EnergoZrouti.cz

Čína diktuje, EU jen přikyvuje? Brusel chce zrušit cla a zavést minimální ceny pro čínské elektromobily

     
Tomáš Jelínek
11. 4. 2025 ▪ 09:54

Jen půl roku platí naplno cla, která Evropská unie schválila na dovoz elektromobilů z Číny. Už brzy by však mohlo dojít k jejich zrušení a nahrazení minimálními cenami vozidel. Ty jsou však podle některých názorů výrazně hůře kontrolovatelné, a celá situace tak spíše naznačuje, že EU podléhá čínskému tlaku.

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat
Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat
Foto: Unsplash

Evropská unie by brzy mohla přehodnotit svou politiku cel, které loni uvalila na dovoz elektromobilů z Číny. Podle informací serveru Handelsblatt se totiž v Bruselu chystá jeden z nejvýraznějších obratů v obchodní politice vůči Číně. Evropská unie přitom cla na elektromobily kvůli cenovému dumpingu představila teprve vloni. Místo cel by čínské firmy musely zajistit, že budou mít jejich vozy prodávané na evropských trzích stanovenou minimální cenu. Opatření, které se zdá jako kompromis, ale může být i tichým ústupkem EU čínskému tlaku.

Celní tarify, které unie představila nejprve v prozatímní fázi 5. července minulého roku a následně je 30. října uvedla v platnost měla původně platit pět let. Po clech uvalených na Čínu ze strany amerického prezidenta Donalda Trumpa se ale celá situace mění a automobilkám jako je BYD, Geely, SAIC a mnoha dalším by se mohl evropský trh brzy znovu otevřít bez celních přirážek..

EU přitom tarify zaváděla už kvůli zmiňovanému snižování cen, které podle evropských automobilek podporovala přímo čínská vláda. Současná cla ale vytvářejí vrásky na čele nejen čínským automobilkám, ale hlavně těm evropským. Mnoho z nich v čele s Volkswagenem totiž důsledky cel pocítilo i tím, že sami vyrábějí některá vozidla v Číně. Reakce Číny na cla z Bruselu by pak navíc zhoršila už tak těžkou situaci evropských automobilek na největším asijském trhu.

Nová dohoda, která by nahradila cla systémem minimálních cen, by tak měla tuto situaci alespoň částečně narovnat. Čínští výrobci by se museli zavázat, že nebudou svá vozidla prodávat pod předem stanovenou cenovou hranicí, čímž by odpadla jejich výrazná konkurenční výhoda oproti lokálním automobilkám. Číně by tento systém mohl vyhovovat také, jelikož by umožnil jejím automobilkám zachovat přístup na trhy v EU i bez nákladných celních bariér.

Podle kritiků by ovšem nový systém nemusel být pro unii výhodný. Cla jsou totiž nástroj, který lze vcelku snadno vynutit, kontrolovat a případně sankcionovat. V případě minimálních cen je nutná jak dohoda výhodná pro obě strany, ale také její následné dodržování a důsledná kontrola. Ta přitom v dynamickém prostředí automobilového průmyslu nemusí být vůbec jednoduchá, a tak by pravděpodobně mohlo docházet k tomu, že by čínské automobilky ceny pro zákazníky snižovaly, ale tak, aby to nebylo na první pohled viditelné.

Vůči současným clům už se dříve ohradil například i bývalý šéf automobilky Seat Wayne Griffiths. Podle něj je totiž účinek cel úplně opačný než unie očekávala a cla mohou připravit o práci zaměstnance, kteří v současné době pracují nejen na výrobě elektromobilů i na výrobě vozidel se spalovacím motorem přímo v EU. Firma by podle Griffithse byla v případě pokračování současných cel nucena i redukovat výrobu některých vozidel se spalovacími motory, aby dodržela poměr mezi nimi a vozidly s elektrickým pohonem. V opačném případě by totiž jinak dostala sankce od EU za nedodržování dostatečného podílu prodaných elektrických vozidel.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Čína EU Evropská unie Auto Automobily Elektromobily Elektromobilita Automobilový průmysl Cla


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.