Čerpací stanice mohou v příštích letech přestat prodávat naftu kvůli klesající poptávce
Naftu? Nemáme! Už v příštích letech by motoristé stále častěji mohli takovou informaci slýchávat od obsluhy čerpacích stanic. Po naftě totiž výrazně klesá poptávka i díky nižším prodejům nových vozidel s dieselovým motorem. Čerpacím stanicím se tak její prodej nevyplatí.
Naftový motor byl v tuzemsku dlouhé roky symbolem vozového parku. Není to totiž tak dávno, co vozidla jako Škoda Octavia 1.9 TDI patřila mezi domácími motoristy ke smetánce, která velmi rychle mizela i z autobazarů. Tyto doby jsou už ale zdá se dávno pryč i kvůli stále přísnějším emisním limitům a hlavně kauze dieselgate, po které nejen zákonodárci, ale i samotné automobilky začaly od naftových motorů dávat ruce pryč. Stále méně aut, která na naftu jezdí ale nutí k jejímu opouštění nejen automobilky, ale i čerpací stanice.
Minulý rok se podle dat společnosti Cebia stal dalším rokem, kdy byl zaznamenán pokles prodeje vozidel s dieselovým motorem. Ty už nyní jen těžko konkurují stále rychleji rostoucím prodejům vozidel na benzín či elektřinu, a tak klesá i poptávka po motorové naftě u čerpacích stanic.
Podle společnosti Transport & Environment (T&E), která se snaží protlačit snižování emisí skleníkových plynů a ozelenění dopravy nejen v rámci Evropské unie by tak v příštích letech mohla začít nafta z čerpacích stanic ve velkém mizet. Důvod je přitom jednoduchý – o palivo nebude mezi motoristy zájem a čerpacím stanicím se tak nevyplatí zásobování.
Stejný trend jako v Česku ukazují i nová data z Londýna, kde v posledních čtyřech letech dramaticky klesl prodej nafty. To vede odborníky k předpovědi, že diesel by mohl z nabídky čerpacích stanic zmizet dříve, než se očekávalo.
Matt Finch, manažer pro politiku ve Spojeném království pro organizaci Transport & Environment (T&E), která se zasazuje o ochranu klimatu, uvádí, že v Londýně je situace zvláště vážná. „Prodej nafty v hlavním městě klesl téměř o 40 procent od roku 2020, což je obrovský propad,“ říká Finch. Dle jeho slov se blížíme k bodu zlomu, kdy čerpací stanice budou muset přehodnotit svou nabídku paliv.
Podle ministerstva pro energetickou bezpečnost a Net Zero, analýza tržeb ukazuje, že propad prodeje nafty není pouze lokálním fenoménem Londýna, ale postihuje celou zemi. I když je pokles méně dramatický mimo hlavní město, i zde se tržby snížily o 15 procent.
T&E uvádí, že pokles poptávky po naftě je řízen změnami v chování spotřebitelů, kteří se stále více orientují na alternativní a ekologičtější zdroje energie. „Pokud jste ziskový podnik a prodáváte produkt, který lidé přestanou kupovat, přestanete ho skladovat,“ vysvětluje Finch. „Je velmi reálné, že některé čerpací stanice v Londýně budou do začátku 30. let mít na skladě pouze benzín, a ne naftu.“