EnergoZrouti.cz

Nizozemské město zakáže vyhláškou reklamu na vozidla se spalovacím motorem

     
Tomáš Jelínek
18. 9. 2024 ▪ 16:39

Reklama na vozidla se spalovacím motorem a výhodné letenky bude od příštího roku v nizozemském Haagu zakázána. Od 1. ledna zde začne platit nová místní vyhláška, která zakáže propagaci produktů s vysokými emisemi, zejména těch využívajících fosilní paliva.

Reklamy se spokojenými majiteli vozidel se spalovacím motorem budou od příštího roku v Haagu tabu
Reklamy se spokojenými majiteli vozidel se spalovacím motorem budou od příštího roku v Haagu tabu
Foto: Unsplash

Od 1. ledna 2025 vstoupí nizozemské město Haag do historie jako první na světě, které zakáže reklamu na automobily se spalovacím motorem. Město tím chce ukázat svůj směr přechodu na obnovitelné zdroje a závazek dosažení klimatické neutrality do roku 2030. Místní zastupitelstvo přijalo rozhodnutí po několika letech debat. Tento zákaz se netýká pouze automobilů, ale také dalších produktů a služeb spojených s fosilními palivy, jako jsou letecké a lodní doprava, a ropné produkty obecně.

Haag se novým opatřením rozhodl podpořit globální výzvu k boji proti klimatickým změnám. Město reaguje na apel generálního tajemníka OSN, Antónia Guterrese, který v červnu tohoto roku vyzval k zákazu reklamy na fosilní paliva, přičemž tuto propagaci přirovnal k někdejší reklamě na tabákové výrobky. Guterres zdůraznil, že stejně jako reklama na cigarety vedla k nezdravému chování, tak i reklama na fosilní paliva podporuje nezodpovědné a neudržitelné rozhodování spotřebitelů, což významně podkopává globální úsilí v oblasti ochrany klimatu.

Rozhodnutí Haagu navíc vychází z místní iniciativy „Reclame Fossielvrij“, která usiluje o zákaz propagace fosilních produktů po celé zemi. Tato ekologická organizace tvrdí, že reklamy na auta a další fosilní produkty zbytečně podporují konzumní chování, které je v rozporu s klimatickými cíli. Mluvčí iniciativy Femke Sleegers doufá, že toto opatření vytvoří „lavinový efekt“ a přiměje další města po celém světě k podobným krokům.

Podle nových pravidel budou muset zmizet z veřejného prostoru veškeré reklamy na produkty a služby, které mají vysokou uhlíkovou stopu. Automobilky tak sice mohou nadále inzerovat své produkty, ale pouze za předpokladu, že se nejedná o vozy se spalovacím motorem. Opatření se primárně týká venkovní reklamy – na billboardech, městských plakátech nebo obrazovkách nebo na zastávkách veřejné dopravy.

Zajímavé je, že zákaz se netýká pouze komerčních kampaní, ale vztahuje se také na politické kampaně a další propagaci spojenou s fosilními palivy, i když zde bude mít výjimku například reklama na zemní plyn, který zůstává v Nizozemsku částečně podporován.

Haagské rozhodnutí se může stát inspirací i pro další města po celém světě, která diskutují o podobných krocích. V Evropě totiž podobný zákon zakazující reklamu na fosilní paliva zavedla už v roce 2022 Francie, přičemž zde existují určité výjimky, například podobně jako v Haagu pro zemní plyn. Další města, jako Toronto nebo Graz, rovněž zvažují přijetí podobných opatření.

Odborníci a aktivisté věří, že takovéto zákazy mají nejen přímý dopad na spotřebitelské chování, ale také širší psychologický efekt, kdy postupně mění vnímání fosilních paliv jako „normálních“ produktů. Tímto způsobem se města snaží podpořit přechod k udržitelnějším alternativám, zejména k elektromobilům a dalším zeleným technologiím.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Spalovací motor Nafta Benzín Fosilní paliva Reklama Nizozemsko Haag
Jazykové verze článku: AnglickyŠpanělskyNěmecky

Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.