Vsadit do budoucna jen na elektromobilitu je slepá cesta, říká šéf BMW
Elektromobilita jako budoucnost dopravy? Vsadit na ni všechno je podle šéfa německé automobilky BMW velký risk. Firma tak plánuje pokračovat v prodejích spalovacích motorů, ale přidat i hybridní pohony a vozidla na vodík.
Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na jedinou technologii, tedy elektromobilitu, může být podle šéfa německé automobilky BMW v budoucnu velký problém. Podle generálního ředitele BMW Olivera Zipse je výhradní zaměření jen na elektromobilitu velkým rizikem pro celý průmysl. BMW tak podle informací, které Zipse poskytl na výroční valné hromadě firmy, prosazuje strategii technologické otevřenosti, která se bude zaměřovat nejen na elektromobily, ale i na hybridní vozidla, vodíkový pohon nebo spalovací motory na syntetická paliva.
Šéf bavorské automobilky upozornil na to, že jen napříč evropskými trhy existují propastné rozdíly v tom, jak je elektromobilita přijímána. Přestože tak například v Belgii dosáhly elektromobily a hybridní vozidla podílu více než 60 % na celém trhu, v Itálii byly jen marginální a tvořily pouze 4 procenta prodejů.
Tyto rozdíly tak ukazují, že zaměření automobilek jen na vývoj elektromobilů by mohlo přinést velké problémy a jednotný přístup k elektromobilitě by tak mohl vést ke kolapsu prodejů na některých trzích v EU. BMW tak podle Zipse plánuje pokračovat ve vývoji, výrobě a prodeji vozidel se spalovacími motory vedle svých modelů s elektrickým pohonem. Jen díky tomu bude možné vyhovět co největší skupině zákazníků a udržet si tak pozici na trhu, která ovšem i v případě BMW v posledních měsících utrpěla kvůli poklesu dodávek do Číny.
Strategii pouze elektromobily už opouští i další výrobci
Firma se podle svého šéfa připravuje i na speciální partnerství s japonskou automobilkou Toyota. To by mělo už za tři roky přinést na trh první sériově vyráběné vozidlo od BMW, které bude mít vodíkový pohon.
Mix pohonů v nabídce firmy by mohl být, minimálně do doby, než v některých případech přijde jejich zákaz v roce 2035, správnou strategií. Ostatně podobným procesem v současnosti procházejí i další automobilky, které dříve ve velkém vsadily pouze na elektromobilitu. Ta ale čelí na některých trzích nižší poptávce, než firmy očekávaly, a to jim přináší finanční potíže.
Šéf BMW také varoval, že příchod elektromobility by mohl být i příchodem další velké závislosti Evropské unie na dodávkách některých surovin. Klíčové suroviny pro výrobu baterií, nejen pro elektromobily, totiž pocházejí z Číny, kde jsou ve velkém zpracovávány, a evropské firmy je následně nakupují většinou až jako hotový produkt. Tato závislost by ale v době, kdy bude velká část vozidel na elektřinu, mohla být strategickou chybou.