Čekali jsme tsunami, přišla jen malá vlna. Čínská auta se v Česku zatím drží zpátky
Tsunami čínských automobilek se na trhu s novými vozy v České republice zatím nekoná. Přestože čínských značek, nabízejících vozidla jak se spalovacími motory, tak i elektromobily, na tuzemském trhu rychle přibývá, zájem podle aktuálních statistik výrazně neroste. V příštích letech by se však situace mohla rychle změnit.
Obavy z masivního vstupu čínských automobilek na evropský a potažmo i tuzemsku trh byly v posledních letech výrazné. Predikce, které očekávaly rychlé „čínské tsunami“, které smete evropské automobilky a zaplaví lokální silnice se ale nekoná. V Česku tak prozatím jde spíše o malou vlnu. Tu má přitom na svědomí pouze jediná značka čínských vozidel, ani její prodeje, ale doposud nejsou nijak extra ohromující.
Značka MG, která patří pod největší čínský automobilový koncern SAIC v Česku, prodala největší množství čínských vozidel. Přestože je na trhu už od roku 2022, její prodeje stále nejsou nijak výrazné. Na tuzemských silnicích totiž pod touto značkou jezdí „jen“ 9 283 automobilů. Je ale nutné uznat, že značce se díky mixu ceny a kvality, která je přijatelná i pro tuzemské zákazníky v posledních měsících stále více daří. Jen letos v prvním čtvrtletí se jí totiž podařilo zaregistrovat 1 319 nových vozů, díky čemuž se dostala na jedenáctou pozici nejregistrovanějších značek v Česku.
Mimo MG jsou ale úspěch čínských značek na tuzemském trhu velmi malé, což by se ale v příštích měsících mohlo začít měnit. Jen před několika dny oznámil svůj vstup na tuzemský trh obávaný gigant BYD, na kterého ostatně Evropská unie uvalila vysoká cla. Už letos na náš trh vstoupily ale i další značky, jako je Omoda nebo Jaecoo. Ty lákají zákazníky hlavně na elektrické, ale i tradiční benzínové modely s prodlouženou zárukou a v případě elektromobilů i na výhodnou cenu oproti evropským automobilkám.
Samotná Omoda ale na tuzemském trhu registrovala do konce prvního čtvrtletí 16 vozů, přičemž lze očekávat, že část z tohoto počtu jsou registrace pro dealera. Příspěvek těchto značek k prodejům čínských automobilů na tuzemském trhu zatím není příliš vysoký.
Již zmiňovaná značka BYD by ale prodeje v tuzemsku mohla výrazně navýšit. Oproti menším značkám z Číny má už totiž výrazně širší modelovou řadu a také větší snahy k ovládnutí části trhu. Ostatně firma chce ještě do konce letošního roku otevřít v Česku až 30 prodejen. Ačkoliv jsou tak současné registrace značky jen minimální, ambice na tuzemském trhu má značka rozsáhlé.
Přestože tak registrovaných čínských automobilů na tuzemském trhu přibývá a vloni se jejich počet na našem trhu zhruba zdvojnásobil na 7 675 vozů (SDA), registrace jsou stále minimální. Místo tsunami, které mělo zaplavit trh tak čínské vozy v současnosti podle dat Svazu dovozců automobilů tvoří něco málo přes tři procenta tuzemského trhu s novými automobily. Očekávaná invaze se tak prozatím nekoná.
Automobilky z východu rozhodně v blízké době budou brzdit jak cla nastavená Evropskou unií, tak i pokračující nedůvěra mnoha zákazníků v „levné čínské výrobky“. Přestože současná vozidla čínských výrobců již rozhodně nejsou ničím nekvalitním a v mnoha ohledech předčí výrobky evropských automobilek, nedůvěra některých zákazníků v ně pokračuje.
Navzdory pomalejšímu startu lze ale v příštích letech očekávat, že se čínské automobilky na našem trhu více usadí. Výrazně by jim v expanzi mohlo pomoci i otevírání evropských továren, které by umožnily obcházení celních příplatků při dovozu vozidel z Číny. Jestli se tak nakonec tsunami v podobě čínských vozidel dostaví, ale ukáže až čas.