EnergoZrouti.cz

Každý druhý nový autobus v EU už jezdí na elektřinu, Česko však za průměrem výrazně zaostává

     
Nikola Stránská
6. 3. 2025 ▪ 12:13

Už téměř každý druhý autobus, který dopravci napříč EU zařadili do svého vozového parku, byl na elektřinu nebo vodík. Podle odhadů by už do dvou let mohla většina nově zakoupených autobusů jezdit na bezemisní paliva. Česko však v jejich pořizování zaostává. Hůře jsou na tom už jen Slovensko, Maďarsko, Řecko a Litva.

Autobusů na baterky v EU rychle přibývá, Česko ale příliš lichotivou pozici nemá
Autobusů na baterky v EU rychle přibývá, Česko ale příliš lichotivou pozici nemá
Foto: Unsplash

Elektrické a vodíkové autobusy se ve většině zemí evropské sedmadvacítky postupně stávají standardem pro veřejnou dopravu. Aktuální data think-tanku Transport and Environment (T&E) totiž ukazují, že už téměř každý druhý nový městský autobus jezdí na elektřinu nebo vodík. Tuzemští dopravci ale v nákupu nových autobusů bez emisí značně zaostávají, jejich podíl je totiž jen 16 procent.

Hlavním důvodem, proč autobusů na bezemisní pohony napříč celou EU rychle přibývají přitom není jen zájem o ně ze strany dopravců, ale hlavně tlak EU. Ta totiž nastavila pravidla, která dopravce k nákupu autobusů na vodík nebo elektřinu značně motivují a naopak vozidla na fosilní paliva včetně těch na CNG značně znevýhodňuje.

Jak ukazují data T&E, už do dvou let by mohlo být 100 procent nově pořizovaných městských autobusů bez emisí, pokud by bylo udrženo současné tempo přechodu. Pro města by to znamenalo klidnější ulice, jelikož autobusy na elektřinu jsou výrazně tišší, stejně tak, ale i čistší vzduch díky nulové produkci emisí.

Města tak nyní i kvůli legislativě a tlaku politiků mají téměř jen dvě možnosti a nové autobusy v příštích letech chtějí nakupovat jen na elektřinu či vodík. První zmíněný pohon ovšem v současnosti pomyslný závod bezemisních pohonů vyhrává. Vodík totiž v podílu nově zakoupených autobusů tvořil jen 3 procenta, elektřina pak 46 procent.

Velký rozdíl v tom, jakým tempem dochází k nákupu autobusů bez emisí, je ale vidět hlavně v případě jednotlivých států. Zatímco tak ve Finsku, Nizozemsku nebo na Islandu už v současnosti tvoří nové autobusy výhradně ty bez emisí, na Slovensku nebyl loni pořízený žádný nový elektrický autobus. 

Česko, které bylo na pomyslné příčce zemí s nejvyšším podílem nákupu bezemisních autobusů páté odzadu nakoupilo jen 16 procent autobusů na elektřinu. Těch na vodík přitom nepřibylo vůbec. Právě v tuzemsku ovšem vzniká velké množství autobusů pro celou EU, jelikož u nás vyrábí svá vozidla například tuzemský SOR nebo francouzské Iveco.

Špatně na tom se zařazováním bezemisních autobusů do vozových parků ale bylo i Maďarsko (4 % autobusů na elektřinu), Litva (5 % autobusů na elektřinu) nebo Řecko (9 % autobusů na elektřinu).



Sdílejte článek  
       


Štítky: Autobusy Elektromobily Elektrobusy Doprava Veřejná doprava MHD Elektřina Elektrické autobusy


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.