Rada za milion: Mlžení oken nemá vždy co dělat s vlhkostí zvenku. Překvapivý důvod se skrývá uvnitř auta
Nejsou jen nepříjemná, ale mohou ohrozit také bezpečnost jízdy. Za zamlženými okny přitom často stojí jednoduchý důvod, o kterém většina řidičů netuší. Jakmile odhalíte pravou příčinu, proč se to děje, pomůže několik snadných tipů.
Okna se v autě zamlží, když vlhký a teplý vzduch v kabině narazí na jejich chladnou skleněnou plochu. Vodní pára se tak začne srážet a vytvoří na skle drobné kapičky nebo právě efekt mlhy. Faktorů, které k jejímu vzniku přispívají, je ale více. Může za to vysoká vlhkost v interiéru auta, která souvisí i s nedostatečným odvětráváním prostoru a cirkulací vzduchu.
Vzduch s vysokou vlhkostí se pak v autě drží a způsobuje mlžení oken. Dalším faktorem může být ale i výrazný rozdíl teplot v autě a na povrchu skel. Když je sklo chladnější než vzduch, dochází ke kondenzaci a objeví se zamlžení.
Přijít na to, kde je zakopaný pes
V autě se nachází hned několik míst a komponentů, které vznik zamlžených oken podporují, protože nedostatečně odvádí vlhkost nebo ji přímo vytváří. K vyřešení problému se zamlženými okny je tedy potřeba odhalit, kde problém vzniká. Většinou je na vině jeden z následujících potížistů.
Vzduchový filtr, který zajišťuje čištění vzduchu uvnitř auta, může v případě, že je zanesený nečistotami, zadržovat spoustu vlhkosti. Vlhkost z kabiny navíc kvůli svému stáří zároveň špatně pohlcuje. Jeho pravidelná výměna by sice měla být součástí každoroční péče o auto, ale v případě zanedbání této povinnosti pak právě starý filtr bývá zdrojem zamlžených skel.
Řešení je tak snadné a spočívá v jeho výměně a lehkém postřiku dezinfekčním sprejem na klimatizaci, který pomůže odstranit jak zbytek vlhkosti, tak potenciální plísně. U českých aut se kabinový filtr většinou nachází za přihrádkou spolujezdce nebo pod krytem pod stěrači. Ten stačí odklopit, vyjmout starý filtr a ve směru proudění vzduchu vložit nový.
Tepelný výměník
Dalším viníkem přílišné vlhkosti v kabině bývá systém klimatizace či topení. Aby vzduch dosáhl požadované teploty, proudí přes tepelný výměník. Právě tady se ale může vlhkost, hlavně když výměník nebo odtok kondenzátu nefunguje správně, zadržovat a kondenzovat. Zbytkové kapky se odpařují nebo proudí zpět do kabiny, což přispívá k mlžení oken.
I tady problém zmírní malý tip, který nic nestojí. Při jízdě zařaďte pomocí ventilačního systému občas režim „čerstvého vzduchu“, čímž vlhkost vzduchu v interiéru snížíte.
Špatný odvod vody
Potenciální problém vedoucí k mlžení oken vzniká také všude, kde se v autě hromadí kondenzát. Nejčastěji se zdržuje pod palubní deskou, v místě odtokových hadiček pod stěrači a podobně. Do těchto odtoků se běžně dostávají nečistoty zvenku v podobě listí nebo prachu a voda se pak nemá kudy dostat pryč, takže začne vtékat do prostoru za čelním sklem nebo dokonce dovnitř auta.
Tato místa je tedy potřeba kontrolovat a zjišťovat jejich průchodnost. Například pod výparníkem klimatizace bývají odtoky často ucpané a díky tomu se vlhkost dostává zpět do kabiny.
Mokré koberečky
Poslední perličkou bývá vodní pára, která se může tvořit díky vlhkým koberečkům a polstrování v autě. Tam se na botách či díky mokrému oblečení při přechodu z venku do auta za deště přenese voda raz dva. Pokud se nevysuší nebo není vzduch jinak odváděn, přispívá pak také k zamlžení skel a v zimě bývá dokonce jejich nejčastější příčinou.
Nejrychlejším řešením je podlahu či mokré koberečky vysušit pomocí vysavače s funkcí foukání či sušení a nechat běžet ventilaci bez cirkulace.
Na mlžení je především v chladných dnech dobré myslet předem a vždy po zaparkování na chvíli otevřít dveře a stáhnout okna, aby se kabina „provětrala“. Výměna vzduchu uvnitř auta pomůže snížit množství vlhkosti, která by se pak mohla usadit na okenních sklech.
Vhodnou sezónní pomoc představují i speciální pytlíčky pohlcující vlhkost umístěné na otevřená místa v interiéru vašeho vozu.



























































