Mýtus o rychlém opotřebení baterií vyvrácen? Elektrický Hyundai drží i po 160 000 km
Rychlé opotřebení baterie, které výrazně sníží dojezd elektromobilu – přesně to patří mezi hlavní důvody, proč zájemci o nákup ojetého osobního automobilu odmítají elektrická vozidla. Jak ukazuje test norského elektromobilového testera, situace je lepší, než se zdá. Klíčem k dlouhé výdrži baterie je ale stále způsob jejího nabíjení.
Vysoká cena, ale i obava z rychlého opotřebení baterie a ztráty dojezdu. Přesně to jsou jedny z hlavních důvodů, proč stále mnoho zájemců o nákup nového i ojetého osobního vozidla předem odmítá elektromobil. Jak ale ukazuje test norského YouTubera, který se elektromobilům věnuje, moderní baterie vydrží víc, než by se od nich očekávalo.
Tester Bjørn Nyland si tak vzal do parády jeden z oblíbených modelů elektromobilů, a to Hyundai Ioniq. Nešlo přitom o nijak nové vozidlo – model, který zakoupil, už měl za sebou více než 162 000 kilometrů, a tak se dalo očekávat, že jeho baterie již nebude v perfektní kondici. Výsledky testování byly ale dost pozitivní.
Kapacita baterie Ioniqu totiž i přes vysoký nájezd klesla jen o 7 % oproti stavu nové baterie, což je výrazně lepší výsledek, než by se dalo očekávat. Elektrický model od korejské automobilky byl osazen baterií o kapacitě 28 kWh a pokročilým systémem řízení teploty, který pomáhá udržovat optimální podmínky baterie tak, aby se právě její životnost co nejvíce prodloužila.
Jak Nyland ve svém videu na serveru YouTube uvedl, důležitou roli v tom, že si baterie zachovala 93 % své kapacity, hrálo nabíjení a způsob jízdy. Vůz byl totiž většinou nabíjen pomalu a nebyl často vystavován extrémním podmínkám, což přispělo k menšímu opotřebení baterie. Právě pomalé nabíjení je pro delší výdrž baterie velmi důležité. V případě, kdy se pro nabíjení elektromobilů využívá jen rychlonabíječek, totiž baterie degradují výrazně rychleji.
Nylandův test tak ukázal, že moderní elektromobily mohou v současnosti najezdit i stovky tisíc kilometrů bez toho, aniž by se jejich dojezd výrazně zkrátil. To může být dobrou zprávou pro potenciální kupce ojetých vozidel. Stejně jako u vozidel se spalovacím motorem je ale důležité vozidlo správně vybírat. Jak již bylo zmíněno, způsob nabíjení totiž bude hrát v životnosti baterie důležitou roli, a tak u vozidel, která byla například využívána jako firemní a byla nabíjena jen na rychlonabíječkách, nebude jejich životnost podobně dlouhá.
Jelikož jde v případě testovaného elektrického Hyundaie o starší model, lze navíc očekávat, že současné baterie na tom budou o něco lépe, jelikož jejich vývoj se za posledních několik let opět posunul dále.