EnergoZrouti.cz

Užijte si poslední dva roky „nízkých“ cen benzínu a plynu, jejich růst bude kvůli novým pravidlům EU skokový

     
Tomáš Jelínek
10. 2. 2025 ▪ 12:43

Ceny zemního plynu se ještě nevzpamatovaly z rychlého nárůstu po začátku energetické krize, a už v příštích letech je čeká skokový růst. Pokud nedojde k úpravě plánovaného rozšíření systému emisních povolenek, mohly by zemní plyn nebo pohonné hmoty výrazně zdražit, což by ovlivnilo nejen ceny těchto komodit, ale i zboží v obchodech.

Poslední dva roky levných energií, po zavedení nového systému EU se čeká výrazné zdražování
Poslední dva roky levných energií, po zavedení nového systému EU se čeká výrazné zdražování

Česko, ale i další země Evropské unie čekají možná poslední dva roky nízkých cen pohonných hmot nebo zemního plynu. Ačkoliv současné ceny plynu stále výrazně převyšují ty, které distributoři zákazníkům nabízeli v době před energetickou krizí, jejich cena patrně teprve výrazně poroste. Důvode je jednoduchý – změna pravidel Evropské unie na emisní povolenky. Ty pravděpodobně i přes snahy Fialovy vlády o odklad spuštění změn čeká od začátku roku 2027 velká změna.

Od roku 2027 dojde totiž k rozšíření nutnosti nakupovat emisní povolenky i pro další odvětví, v kterých se povolenky zatím nekupovaly. Jejich cenu tak budou muset do svých produktů implementovat například distributoři zemního plynu nebo rafinérie vyrábějící pohonné hmoty. Koncoví zákazníci tak sice nebudou muset emisní povolenky nijak řešit, dotknou se jich ale výrazně na ceně konečných produktů, které každodenně využívají.

Emisní povolenky se přitom obchodují na burze, a tak cena, o kterou poroste například cena benzínu, bude už za dva roky záviset právě na vývoji ceny emisních povolenek na burze. Její fungování je přitom jednoduché, když je poptávka vysoká, cena povolenky roste. Když je naopak poptávka po emisních povolenkách nízká, klesá i jejich cena. 

Cena emisních povolenek tak má mnohdy vyšší cenou podpořit přechod na elektromobily, tepelná čerpadla a další technologie, které pracují bez vysokých emisí oxidu uhličitého a tím pádem je absence poplatků za emisní povolenky zlevňuje vůči technologiím využívajícím fosilní paliva.

Velkým problémem, kterého se ale odborníci děsí, zůstává nejistá cena emisních povolenek, právě od začátku roku 2027 a v násle­dujících letech. Vývoj ceny totiž v současnosti nelze přesně odhadnout, a přestože unie uklidňuje, že by jejich cena neměla být nijak extrémně vysoká, odborníci očekávají, že by se mohla dostat i na 100 až 300 eur (asi 2500 – 7500 korun) za tunu CO2. Už v posledních měsících přitom cena povolenek na burze rychle roste.

V tomto případě by tak ceny zemního plynu, benzínu nebo nafty rychle vystřelily, což by pro mnoho domácností přineslo výrazné ekonomické potíže. V návaznosti na ceny pohonných hmot by totiž vzrostly nejen náklady na provoz osobních automobilů, ale i autobusů a nákladních vozidel. Takové náklady by pak do cen musely promítnout jak provozovatelé osobní dopravy, tak i spediční společnosti. Ve výsledku by tak došlo ke skokovému zdražení v mnoha odvětvích včetně nárůstu cen potravin.

Vláda Petra Fialy už dříve avizovala, že bude žádat Brusel o odložení nových pravidel emisního systému ETS 2 alespoň o další rok. Zda se vládě podaří odklad dojednat, tak bude záležet až na dalších vyjednáváních. I další posunutí zavedení aktualizovaného systému emisních povolenek a jeho rozšíření na další odvětví by ale bylo pouze dočasným řešením, které by jen získalo jeden rok „levnějších“ cen navíc.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Plyn Benzin EU Emise Pohonné hmoty Ceny Nafta Fosilní paliva


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.