EnergoZrouti.cz

Další rána pro elektromobily: zákaz spalovacích motorů možná bude vypadat jinak

     
Tomáš Jelínek
18. 7. 2024 ▪ 13:08

Elektromobily možná nebudou jedinou variantou, jak pohánět osobní vozidla po roce 2035. Náhradou za stávající fosilní paliva by totiž mohly být látky, které vyrábí například společnost SUSTAIN. Ty lze používat i v současných motorech, ale bez fosilní stopy.

Spalovací motory možná nečeká tak brzký konec, jak se čekalo
Spalovací motory možná nečeká tak brzký konec, jak se čekalo
Foto: Martin Bárta / DALL.E

Zájem řidičů o elektromobily je nižší než automobilky i Evropská unie očekávala. To už nyní vytváří problémy pro mnoho automobilek, které jsou nuceny omezovat výrobu svých elektrických modelů. Zrychlení prodejů elektromobilů by ale mohla zbrzdit další technologie syntetických paliv a biopaliv. Jak ukazuje příklad paliva od společnosti SUSTAIN, není to nereálné.

Výzkum a vývoj v oblasti udržitelných paliv přináší revoluční možnosti pro automobilový průmysl. Tato paliva jsou navržena tak, aby minimalizovala uhlíkovou stopu a zároveň poskytovala výkonnost srovnatelnou s tradičními benzíny a naftou.

Například automobilka Mazda tak nyní investuje do vývoje syntetických paliv, která by mohla udržet spalovací motory na silnicích po mnoho dalších let. Firma vidí potenciál v biopalivech a syntetických palivech, která nejenže snižují emise CO2, ale také nabízejí kompatibilitu s existujícími motory. To může být zajímavé hlavně pro majitele starších vozidel, kteří nemají možnost nebo prostředky k přechodu na elektromobily.

Biopaliva jsou vyráběna z obnovitelných zdrojů, jako jsou rostliny a odpadní produkty, což znamená, že jejich použití přispívá k udržitelnosti a snižuje závislost na fosilních palivech. Syntetická paliva, na druhé straně, jsou vyráběna chemickým procesem, který může zahrnovat zachytávání CO2 z atmosféry a jeho přeměnu na palivo. Tento proces může být potenciálně uhlíkově neutrální, pokud je energie pro výrobu paliva získávána z obnovitelných zdrojů.

Jedno z takových paliv vyrábí i společnost SUSTAIN. Její palivo je navrženo tak, aby bylo kompatibilní s klasickými motory, což umožňuje jeho použití bez nutnosti modifikací motorů nebo infrastruktury. Její palivo SUSTAIN Classic Super 33 nabízí výkonnost srovnatelnou s tradičními palivy, přičemž jeho výroba je šetrnější k životnímu prostředí.

Právě směs tohoto výrobce ale i dalších start-upů, které se oblasti nefosilních paliv věnují by mohly stát za dalším prodloužením provozu vozidel se spalovacím motorem.

To, že by vozidla používající syntetická paliva mohla na trhu zůstat výrazně déle a EU by také zrušila jejich zákaz od roku 2035 je přitom stále ve hře. Takovou výjimku chce totiž nyní prosadit například i předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Syntetická paliva by tak mohla být pro některé motoristy náhradou i po roce 2035, kdy by jinak došlo k jejich zákazu podobně jako tomu bude u benzínu či nafty.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Elektromobil Auto Automobily Doprava SUSTAIN Palivo E-fuel Fosilní paliva Ethanol Etanol
Zdroj: SUSTAIN



Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.