Užijte si poslední dva roky „nízkých“ cen benzínu a plynu, jejich růst bude kvůli novým pravidlům EU skokový

     
Tomáš Jelínek
10. 2. 2025 ▪ 12:43

Ceny zemního plynu se ještě nevzpamatovaly z rychlého nárůstu po začátku energetické krize, a už v příštích letech je čeká skokový růst. Pokud nedojde k úpravě plánovaného rozšíření systému emisních povolenek, mohly by zemní plyn nebo pohonné hmoty výrazně zdražit, což by ovlivnilo nejen ceny těchto komodit, ale i zboží v obchodech.

Poslední dva roky levných energií, po zavedení nového systému EU se čeká výrazné zdražování
Poslední dva roky levných energií, po zavedení nového systému EU se čeká výrazné zdražování

Česko, ale i další země Evropské unie čekají možná poslední dva roky nízkých cen pohonných hmot nebo zemního plynu. Ačkoliv současné ceny plynu stále výrazně převyšují ty, které distributoři zákazníkům nabízeli v době před energetickou krizí, jejich cena patrně teprve výrazně poroste. Důvode je jednoduchý – změna pravidel Evropské unie na emisní povolenky. Ty pravděpodobně i přes snahy Fialovy vlády o odklad spuštění změn čeká od začátku roku 2027 velká změna.

Od roku 2027 dojde totiž k rozšíření nutnosti nakupovat emisní povolenky i pro další odvětví, v kterých se povolenky zatím nekupovaly. Jejich cenu tak budou muset do svých produktů implementovat například distributoři zemního plynu nebo rafinérie vyrábějící pohonné hmoty. Koncoví zákazníci tak sice nebudou muset emisní povolenky nijak řešit, dotknou se jich ale výrazně na ceně konečných produktů, které každodenně využívají.

Emisní povolenky se přitom obchodují na burze, a tak cena, o kterou poroste například cena benzínu, bude už za dva roky záviset právě na vývoji ceny emisních povolenek na burze. Její fungování je přitom jednoduché, když je poptávka vysoká, cena povolenky roste. Když je naopak poptávka po emisních povolenkách nízká, klesá i jejich cena. 

Cena emisních povolenek tak má mnohdy vyšší cenou podpořit přechod na elektromobily, tepelná čerpadla a další technologie, které pracují bez vysokých emisí oxidu uhličitého a tím pádem je absence poplatků za emisní povolenky zlevňuje vůči technologiím využívajícím fosilní paliva.

Velkým problémem, kterého se ale odborníci děsí, zůstává nejistá cena emisních povolenek, právě od začátku roku 2027 a v násle­dujících letech. Vývoj ceny totiž v současnosti nelze přesně odhadnout, a přestože unie uklidňuje, že by jejich cena neměla být nijak extrémně vysoká, odborníci očekávají, že by se mohla dostat i na 100 až 300 eur (asi 2500 – 7500 korun) za tunu CO2. Už v posledních měsících přitom cena povolenek na burze rychle roste.

V tomto případě by tak ceny zemního plynu, benzínu nebo nafty rychle vystřelily, což by pro mnoho domácností přineslo výrazné ekonomické potíže. V návaznosti na ceny pohonných hmot by totiž vzrostly nejen náklady na provoz osobních automobilů, ale i autobusů a nákladních vozidel. Takové náklady by pak do cen musely promítnout jak provozovatelé osobní dopravy, tak i spediční společnosti. Ve výsledku by tak došlo ke skokovému zdražení v mnoha odvětvích včetně nárůstu cen potravin.

Vláda Petra Fialy už dříve avizovala, že bude žádat Brusel o odložení nových pravidel emisního systému ETS 2 alespoň o další rok. Zda se vládě podaří odklad dojednat, tak bude záležet až na dalších vyjednáváních. I další posunutí zavedení aktualizovaného systému emisních povolenek a jeho rozšíření na další odvětví by ale bylo pouze dočasným řešením, které by jen získalo jeden rok „levnějších“ cen navíc.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Plyn Benzin EU Emise Pohonné hmoty Ceny Nafta Fosilní paliva



Nejnovější z kategorie


Obchodování s emisemi prodraží pohonné hmoty. Evropské státy se bojí sociálních problémů

Nová technologie by mohla snížit emise z výroby fosilních paliv

Zákaz těžby nebo spalování uhlí by měl pomoci snížit emise oxidu uhličitého, podle vědců ale může být nakonec situace úplně jiná

EU chce využít doložku o vyšší moci a úplně uzavřít všechny cesty ruskému plynu do Evropy

Ceny paliv možná domácnostem zlevní dovolené, strašák jejich výrazného zdražení ale nezmizel

Smog přes který někdy není vidět ani na 20 metrů je v Dillí pravidelně

Konci fosilních paliv a přechodu na čisté alternativy podle výzkumu brání silné lobbistické skupiny

„Zpátky k ropě,“ velí jeden z největších těžařů na světě.

EU si pod sebou kvůli ekologickým opatřením podřezává větev. Bude z toho těžit Čína

Nízké zásoby plynu v zásobnících straší Evropu, cena plynu začíná rychle růst

Zájem o plynové kotle znovu roste, domácnosti už ale chtějí komplexnější řešení

Už od roku 2035 měl ve Spojeném království platit zákaz nových instalací plynových kotlů, současná vláda ho ale ruší

Provoz plynových kotlů se bude od příštího roku pravděpodobně rychle prodražovat

Mladí lidé podporují zákaz topných zdrojů na dřevo, ukazuje průzkum

Zmizí plynové kotle v propadlišti dějin, nebo čeká domácnosti jejich nákladní modernizace?

Vaření jídla na plynových sporácích může mít na svědomí desetitisíce životů jen v EU, varují vědci

Reklamy se spokojenými majiteli vozidel se spalovacím motorem budou od příštího roku v Haagu tabu

Zahřát se dřevem nebo uhlím může od září některé domácnosti vyjít draho

Uhelná elektrárna Počerady musí podle soudu zastavit provoz

Němci navzdory snaze vlády místo tepelných čerpadel dál instalují plynové kotle

Bude zákaz spalovacích motorů ve Velké Británii ještě dříve než v EU?

Spalovací motory možná nečeká tak brzký konec, jak se čekalo

Spotřeba energií byla vloni rekordní, „zachránila“ ji fosilní paliva

Dodavatelé zemního plynu budou muset od roku 2030 redukovat emise metanu

Tankování dieselového automobilu

Naftu? Nemáme, už jen benzín. Ukončení prodeje nafty by mohlo přijít brzy

Budovy v EU čekají velké změny, kvůli snižování emisí

Německý start-up by chtěl vyrábět „zelený“ zemní plyn

Uzavírání plynovodů by vyšel draho domácnosti i firmy

Polský důl Turów přišel o povolení k těžbě



Nejnovější
Nejnovější