Čekali jsme tsunami, přišla jen malá vlna. Čínská auta se v Česku zatím drží zpátky

     
Tomáš Jelínek
13. 4. 2025 ▪ 08:54

Tsunami čínských automobilek se na trhu s novými vozy v České republice zatím nekoná. Přestože čínských značek, nabízejících vozidla jak se spalovacími motory, tak i elektromobily, na tuzemském trhu rychle přibývá, zájem podle aktuálních statistik výrazně neroste. V příštích letech by se však situace mohla rychle změnit.

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?
Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?
Foto: Unsplash

Obavy z masivního vstupu čínských automobilek na evropský a potažmo i tuzemsku trh byly v posledních letech výrazné. Predikce, které očekávaly rychlé „čínské tsunami“, které smete evropské automobilky a zaplaví lokální silnice se ale nekoná. V Česku tak prozatím jde spíše o malou vlnu. Tu má přitom na svědomí pouze jediná značka čínských vozidel, ani její prodeje, ale doposud nejsou nijak extra ohromující.

Značka MG, která patří pod největší čínský automobilový koncern SAIC v Česku, prodala největší množství čínských vozidel. Přestože je na trhu už od roku 2022, její prodeje stále nejsou nijak výrazné. Na tuzemských silnicích totiž pod touto značkou jezdí „jen“ 9 283 automobilů. Je ale nutné uznat, že značce se díky mixu ceny a kvality, která je přijatelná i pro tuzemské zákazníky v posledních měsících stále více daří. Jen letos v prvním čtvrtletí se jí totiž podařilo zaregistrovat 1 319 nových vozů, díky čemuž se dostala na jedenáctou pozici nejregistrova­nějších značek v Česku.

Mimo MG jsou ale úspěch čínských značek na tuzemském trhu velmi malé, což by se ale v příštích měsících mohlo začít měnit. Jen před několika dny oznámil svůj vstup na tuzemský trh obávaný gigant BYD, na kterého ostatně Evropská unie uvalila vysoká cla. Už letos na náš trh vstoupily ale i další značky, jako je Omoda nebo Jaecoo. Ty lákají zákazníky hlavně na elektrické, ale i tradiční benzínové modely s prodlouženou zárukou a v případě elektromobilů i na výhodnou cenu oproti evropským automobilkám.

Samotná Omoda ale na tuzemském trhu registrovala do konce prvního čtvrtletí 16 vozů, přičemž lze očekávat, že část z tohoto počtu jsou registrace pro dealera. Příspěvek těchto značek k prodejům čínských automobilů na tuzemském trhu zatím není příliš vysoký.

Již zmiňovaná značka BYD by ale prodeje v tuzemsku mohla výrazně navýšit. Oproti menším značkám z Číny má už totiž výrazně širší modelovou řadu a také větší snahy k ovládnutí části trhu. Ostatně firma chce ještě do konce letošního roku otevřít v Česku až 30 prodejen. Ačkoliv jsou tak současné registrace značky jen minimální, ambice na tuzemském trhu má značka rozsáhlé.

Přestože tak registrovaných čínských automobilů na tuzemském trhu přibývá a vloni se jejich počet na našem trhu zhruba zdvojnásobil na 7 675 vozů (SDA), registrace jsou stále minimální. Místo tsunami, které mělo zaplavit trh tak čínské vozy v současnosti podle dat Svazu dovozců automobilů tvoří něco málo přes tři procenta tuzemského trhu s novými automobily. Očekávaná invaze se tak prozatím nekoná.

Automobilky z východu rozhodně v blízké době budou brzdit jak cla nastavená Evropskou unií, tak i pokračující nedůvěra mnoha zákazníků v „levné čínské výrobky“. Přestože současná vozidla čínských výrobců již rozhodně nejsou ničím nekvalitním a v mnoha ohledech předčí výrobky evropských automobilek, nedůvěra některých zákazníků v ně pokračuje.

Navzdory pomalejšímu startu lze ale v příštích letech očekávat, že se čínské automobilky na našem trhu více usadí. Výrazně by jim v expanzi mohlo pomoci i otevírání evropských továren, které by umožnily obcházení celních příplatků při dovozu vozidel z Číny. Jestli se tak nakonec tsunami v podobě čínských vozidel dostaví, ale ukáže až čas.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Čína Auto Elektromobily Doprava Elektromobilita Čínské automobily Automobilový průmysl
Zdroj: Svaz dovozců automobilů (SDA), Ministerstvo dopravy ČR




Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)

Řidiči nechtějí kupovat elektromobily ani s dotací, ukazuje průzkum



Nejnovější
Nejnovější