EnergoZrouti.cz

Německo čeká výrazné zdražení benzinu a nafty. Zdražení až o 13 korun na litr se nevyhne ani českým řidičům

     
Tomáš Jelínek
13. 3. 2025 ▪ 09:52

Benzin a nafta dražší až o 13 korun na litr by už brzy mohly být v Německu realitou. Ani odborníci ale zatím nevědí, co od nového systému očekávat. Jisté ovšem je, že stejný nárůst čeká za několik let i tuzemské řidiče. Vláda Petra Fialy se však snaží v Bruselu o odklad.

Cena plné nádrže i o pět set korun vyšší, nový systém emisí prodraží paliva v celé EU
Cena plné nádrže i o pět set korun vyšší, nový systém emisí prodraží paliva v celé EU
Foto: Unsplash

Němci se stále více obávají toho, co nastane po zavedení systému emisních povolenek ETS 2. Ten by už za necelé dva roky měl změnit segmenty, které se zapojí do povinného obchodování s emisemi. Systém obchodování s emisními povolenkami tak začne ovlivňovat například ceny bydlení nebo paliv. A právě toho se Němci ve velkém obávají, příchod ETS 2 by totiž mohl zdražit benzin a naftu na čerpacích stanicích podle odhadů i o téměř 30 procent.

Německá vláda systém obchodování s emisemi EU ETS 2 implementovala do zákonů už v lednu letošního roku. V současnosti ale dochází pouze k jakémusi monitoringu toho, kolik emisí vzniká. Systém totiž začne platit až od roku 2027 a právě v tomto roce se očekává výrazný nárůst ceny některých komodit.

Například podle respektované BloombergNEF by se cena za vypuštění jedné tuny CO2 mohla v roce 2030 pohybovat okolo 149 eur za tunu. EU by tak měla podle zprávy firmy nejvyšší cenu za CO2 na světě. To by se samozřejmě ale výrazně projevilo v cenách koncových produktů jako je benzin, nafta nebo zemní plyn. Náklady spojené s emisním obchodováním sice ponesou dodavatelé pohonných hmot či zemního plynu, dá se ale očekávat, že tyto společnosti rozpustí náklady právě do cen koncových produktů pro firmy i běžné spotřebitele.

Podle BloombergNEF by tak paliva mohla na čerpacích stanicích výrazně zdražit, a to až o 27 procent. Podobný nárůst pak očekává i německý autoklub ADAC, který už před zavedením nového systému emisních povolenek varoval. Zdražení pohonných hmot se totiž projeví nejen přímo v dopravě, ale téměř v celé ekonomice kvůli zdražení přepravy, a to jak té nákladní, tak i osobní.

Nový systém emisních povolenek by se ale měl zavést v celé EU, takže se nevyhne ani Česku. Vláda Petra Fialy přitom už v minulém roce oznámila, že hodlá v EU usilovat o odložení zavedení nového systému ETS 2 alespoň o jeden rok. Pokud by tak EU tuto změnu schválila, v Česku by systém začal platit až od roku 2028. Nelze ale očekávat, že by posunutím o rok nedošlo k prudkému cenovému nárazu, jaký se očekává v Německu. Česko si tak pouze získá rok navíc, než tuzemské řidiče a ekonomiku náběh nového systému potká.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Auto Benzin Nafta Fosilní paliva Čerpací stanice Emise CO2 Emisní povolenky ETS2 EU


Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.