Řidiči si myslí, že tohle STK neřeší. Omyl, kontrolují to jako první a kdo to nemá v pořádku, letí jako namydlený blesk
Chystáte se na stanici technické kontroly se svým vozidlem a myslíte si, že vás nic nemůže překvapit? STK rozhodně není jen o revizi základních prvků pro provoz vozidla, jako jsou brzdy či světla. Mnohé „neviditelné“ detaily řidiči podceňují, a přitom právě ty kolikrát rozhodnou, jestli projdete bez problémů, nebo dostanete červenou.
Někteří řidiči se na pravidelnou kontrolu automobilu svědomitě připravují a týdny předem ladí stav svého vozidla k dokonalosti, jiní spíš spoléhají na štěstí. V obou případech se ale předem vyplatí připravit se na ty nejčastější „špeky“. Technici dnes totiž vozidla mapují podrobně, a kromě technického či emisního stavu sledují i to, jestli nebyly provedeny nějaké nepovolené úpravy. I malá odchylka od kýženého standardu vás potom může bolet.
Tohle se kontroluje jako první
Pokud považujete nějakou část vozidla za tu méně podstatnou, existuje šance, že právě na ni se na STK zaměří jako první. Týká se to například skel, kde rozhoduje o výsledku jak jejich stav, tak třeba míra zatmavení či homologace. Jakákoliv fólie nebo stínící pruhy na čelním skle, narušení skla v zorném poli řidiče nebo rýhy s průměrem nad 2 centimetry či nehomologované zatmavení od neprofesionálních firem s nedostatečnou propustností světla může rozhodnout o neúspěchu na STK.
Častým problémem je také stav podvozku, který řidiči často podrobně neprohlíží. Zásadní nedostatek v podobě koroze nosných prvků, které jsou základem pro bezpečný provoz vozidla, znamená nutnost opravy a opakování kontroly.
Pozornost byste měli věnovat také pneumatikám. Jako nevyhovující stav se hodnotí „sjeté“ gumy, ať už v drážkách nebo i po stranách. Pozor dejte hlavně na vnitřní strany, které běžně člověk nevidí, ale technik je důkladně prověří. Nesmí zpozorovat ani trhliny na plášti nebo nevhodnou hloubku dezénu. Důvodem pro neúspěch na technické kontrole bývá také nevyhovující rozměr pneumatik.
Na problém máte zaděláno i v případě, že si zahráváte s úpravami. Vozidlo totiž musí odpovídat nejen technickým a bezpečnostním parametrům, ale také mezinárodním předpisům EU – například v oblasti povolených emisí. Zaslepené airbagy nebo vyndaný filtr pevných částic tak mohou být pádným důvodem pro to, že na STK pohoříte.
Kontroly nově i přímo v provozu
Udržovat své vozidlo v přijatelném technickém stavu navíc už není jen jednorázovou záležitostí, kterou musí každý majitel auta absolvovat jednou za dva roky. Od listopadu má být totiž Česko už kompletně vybaveno mobilním typem kontrol od čerstvě založeného českého orgánu. Takzvaná Inspekce silniční dopravy, zkráceně INSID, vznikla už začátkem července a nově bude provozovat mobilní STK, díky které můžete být se svým vozidlem zkontrolováni také přímo v provozu na běžné silnici nebo dálnici.
A právě tady může mnohé řidiče čekat překvapení. Obří pojízdné jednotky vybavené technikou, která je s pevnou stanicí srovnatelná, budou kontrolovat řidiče kamionů, autobusů i osobních automobilů. Díky nabytým pravomocem může mobilní STK zastavovat vozidla pomocí výstražných modrých světel i bez asistence policie nebo celní správy. Přímo na místě tak bude provádět namátkové emisní i technické kontroly.
Při zjištění nedostatků pak může mobilní STK uložit pokutu, vybrat kauci nebo dokonce na místě odebrat technický průkaz či registrační značky. Pravděpodobně bude ale při zjištění vážné závady následovat hlavně povinnost dostavit se na detailní kontrolu na běžné stanici.
Nový typ STK se má zaměřovat hlavně na vozidla, která reálně ohrožují svým nevyhovujícím stavem provoz nebo nedodržují emisní předpisy. Zastavováni tak budou například řidiči osobních automobilů, kterým nesvítí světla, uniká jim olej nebo mají příliš hlučný či viditelně kouřící výfuk. Postihem jsou ohrožení také řidiči, kteří provedli ilegální zásahy do motoru, podvozku nebo emisního systému vozidla – například odstraněním DPF filtru.
Pokud své auto ale průběžně udržujete v dobrém technickém stavu, neprovádíte žádné nepovolené zásahy a pravidelně kontrolujete únik kapalin, funkčnost světel, stav pneumatik a výfuku, není se ani za nových podmínek čeho bát.






























































