Další rána pro elektromobily: zákaz spalovacích motorů možná bude vypadat jinak
Elektromobily možná nebudou jedinou variantou, jak pohánět osobní vozidla po roce 2035. Náhradou za stávající fosilní paliva by totiž mohly být látky, které vyrábí například společnost SUSTAIN. Ty lze používat i v současných motorech, ale bez fosilní stopy.
Zájem řidičů o elektromobily je nižší než automobilky i Evropská unie očekávala. To už nyní vytváří problémy pro mnoho automobilek, které jsou nuceny omezovat výrobu svých elektrických modelů. Zrychlení prodejů elektromobilů by ale mohla zbrzdit další technologie syntetických paliv a biopaliv. Jak ukazuje příklad paliva od společnosti SUSTAIN, není to nereálné.
Výzkum a vývoj v oblasti udržitelných paliv přináší revoluční možnosti pro automobilový průmysl. Tato paliva jsou navržena tak, aby minimalizovala uhlíkovou stopu a zároveň poskytovala výkonnost srovnatelnou s tradičními benzíny a naftou.
Například automobilka Mazda tak nyní investuje do vývoje syntetických paliv, která by mohla udržet spalovací motory na silnicích po mnoho dalších let. Firma vidí potenciál v biopalivech a syntetických palivech, která nejenže snižují emise CO2, ale také nabízejí kompatibilitu s existujícími motory. To může být zajímavé hlavně pro majitele starších vozidel, kteří nemají možnost nebo prostředky k přechodu na elektromobily.
Biopaliva jsou vyráběna z obnovitelných zdrojů, jako jsou rostliny a odpadní produkty, což znamená, že jejich použití přispívá k udržitelnosti a snižuje závislost na fosilních palivech. Syntetická paliva, na druhé straně, jsou vyráběna chemickým procesem, který může zahrnovat zachytávání CO2 z atmosféry a jeho přeměnu na palivo. Tento proces může být potenciálně uhlíkově neutrální, pokud je energie pro výrobu paliva získávána z obnovitelných zdrojů.
Jedno z takových paliv vyrábí i společnost SUSTAIN. Její palivo je navrženo tak, aby bylo kompatibilní s klasickými motory, což umožňuje jeho použití bez nutnosti modifikací motorů nebo infrastruktury. Její palivo SUSTAIN Classic Super 33 nabízí výkonnost srovnatelnou s tradičními palivy, přičemž jeho výroba je šetrnější k životnímu prostředí.
Právě směs tohoto výrobce ale i dalších start-upů, které se oblasti nefosilních paliv věnují by mohly stát za dalším prodloužením provozu vozidel se spalovacím motorem.
To, že by vozidla používající syntetická paliva mohla na trhu zůstat výrazně déle a EU by také zrušila jejich zákaz od roku 2035 je přitom stále ve hře. Takovou výjimku chce totiž nyní prosadit například i předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Syntetická paliva by tak mohla být pro některé motoristy náhradou i po roce 2035, kdy by jinak došlo k jejich zákazu podobně jako tomu bude u benzínu či nafty.