EnergoZrouti.cz

Česko by mělo dotovat nákup elektromobilů, výrazně zaostává za ostatními státy

  
Martin Bárta
3. 6. 2021 ▪ 09:49

Česko by mělo podle Svazu dovozců automobilů začít co nejdříve dotovat nákup elektromobilů a dalších nízkoemisních vozidel. To by mohlo srazit i velmi vysoký průměrný věk automobilů na tuzemských silnicích.

Nabíjení elektromobilu v podzemní garáži
Nabíjení elektromobilu v podzemní garáži
Foto: Michael Fousert / Unsplash

Česká republika podle Svazu dovozců automobilů (SDA), který zastupuje sedm desítek výrobců automobilů, autobusů, ale i motocyklů na tuzemském trhu zaostává v oblasti zavádění ekologických vozidel. Svaz tak vyzval představitele státu k aktivnější podpoře ekologické dopravy a to i prostřednictvím dotací.

Česko je na chvostu Evropy ve stáří vozidel

Právě s dotacemi, které podporují elektrická či plug-in hybridní vozidla a umožňují tak jejich rychlejší zavádění na silnice mají zkušenosti již v mnoha evropských zemích. Mezi ty nám nejbližší patří třeba i Německo, které v současnosti nabízí státní příspěvek pro nákup elektromobilů ale i domácích nabíječek.

Lepší podmínky pro nákup těchto vozidel by tak chtěl i Svaz dovozců automobilů, podle kterého není současná politika země vůči ekologičtějším způsobům dopravy příznivá. Aktuálně platný Národní akční plán čisté mobility totiž obsahuje velkou řadu pozitivních nástrojů, které by měly vozidla s nižšími emisemi podpořit – v praxi ale stále neplní svou roli.

Česká republika tak i z tohoto důvodu stále zaostává za Evropou v oblasti zavádění ekologických vozů, což se projevuje i na celkovém stáří vozového parku. Průměrné stáří vozidel v Česku je totiž více jak 15 let, což posouvá tuzemsko na chvost celé Evropy.

A vysoké stáří vozidel na tuzemských silnicích se podle Josefa Pokorného, tajemníka Svazu dovozců automobilů projevuje hlavně na nízké bezpečnosti těchto vozidel, ale i vysoké spotřebě a tím i vysokých emisí skleníkových plynů.

Dotace až 200 tisíc na nákup elektromobilu

Po vzoru okolních zemí tak svaz vyzývá představitele státu k efektivnímu a ověřenému kroku a to podpoře nákupu nízkoemisních vozidel po omezenou dobu. Tím by mělo dojít k masivnějšímu rozšíření těchto vozidel i omlazení tuzemského vozového parku. Zlepšit by se také mohly podmínky pro používání ekologických služebních vozů i pro soukromé účely.

Zatímco v EU dosáhly registrace elektromobilů i plug-in hybridů či mild hybridů vloni 11,4 % z celkových nákupů vozidel, v tuzemsku se hodnota zastavila jen na 2,6 % a obsadila tak v rámci unie poslední příčky.

Dopis, který vyzývá představitele k činnosti zaslal Svaz dovozců automobilů předsedovi vlády Andreji Babišovi, ministryním a ministrům průmyslu a obchodu, financí, dopravy, životního prostředí a místního rozvoje. Dopis byl ale zaslán i představitelům hlavních politických stran.

Podle SDA by měla být nová vozidla podpořena částkou až 200 tisíc korun a to v případě, kdy půjde o vozidlo s nulovými emisemi tedy elektromobily či vodíkové vozy. 100 tisíc korun by poté mohlo být určeno pro vozidla s emisemi do 50 g CO2 / km mezi něž se řadí zmiňovaná hybridní vozidla.

„Jestliže rezignujeme na podporu moderních, nízkoemisních a bezpečných vozů, tak naopak nepřímo, ale o to významněji podpoříme dovoz dalších ojetin, které již dnes představují velký problém z hlediska bezpečnosti, ekologické zátěže během provozu a následné likvidace,“ varuje tajemník SDA.




Štítky: Elektromobilita Svaz dovozců automobilů Automobily
Zdroj: SDA