EU chystá nové omezení pro řidiče. Tohle může Čechy zásadně zasáhnout už příští rok
Pro řízení v zemích Evropské unie nepotřebujete mezinárodní řidičský průkaz. Na místních silnicích vám totiž stačí řidičák vydaný v Česku. Jenže Evropská komise nyní schválila nová pravidla, která mohou na vozovkách v rámci EU výrazně zasáhnout i české řidiče.
V loňském roce zemřelo na silnicích v zemích Evropské unie zhruba 19 800 lidí. Ačkoli jde oproti předešlému roku o tříprocentní pokles, snižování počtu úmrtí se zdá politikům příliš pomalé. Evropský parlament tak v tomto týdnu schválil nová pravidla. Europoslanci například odhlasovali, že se hlavní formou dokladu stane digitální řidičský průkaz. Kromě digitalizace byly schváleny také další změny, z nichž některé mohou být velmi nepříjemné i pro české řidiče, kteří nedodržují pravidla.
Tohle zasáhne i české řidiče
Evropský parlament vytáhl ještě razantněji do boje proti bezohledným řidičům. Spáchá-li takový šofér přestupek v jedné zemi Evropské unie, dozví se o tom i jeho domovská země. Kromě této novinky v postihování přestupků nastává ještě jedna výraznější změna. Od nynějška totiž začnou platit přeshraniční zákazy řízení! Doposud tomu bylo tak, že řidič, kterému bylo v jedné zemi EU zakázáno řídit, mohl často jezdit v jiné zemi, a to včetně té, jež mu vydala řidičský průkaz. To už nyní nepůjde.
Prozatím neexistovaly automatické postihy pro celou Evropskou unii. Nově ovšem začíná platit, že jakmile členský stát EU udělí řidiči ze zahraničí zákaz řízení, musí o tom formální cestou informovat zemi, která řidičský průkaz vydala. Domovský stát bude mít následně 15 dní na to, aby řidiči odebrala oprávnění k řízení vozidla. Po dobu trvání zákazu tak bude mít dotyčná osoba znemožněno řídit kdekoli ve 27 členských zemích. To může být pro některé řidiče hodně limitující.
Jakých přestupků se změna týká?
Přísnější postihy, které schválil Evropský parlament, se budou týkat jen závažných přestupků. Ty mohou mít velký vliv na bezpečnost silničního provozu. Pochopitelně se jedná o řízení pod vlivem alkoholu a dalších drog, ale také o vysokou rychlost či používání mobilních telefonů a dalších rušivých zařízení za volantem. Stejně budou postihována i porušení předpisů, po nichž došlo k dopravní nehodě, která skončila smrtí nebo vážným zraněním některé ze zúčastněných osob.
Bezohlední řidiči by měli díky této změně přestat unikat postihům v dalších členských zemích EU. Existují však určité výjimky. Každá země totiž může odmítnout zákaz řízení z jiného státu. Kdy tak lze učinit? Především v případě, pokud by za stejný přestupek nebyl podle jejích vlastních předpisů uložen totožný trest. Může se jednat třeba o rozdílnou povolenou rychlost, případně o hladinu alkoholu v krvi. Zatímco někde je odebíráno řidičské oprávnění za jakékoli množství alkoholu, jiné země mají určité promile za volantem povoleno.
Další novinky na evropských silnicích
Digitální řidičský průkaz jako hlavní forma dokladu nebo přeshraniční hlášení přestupků a zákazů řízení jsou pouze dvě novinky, o kterých by měli vědět i čeští řidiči. Mezi další změny schválené Evropským parlamentem patří třeba delší platnost řidičských průkazů pro osobní auta a motocykly (15 let). Dále jde o absolvování lékařské prohlídky při vydání či prodloužení řidičského oprávnění. Ta bude zahrnovat vyšetření srdce a zraku, případně další vyšetření. EU plánuje rovněž možné častější kontroly pro seniory, přísnější výuku v autoškolách nebo větší dohled na začátečníky za volantem.
Proč takové změny? Evropský parlament zavádí novinky s cílem výrazně zvýšit bezpečnost na silnicích. EU se chce totiž co nejvíce přiblížit polovičnímu počtu mrtvých do roku 2030 a dokonce nulovému počtu smrtelných dopravních nehod do roku 2050.






























































