EnergoZrouti.cz

Čínská automobilka dává tvrdou lekci elektrické konkurenci. Její nové vozy se dokážou nabít za několik minut

     
Martin Bárta
18. 3. 2025 ▪ 13:13

Čína znovu ukazuje, že v příštích letech bude výrazně zatápět velkým evropským automobilkám. Její nové modely totiž nabídnou technologii nabíjení, která je výrazně přiblíží době, za jakou načerpají palivo vozy se spalovacími motory.

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)
Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)
Foto: Unsplash

Tvrdou ránu si pro své konkurenty přichystal čínský výrobce elektromobilů BYD. Firma, která první elektrické vozidlo představila teprve v roce 2010 už v současnosti v objemu prodejů vévodí světovému trhu s elektromobily, ale zatím hlavně díky domácímu trhu. Její plány na výraznější expanzi mimo domovskou Čínu by ale mohly být pro další automobilky velký problém, a to i kvůli její nové technologii nabíjení.

Nový systém nabíjení, který BYD poskytne prozatím jen v některých svých elektromobilech, by mohl výrazně zkrátit dobu, za jakou se vozidlo nabije. Elektromobily by se tak konečně s časem, který stráví na nabíječce, mohly přiblížit i vozidlům se spalovacím motorem při tankování paliva.

Základem pro tak rychlé nabíjení je u BYD výrazné zvýšení výkonu nabíjení, a to až na 1 000 kW. Nejnovější modely amerického výrobce Tesla, který byl ještě nedávno považován za „krále elektromobility“ přitom zvládají výkon jen poloviční.

Vozidla BYD, která budou mít možnost nabíjení výkonem 1 MW, by tak mělo být možné dobít na dojezd asi 400 kilometrů už po pěti minutách nabíjení, což výrazně snižuje dobu nabíjení.

Optimismus z novinky od čínské automobilky lze ale hned od začátku mírně snížit. Je totiž jisté, že nabíječky, které by podporovaly tuto rychlost nabíjení alespoň prozatím nebudou dostupné úplně všude. Pro takto vysoké výkony nabíjení je totiž nutné výrazně posílit rozvody elektřiny a na mnoha místech je to v současnosti kvůli nedostačující kapacitě přenosové sítě nereálné.

U současných nabíjecích stanic by ovšem mohlo dojít k tomu, že by bylo možné nabíjet i tímto výkonem ale za předpokladu, že nikdo nevyužívá okolní nabíječky. Pokud by byly obsazeny i ty, nabíjecí výkon by se pravděpodobně snížil.

Implementace technologie, která bude dostupná ve dvou nových vozidlech od automobilky BYD, tedy Han L sedan a Tang L SUV začínajících na ceně v přepočtu téměř 900 tisíc korun, ale rozhodně ukazuje další směřování elektromobility.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auto Čína Elektromobilita Automobily Nabíjení Nabíjení elektromobil Baterie


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.