Výrobce vysavačů a telefonů už prodává víc elektromobilů než Škodovka, funguje přitom jen na jednom trhu
Ještě nedávno čínská firma prodávala výhradně telefony, robotické vysavače, elektrické koloběžky a další elektronická zařízení. V minulém roce se ale Xiaomi pustilo i do výroby elektromobilů. Jejího prvního modelu se během prvního roku prodejů prodalo více než elektrického Enyaqu z Mladé Boleslavi. Xiaomi přitom stále prodává pouze na svém domovském trhu.
Ještě před několika lety by si málokdo dokázal představit, že čínský výrobce elektroniky, od kterého má dnes mnoho domácností robotický vysavač nebo mobilní telefon představí vlastní automobil. Čínská společnost Xiaomi, ale se svým modelem SU7, který začala prodávat teprve v březnu loňského roku, slaví velké úspěchy. Jen za loňský rok totiž svého elektromobilu prodala téměř 137 tisíc kusů, což výrazně překračuje i celosvětové prodeje elektrického modelu tuzemské Škody Auto.
V průběhu loňského roku se zavedené mladoboleslavské značce podařilo na trzích dodat 79 500 modelů ENYAQ iV. Ten v současnosti na mnoha evropských trzích patří mezi nejprodávanější elektromobily a z prvních příček prodejů sesazuje i americkou Teslu, která aktuálně není příliš v oblibě i kvůli politickým vyjádřením svého majitele. První čistě elektrický vůz pod označením ENYAQ sjel z výrobní linky už v roce 2020, což pro automobilku znamenalo velkou revoluci.
Prodeje elektrických „medvědů“ z továrny v Mladé Boleslavi jsou ale rozhodně minimální oproti prodejům, které oznámila zmiňovaná čínská společnost Xiaomi, kterou lze už nějakou dobu označovat i za výrobce elektromobilů. Jejího modelu SU7, který je prvním a zatím i jediným modelem firmy už se totiž od března 2024 stačilo prodat 136 854 kusů, tedy téměř dvakrát více, než tomu bylo za celý loňský rok u ENYAQu iV.
To, že je o luxusní elektrický vůz SU7 opravdu zájem dokresluje i fakt, že prodeje těchto vozů jsou zatím pouze na území Číny. Škoda Auto ale své vozy nabízí nejen v rámci EU. Pro přesnost je ale také současně nutné dodat, že čínský trh s elektromobily je větší než evropský i americký trh dohromady, a tak mají zdejší kupující výrazně větší sílu v nákupu čistě elektrických vozidel.
SU7 zatím není pro tradičního mladoboleslavského výrobce spadajícího do koncernu Volkswagen žádným konkurenčním ohrožením. V případě, že by se čínské automobilky masivně draly na evropské trhy, což se ostatně už v současnosti pokoušejí, může už být pozice lokálních výrobců ohrožena. Jakmile totiž čínské automobilky představí vozidlo, které nebude jen luxusem, ale i praktickým vozem pro evropské zákazníky, může se situace na trhu rychle obrátit.