Neparkujte pod stromy. Po tomhle nočním překvapení platil řidič opravu za 30 000

     
Misha Chen
24. 10. 2025 ▪ 23:20

Pod stromem je vždycky o pár stupňů chladněji. Auto se v létě nepřehřeje, interiér zůstane snesitelný a člověk má pocit, že našel ideální parkovací místo. Jenže někdy i stín může mít vysokou cenu.

Parkování pod stromy se nevyplácí.
Parkování pod stromy se nevyplácí.
Foto: Shutterstock

Stačí přijít k autu a dobrý pocit zmizí rychleji než rosa ze skla. Kapota je pokreslená bílými fleky a lepkavými stopami. Hadr nepomáhá, voda taky ne, a s každým dalším pokusem je to horší. Právě v té chvíli člověku dojde, že pohodlné místo ve stínu může mít docela vysokou cenu.

Ideální recept na škodu

Odborníci z lakoven se shodují, největší problém nepředstavuje ani listí, ani pyl, ale kombinace ptačího trusu a mízy. Ta bývá v létě obzvlášť agresivní.

Nikdy neškrábejte, místo navlhčete a opatrně setřete. , ...

Trus má kyselé pH (často kolem 3,5 až 4,5) a na rozpálené karoserii začne okamžitě reagovat s ochrannou vrstvou laku. Míza a medovice ze stromů, hlavně lip, javorů nebo topolů, zase obsahují cukry, které na slunci karamelizují. Když se k nim přilepí prach a pyl, vytvoří na povrchu lepkavou vrstvu, která se při neopatrném čištění chová jako brusná pasta.

Zpočátku vypadá všechno neškodně. Jenže po pár hodinách na přímém slunci se do povrchu vypálí nevratné stopy. Tam, kde dřív odrážela nebe hladká kapota, zůstane matný flek, a ten už dolů nedostanete.

Kolik stojí jedna noc pod lípou

Podle odhadů českých servisů stojí přeleštění nebo lakování jednoho běžného dílu (například kapoty) několik tisíc korun, typicky v rozmezí 4 000 až 10 000 Kč. Pokud je ale poškození rozsáhlé či je nutné přelakovat větší plochu (např. kapotu a střechu), může cena vystoupat i na desítky tisíc korun.

V diskusích řidičů se běžně objevují případy, kdy trvale poškozený lak na kapotě stál přes 30 000 Kč. Nejde o přehnané historky, ale o realitu, kterou potvrzují i pojišťovny, ptačí trus patří mezi nejčastější příčiny zničeného povrchu auta mimo dopravní nehodu.

Nejhorší kombinace

Paradoxně nejvíc škod vzniká právě tehdy, když se člověk snaží auto chránit. Parkování ve stínu stromu je pro nás logické, vůz se nepřehřeje, interiér zůstane chladnější a tím se šetří palivo i energie z baterie, protože klimatizace nemusí tolik pracovat. Jenže právě tam padá nejvíc trusu i mízy.

V horkém dni se chemická reakce urychlí, a když se k tomu přidá prach z ulice, máte zaděláno na malou katastrofu. Stačí pár hodin, aby se ochranný lak doslova „vypálil“.

Jak reagovat, když už se to stane

Klíčové je jediné, neškrábat. Zaschlý trus nebo mízu je potřeba nejdřív navlhčit, ideálně čistou vodou nebo detailingovým sprejem. Odborníci doporučují přiložit mokré mikrovlákno a počkat pár minut, než povrch změkne. Až potom jemně setřít, bez tlaku a bez kruhového pohybu.

Čím dřív se povrch vyčistí, tím menší je šance, že dojde k trvalému poškození. Pokud flek zůstane, lze ho rozleštit, ale vždy s profesionální pastou a správnou leštičkou. V krajním případě pomůže už jen lakovna.

Pokud nepomůže rozleštit, pak jedině oprava. , ...

Prevence ušetří 

Nejjednodušší řešení je prostě parkovat jinde. Když to nejde, pomůže alespoň ochranný vosk nebo keramická vrstva, která zpevní povrch a zpomalí reakci s kyselinami.

Zkušenější řidiči si nechávají auto pravidelně ošetřit, podobně jako člověk používá opalovací krém. Není to zbytečný luxus, ale pojistka proti drobným chybám, které se jinak platí draze.

Pár fleků člověka nerozhází, trochu času s hadrem a hotovo. Jenže přesně takhle začíná většina drahých oprav. Příroda si prostě bere prostor zpátky po svém. A i když pod stromy hledáme chládek, občas se vyplatí zvolit jiné místo, ne proto, že by tam bylo víc stínu, ale méně překvapení.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Lak Oprava škody Auto
Zdroj: tssgroup.cz, cnn.iprima.cz, poznatsvet.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější