3 kroky, které musíte udělat, než něco reklamujete. Úspěch na první pokus vzroste o 95 %
Reklamování věci, na kterou jsme se těšili, ale zklamala nás, není pro nikoho příjemné. Pokud ale pečlivě dodržíme 3 zásadní kroky, můžeme si ušetřit zbytečný stres i čas. A reklamace pro nás již nadále nemusí být noční můrou.
Pokud je pro vás reklamování zakoupeného zboží stres, protože si myslíte, že nemáte šanci uspět, máme pro vás dobrou zprávu. Můžete. Pokud dodržíte jednoduchý postup, může se vaše šance na úspěšnou reklamaci několikanásobně zvýšit.
Nemusí to být stres, stačí vědět, jak na to
Chcete mít jistotu, že vaše reklamace projde hned napoprvé? Úspěšnost můžete zvýšit až o 95 %, pokud se předem připravíte. Mnohdy stačí jedna jediná malá chyba, drobný nedostatek nebo nedorozumění – a domů odcházíte s nepořízenou. A to i v případě, že jste v právu. A přitom existují tři jednoduché kroky, díky kterým si zajistíte, že reklamace bude úspěšná. Nezanedbávejte je, mohou vám ušetřit mnoho zbytečného stresu, času i financí.
Pečlivá fotodokumentace proces usnadňuje
Zahrajte si na detektiva. Pokud předmět neodpovídá popisu nebo je poškozený, vyfoťte jej. Pečlivě, několikrát, ze všech stran. Stejně tak si vyfoťte účtenku, která dokládá zakoupení produktu. Pokud ji nemáte, postačí vám faktura nebo výpis z účtu – jasný důkaz o tom, že jste za předmět zaplatili, kolik to bylo a kdy to bylo. Pro snadnější identifikaci najděte všechno, co předmět odlišuje od ostatních. To, co jej dělá jedinečným – sériové číslo, výrobní kód nebo štítek. Reklamaci může usnadnit i původní obal, ve kterém byl předmět zabalený.
Podložte, že závada nevznikla vaší chybou
Pokud se vám nově zakoupený produkt porouchal nebo přestal fungovat, podívejte se do návodu. Ujistěte se, že jste podnikli všechny kroky, které jsou zde popsány. A také se přesvědčte o tom, že jste s předmětem nemanipulovali jinak, než je v návodu uvedeno. Důležitá je také pravidelná údržba – pokud k ní nedocházelo podle návodu, může to být jeden z argumentů, proč vám bude reklamace zamítnuta. Nezapomínejte také na to, že reklamace se vztahuje na závadu, nikoliv na běžné opotřebení. Poškrábaný spotřebič nebo vybledlou barvu produktu reklamujete jen těžko.
Buďte jasní a struční
Během reklamace mějte v hlavě srovnáno, co požadujete. Pokud budete neurčití, prodejce se podle toho zachová. Pokud ale přesně řeknete, že požadujete opravu, výměnu produktu nebo slevu na další nákup, proces celé reklamace se tak může výrazně urychlit a dopadnout podle vašich představ. Nezapomeňte ale, že na vrácení peněz nebo nový kus máte nárok až po třetí reklamaci stejné závady.
Pokud neuspějete, máte i další možnosti
Jestliže vaše reklamace není úspěšná a vy i přesto máte pocit, že jste v právu, můžete kontaktovat Českou obchodní inspekci. Budete ale potřebovat ještě další dokumenty. Pokud chcete s reklamací postoupit dál, připravte si písemné odůvodnění jejího zamítnutí. Potřeba bude také návštěva servisu nebo místa, kde vám poskytnou znalecký posudek. Takový, který zhodnotí, na čí straně se stala chyba. A právě tento krok se vám může prodražit. Pokud odborník v tomto případě uzná, že chyba je na vaší straně, za jeho služby zaplatíte bez nároku na kompenzaci.
Zboží je obvykle v záruce po dobu 2 let, to je období, kdy máte právo na jeho reklamaci. Pokud k závadě dojde do 6 měsíců od zakoupení, jste v silné pozici. V takovém případě se totiž předpokládá, že závada výrobku mohla existovat již při jeho koupi. O přijetí nebo nepřijetí reklamace obchodník rozhodne ihned, v ojedinělých případech na to má tři dny. Na její vyřízení má 30 kalendářních dní. Pokud tuto lhůtu nedodrží, máte nárok na odstoupení od smlouvy.






























































