EnergoZrouti.cz

Čerpací stanice mohou v příštích letech přestat prodávat naftu kvůli klesající poptávce

  
Tomáš Jelínek
28. 4. 2024 ▪ 15:07

Naftu? Nemáme! Už v příštích letech by motoristé stále častěji mohli takovou informaci slýchávat od obsluhy čerpacích stanic. Po naftě totiž výrazně klesá poptávka i díky nižším prodejům nových vozidel s dieselovým motorem. Čerpacím stanicím se tak její prodej nevyplatí.

Naftu? Nemáme, už jen benzín. Ukončení prodeje nafty by mohlo přijít brzy
Naftu? Nemáme, už jen benzín. Ukončení prodeje nafty by mohlo přijít brzy
Foto: Unsplash

Naftový motor byl v tuzemsku dlouhé roky symbolem vozového parku. Není to totiž tak dávno, co vozidla jako Škoda Octavia 1.9 TDI patřila mezi domácími motoristy ke smetánce, která velmi rychle mizela i z autobazarů. Tyto doby jsou už ale zdá se dávno pryč i kvůli stále přísnějším emisním limitům a hlavně kauze dieselgate, po které nejen zákonodárci, ale i samotné automobilky začaly od naftových motorů dávat ruce pryč. Stále méně aut, která na naftu jezdí ale nutí k jejímu opouštění nejen automobilky, ale i čerpací stanice.

Minulý rok se podle dat společnosti Cebia stal dalším rokem, kdy byl zaznamenán pokles prodeje vozidel s dieselovým motorem. Ty už nyní jen těžko konkurují stále rychleji rostoucím prodejům vozidel na benzín či elektřinu, a tak klesá i poptávka po motorové naftě u čerpacích stanic.

Podle společnosti Transport & Environment (T&E), která se snaží protlačit snižování emisí skleníkových plynů a ozelenění dopravy nejen v rámci Evropské unie by tak v příštích letech mohla začít nafta z čerpacích stanic ve velkém mizet. Důvod je přitom jednoduchý – o palivo nebude mezi motoristy zájem a čerpacím stanicím se tak nevyplatí zásobování.

Stejný trend jako v Česku ukazují i nová data z Londýna, kde v posledních čtyřech letech dramaticky klesl prodej nafty. To vede odborníky k předpovědi, že diesel by mohl z nabídky čerpacích stanic zmizet dříve, než se očekávalo.

Matt Finch, manažer pro politiku ve Spojeném království pro organizaci Transport & Environment (T&E), která se zasazuje o ochranu klimatu, uvádí, že v Londýně je situace zvláště vážná. „Prodej nafty v hlavním městě klesl téměř o 40 procent od roku 2020, což je obrovský propad,“ říká Finch. Dle jeho slov se blížíme k bodu zlomu, kdy čerpací stanice budou muset přehodnotit svou nabídku paliv.

Podle ministerstva pro energetickou bezpečnost a Net Zero, analýza tržeb ukazuje, že propad prodeje nafty není pouze lokálním fenoménem Londýna, ale postihuje celou zemi. I když je pokles méně dramatický mimo hlavní město, i zde se tržby snížily o 15 procent.

T&E uvádí, že pokles poptávky po naftě je řízen změnami v chování spotřebitelů, kteří se stále více orientují na alternativní a ekologičtější zdroje energie. „Pokud jste ziskový podnik a prodáváte produkt, který lidé přestanou kupovat, přestanete ho skladovat,“ vysvětluje Finch. „Je velmi reálné, že některé čerpací stanice v Londýně budou do začátku 30. let mít na skladě pouze benzín, a ne naftu.“




Štítky: Nafta Auto Automobily Fosilní paliva Čerpací stanice Spalovací motory Paliva