EnergoZrouti.cz

Elektromobilita je budoucností i u hasičských cisteren. Od spalovacího motoru však hasiči zatím úplně neupouštějí

     
Martin Bárta
19. 3. 2025 ▪ 13:00

Elektrických vozidel ve službách integrovaného záchranného systému přibývá nejen v Česku. Jak ukazuje aktuálně dodané vozidlo německým hasičům, budoucnost hasičských jednotek spočívá i v elektrickém pohonu. Ty však stále spoléhají také na zálohu v podobě spalovacího motoru.

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu
Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu
Foto: Rosenbauer

Hlavní pozornost přechodu na elektrické pohony se v posledních letech věnuje primárně osobním automobilům. Na elektromobilitu ale postupně přechází i další vozidla od dodávek pro kurýrní služby, nákladní automobily a autobusy až po vozidla určená pro speciální provoz. Těmi jsou dozajista hlavně vozy určené pro složky integrovaného záchranného systému. Vytvořit ale vozidlo, které splňuje náročné podmínky, ve kterých pracují například hasiči ovšem není jednoduché. Německý výrobce hasičské techniky Rosenbauer ale ukazuje, že to nemusí být až takový problém.

Firma to ukazuje hlavně na svém modelu eHLF 20, který nyní dodala hasičům v německém Hamburku. Cisterna, která odpovídá výbavou pro požární, záchranné, ale i asistenční operace je založena na neelektrické variantě HLF 20, která parkuje v mnoha garážích hasičských sborů po celém Německu, ale i v dalších zemích.

Hasiči přitom ani u elektrického vozidla nemusí mít obavy z dojezdu, vozidlo totiž mimo dvou elektromotorů s výkonem 350 kW a baterií o kapacitě 100 kWh spoléhá i na menší spalovací motor. Cisterna totiž v útrobách mimo elektrického pohonu skrývá i třílitrový řadový šestiválec od BMW, který funguje jako prodlužovač dojezdu. Díky tomu je možné vozidlo využívat v nepřetržitém provozu, i pokud by došlo k vybití baterie.

Většinu provozu ovšem hasiči pokryjí z již zmiňované 100 kWh baterie, dieslový motor, který je součástí tak poslouží hlavně při cestování na delší vzdálenost nebo nutnost delší dobu pohánět čerpadla a další technologie vozu při náročných výjezdech. Vozidlo určené až pro osm osob je schopno vézt 1 600 litrů vody a 120 litrů hasební pěny.

Elektromobily ve službách IZS jezdí i v tuzemsku, upravený VW ID.4 GTX využívá třeba záchranka v Královehradeckém kraji , ZZS...

Vozidlo je ale i v dalších ohledech vyvinuté speciálně pro hamburské hasiče. Ti totiž se společností Rosenbauer přímo na jeho vývoji spolupracovali. Firma navíc očekává, že vozidel pro hasičské jednotky, které budou využívat spalovací motor, bude v příštích letech s postupnou elektrifikací rychle přibývat.

Elektrifikace ale stále rychleji proniká i k dalším složkám IZS. V Česku už je tak možné na mnoha místech potkat například elektromobily, které využívají zdravotnické záchranné služby pro doktory v režimech rendez-vous (RV). Stále více elektromobilů zařazují do služeb i městské policie. Elektrická cisterna pro hasiče se ale v Česku už také objevila, a to u ostravských hasičů. Pro jejich potřeby je ale vozidlo nepoužitelné, jelikož nesplňuje tuzemské předpisy.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobily Auto Hasiči Automobily Cisterny Hasičské vozy Doprava Elektromobilita


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.