Každý druhý nový autobus v EU už jezdí na elektřinu, Česko však za průměrem výrazně zaostává

     
Nikola Stránská
6. 3. 2025 ▪ 12:13

Už téměř každý druhý autobus, který dopravci napříč EU zařadili do svého vozového parku, byl na elektřinu nebo vodík. Podle odhadů by už do dvou let mohla většina nově zakoupených autobusů jezdit na bezemisní paliva. Česko však v jejich pořizování zaostává. Hůře jsou na tom už jen Slovensko, Maďarsko, Řecko a Litva.

Autobusů na baterky v EU rychle přibývá, Česko ale příliš lichotivou pozici nemá
Autobusů na baterky v EU rychle přibývá, Česko ale příliš lichotivou pozici nemá
Foto: Unsplash

Elektrické a vodíkové autobusy se ve většině zemí evropské sedmadvacítky postupně stávají standardem pro veřejnou dopravu. Aktuální data think-tanku Transport and Environment (T&E) totiž ukazují, že už téměř každý druhý nový městský autobus jezdí na elektřinu nebo vodík. Tuzemští dopravci ale v nákupu nových autobusů bez emisí značně zaostávají, jejich podíl je totiž jen 16 procent.

Hlavním důvodem, proč autobusů na bezemisní pohony napříč celou EU rychle přibývají přitom není jen zájem o ně ze strany dopravců, ale hlavně tlak EU. Ta totiž nastavila pravidla, která dopravce k nákupu autobusů na vodík nebo elektřinu značně motivují a naopak vozidla na fosilní paliva včetně těch na CNG značně znevýhodňuje.

Jak ukazují data T&E, už do dvou let by mohlo být 100 procent nově pořizovaných městských autobusů bez emisí, pokud by bylo udrženo současné tempo přechodu. Pro města by to znamenalo klidnější ulice, jelikož autobusy na elektřinu jsou výrazně tišší, stejně tak, ale i čistší vzduch díky nulové produkci emisí.

Města tak nyní i kvůli legislativě a tlaku politiků mají téměř jen dvě možnosti a nové autobusy v příštích letech chtějí nakupovat jen na elektřinu či vodík. První zmíněný pohon ovšem v současnosti pomyslný závod bezemisních pohonů vyhrává. Vodík totiž v podílu nově zakoupených autobusů tvořil jen 3 procenta, elektřina pak 46 procent.

Velký rozdíl v tom, jakým tempem dochází k nákupu autobusů bez emisí, je ale vidět hlavně v případě jednotlivých států. Zatímco tak ve Finsku, Nizozemsku nebo na Islandu už v současnosti tvoří nové autobusy výhradně ty bez emisí, na Slovensku nebyl loni pořízený žádný nový elektrický autobus. 

Česko, které bylo na pomyslné příčce zemí s nejvyšším podílem nákupu bezemisních autobusů páté odzadu nakoupilo jen 16 procent autobusů na elektřinu. Těch na vodík přitom nepřibylo vůbec. Právě v tuzemsku ovšem vzniká velké množství autobusů pro celou EU, jelikož u nás vyrábí svá vozidla například tuzemský SOR nebo francouzské Iveco.

Špatně na tom se zařazováním bezemisních autobusů do vozových parků ale bylo i Maďarsko (4 % autobusů na elektřinu), Litva (5 % autobusů na elektřinu) nebo Řecko (9 % autobusů na elektřinu).



Sdílejte článek  
       


Štítky: Autobusy Elektromobily Elektrobusy Doprava Veřejná doprava MHD Elektřina Elektrické autobusy



Nejnovější z kategorie


Meta rozhodla o ukončení Messengeru na Facebooku

Pro nové automobily bude v EU od roku 2026 platit nové nařízení pro zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Xiaomi investuje více než 10 miliard dolarů do vývoje elektromobilů, aby se zařadila do skupiny největších světových automobilek.

Šetřete baterii iphone na max

Kvůli této chybě vám baterie v mobilu odejde dřív než záruka

Kdy dítěti pořídit telefon, je časté dilema rodičů

WhatsApp překvapí i běžné uživatele.

Kolik času na telefonu je zdravé.

Mobil pro seniory pod 2 tisíce

V některých městech nepůjde v blízké době televizní vysílání.

Nyní můžete využít zajímavé slevy na nákup elektromobilu

Na domácí dobíjecí stanice lze získat dotaci

Nejprodávanější elektromobil Evropy se vyrábí v Česku, navzdory místnímu skepticismu vůči elektromobilům

Německá Asociace pro elektromobily na sebe u berlínského soudu podala návrh na insolvenci

Víc než se čekalo. Elektrický Hyundai i po více jak 160 000 kilometrech zachoval velkou část kapacity baterie

Vsadit budoucnost automobilového průmyslu jen na elektromobily je slepá cesta, tvrdí šéf BMW

Elektrický obr vyplouvá na vodu, bude předzvěstí budoucnosti nebo jen drahý experiment?

Elektromobilita posiluje i v nákladní dopravě. Firmy díky tomu výrazně snižují emise z logistiky

Čínská firma spouští už dvacátou stanici pro výměnu baterií v Německu. Bude její technologie budoucností elektromobility?

V Evropě přibývá nabíjecích stanic, zároveň ale i těch, které nikdo nevyužívá

Elektrická motorka Verge TS PRO

Tsunami čínských vozidel se zatím v Česku nekoná, přijde vůbec?

Brusel možná zavede minimální ceny elektromobilů z Číny místo současných cel, podle kritiků to nebude fungovat

Rolektro E-City 45 Retro - skútr do města kvůli kterému nemusíte do autoškoly

Češi jsou skeptičtí k elektromobilům, více než jiné národy ale sází na veřejnou dopravu či chůzi a kolo

„Nemáme techniky, počkejte si,“ hlásí servisy Tesly v Česku.

Xiaomi SU7 slaví prodejní úspěchy. Vloni se ho prodalo téměř 137 tisíc kusů jen na domovském trhu

Elektrické SUV Tavascan vyráběné v Číně musí firma v současnosti kvůli clům „dotovat“

Elektrická hasičská cisterna stále spoléhá na spalovací motor jako zálohu

Dobito za pár minut. Čínská automobilka ukazuje budoucnost elektromobility (ilustrační foto)



Nejnovější
Nejnovější