Zákaz spalovacích motorů do deseti let už podporují i lékaři. Nyní vyzývají EU k dodržení termínu
Zákaz spalovacích motorů má nové podporovatele mezi lékaři. Ti vyzývají k jeho dodržení od roku 2035 kvůli vlivu na zdraví lidí. Evropská unie možná v zákazu poleví a poskytne určité výjimky pro takzvaná syntetická paliva.
Požadavek na nulové emise skleníkových plynů, který by de facto znamenal zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory od roku 2035 Evropská unie schválila už před dvěma lety. Od té doby mají, ale některé země včetně Česka k úpravě námitky a existuje také velká skupina politiků, kteří chtějí, aby byl zákaz odložen nebo úplně zrušen.
Svou podporu naopak zákaz prodeje spalovacích motorů od roku 2035 našel mezi některými automobilky, pro které by další změna plánů, na něž mají nasměrovány své strategie mohla znamenat obrovské ekonomické i tržní ztráty. Mimo automobilek, ekologických organizací či některých politiků má ale nyní zákaz další podporovatele – lékaře.
Právě lékaři z Německa nyní také v otevřeném dopise určeném předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové žádají, aby byl zákaz spalovacích motorů platný od roku 2035 dodržen.
Mimo známých německých lékařů, jako je Dr. Klaus Reinhardt, prezident Německé lékařské asociace zákon podporuje i Německá společnost pro pneumologii a respirační medicínu. Z hlediska lékařů je zákaz nutný hlavně pro zlepšení ovzduší a tím i zdraví lidí. Jak totiž lékaři ve svém dopise uvádějí, výfukové plyny z aut škodí hlavně dětem, kterým už v útlém věku ničí zdraví.
Mnoho zemí včetně Česka, které jsou ekonomicky výrazně navázané na automobilový průmysl, se ale i za cenu zdraví těchto změn obává. Evropská unie navíc už o určitých změnách v zákazu spalovacích motorů jedná. Zákaz by se tak možná nemusel vztahovat na takzvaná syntetická paliva či e-paliva.
Syntetická paliva jsou totiž vyráběna chemickými procesy, které mohou zahrnovat i zachycování oxidu uhličitého z atmosféry a jeho přeměnu na paliva. V případě, kdy je pro výrobu těchto paliv využíváno obnovitelných zdrojů, může být potenciálně jejich výroba i uhlíkově neutrální, a tak může být takové palivo využitelné i při snaze o snižování emisí skleníkových plynů.
Ačkoliv tak dříve měla být tato paliva zakázána stejně jako tomu bude u paliv fosilních, v současnosti se jedná o tom, že by nakonec mohla dostat alespoň po nějakou dobu výjimku z tohoto zákazu a po boku bateriových elektromobilů či vodíkových vozidel nahradit spalovací motory na naftu a benzín po roce 2035.