Cincinnati Children's, John Hutton.