Ceny pohonných hmot o prázdninách řidiče potěší. Strašák výrazného zdražení ale nezmizel
Ceny pohonných hmot by o letošních letních prázdninách mohly tuzemské řidiče výrazně potěšit. Cena benzinu a nafty by se totiž mohla dostat i pod 30 korun za litr. Strašák dalšího výrazného zdražení paliv ale nezmizel – jen jej nyní zastínilo snížení ceny ropy, způsobené očekáváním zpomalení globálního obchodu.
Ještě nedávno to vypadalo, že ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích budou velmi brzy citelně zdražovat. Hlavním důvodem k tomu měl být příchod emisních povolenek, které se v EU rozšíří i na dopravu. Přestože rozšířený systém obchodování s emisními povolenkami ETS 2 nás ještě čeká, v současné situaci se zdá, že by navýšení ceny nemuselo být tak citelné. Kvůli clům amerického prezidenta Donalda Trumpa a současně také se snížením těžby ze strany kartelu OPEC (zemí vyvážejících ropu) to tak nyní vypadá, že nejen tuzemští řidiči si budou moci užít léto s cenami pohonných hmot, které už dlouho nepamatují.
Zvýšení cen, které má přinést zavedení systému emisních povolenek, by podle některých odhadů mohlo ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích zvýšit i o 13 korun na litr paliva. Pokud by současný pokles cen ropy vydržel delší dobu, nemuselo by ale být zavedení povolenek tak dramatické pro peněženky řidičů.
Americká cla i nižší těžba jako hlavní důvody
Cena ropy Brent, která ovlivňuje koncovou cenu pohonných hmot nejen v tuzemsku, se totiž v posledních dnech přiblížila k 60 dolarům za barel. Takovou cenu přitom trhy pamatují naposledy v roce 2021. Hlavním důvodem k současnému poklesu jsou přitom cla, která uvedl v platnost prezident USA Donald Trump, a to v některých případech i ve velmi vysokých hodnotách. Například na dovoz z Číny tak bude clo ve výši 104 %. Investoři se tak logicky obávají zpomalení globální ekonomiky, poklesu poptávky a rozpoutání obchodní války, která už dříve výrazně zatřásla světovou ekonomikou.
Mimo obchodních cel uvalených USA na mnoho zemí včetně celé Evropské unie se ale dalším důvodem pro snížení ceny ropy na trhu stalo i oznámení ropného kartelu OPEC. Země vyvážející ropu totiž oznámili navýšení těžby ropy, které by se od května mělo těžit o více než 400 000 barelů denně víc. Země OPEC přitom dříve tlačily na snižování produkce, která měla za následek naopak zvyšování cen ropy. OPEC na situaci takto reaguje pravděpodobně kvůli obavám z poklesu poptávky.
Ještě v polovině dubna loňského roku se tak ropa pohybovala okolo hranice 90 dolarů za barel. Na začátku dubna letošního roku už ale byla cena na 75 dolarech a nyní jen za několik dnů severomořská ropa Brent poklesla k ceně 60 dolarů za barel. Odborníci přitom očekávají, že na této ceně se ropa nezastaví a půjde ještě hlouběji.
Prázdninové cesty by mohly být levnější, problém emisních povolenek ale nezmizí
Nízké ceny ropy přitom výrazně ovlivňují i koncovou cenu pohonných hmot, protože cena ropy tvoří asi polovinu jejich ceny. Brzy by se tak mohla celá situace projevit i na čerpacích stanicích. Tam by podle odhadů mohla cena paliv začít klesat v průměru za 3 až 5 týdnů. Už v průběhu května bychom tak mohli na čerpacích stanicích zaznamenat pokles cen benzinu a nafty až o několik korun.
Pokud nízké ceny vydrží a nedojde k dalším dramatickým změnám, které ovšem vzhledem k současné turbulentní situaci na politické scéně nelze vyloučit, mohly by nižší ceny potěšit jak domácnosti, tak i dopravce. Nižší cena paliv by se s odstupem času mohla projevit i na cenách dalšího zboží, které výrazně ovlivňují ceny přepravy.
Pro české domácnosti pak půjde hlavně o pozitivní zprávu před blížícími se letními prázdninami. Levnější pohonné hmoty totiž výrazně sníží náklady na dovolenou jak v tuzemsku, tak i v jiných zemích EU. Samotné zlevnění by ale i v případě udržení aktuální situace nebylo trvalé. Systém emisních povolenek totiž nikam nezmizel a jen bude dočasně zastíněn prudkým poklesem cen suroviny.