Až zjistíte cenu jednoho kilometru dálnice v Česku, chytíte se za hlavu. I okolní státy si klepou na čelo

     
Hana Smětáková
23. 10. 2025 ▪ 16:40

Každoročně se v České republice staví nové úseky dálnic nebo se modernizují ty stávající. Pravdou ale zůstává, že se jedná o poměrně nákladnou aktivitu. Dálnice jsou u nás mnohem dražší než například v sousedním Německu.

Jaká je cena jednoho kilometru dálnice?
Jaká je cena jednoho kilometru dálnice?
Foto: Shutterstock

Postavit jeden kilometr dálnice v Česku stojí tolik, že by za stejnou cenu v zahraničí postavili více. Realita těchto stavebních nákladů je často k neuvěření. Proč tomu tak je?

Cena jednoho kilometru dálnice může překvapit

V prvé řadě je nutné podotknout, že cenu za jeden kilometr dálnice samozřejmě nelze vztáhnout na každou silnici bez výjimky. V praxi je totiž každá stavba jinak finančně, časově i technicky náročná. Je samozřejmě rozdíl, když se má stavět dálnice na krásně rovné ploše, nebo když je třeba řešit různé terénní úpravy, stavbu tunelů či mostů. 

Cena za jeden kilometr je tedy jakýmsi průměrem. Do výsledné částky přitom vstupují kompletní náklady, které začínají už samotnou úpravou pozemku a končí namalováním pruhů, svodidly a dopravními značkami. 

V loňském roce byla tato cena stanovena na 239 milionů korun bez DPH. Pro upřesnění, například jeden kilometr dálnice D6 Petrohrad – Lubenec stál 287 milionů korun bez DPH, jeden kilometr dálnice D35 Litomyšl – Janov pak 269 milionů korun bez DPH. 

V minulosti byla cena ještě vyšší , ...

Cena se může zdát vysoká, v minulosti však byla i vyšší

Ačkoliv mnohé může výše této částky překvapit, pravdou zůstává, že historicky se stále nejedná o nejvyšší ceny. Podle dostupných statistik například v roce 2008 jeden kilometr dálnice stál průměrně 342 milionů korun bez DPH. Na druhou stranu v roce 2018 šlo o 152 milionů korun bez DPH. Za posledních šest let tedy můžeme hovořit o nárůstu cen o více než 57 %. 

Jak se pohybují ceny v zahraničí

Ceny českých dálnic jsou častým zdrojem nepochopení v zahraničí. V mnoha zemích je totiž jejich výstavba značně levnější, a to i o několik desítek procent. Typickým příkladem může být Německo nebo Dánsko. Na druhou stranu například Rakousko je známé tím, že cena za 1 km dálnice je ještě vyšší než v České republice. Na vině zde přitom může být kromě jiného i alpský terén, se kterým se stavitelé musí vypořádat.

Proč jsou ceny v České republice tak vysoké

Faktorů, které ovlivňují výslednou cenu za jeden kilometr dálnice v dané zemi, existuje hned několik. U některých klíčových úseků dálnic jsou přípravy extrémně časově náročné. Taková zpoždění přitom mohou značně zvyšovat celkové náklady.

Kromě toho je potřeba zmínit nutnost absolvování komplexních administrativních procesů. Schvalování tras, výkup pozemků, posouzení vlivu na životní prostředí a získávání stavebního povolení často zabírají několik let. Jedna ze studií uvádí, že ceny v České republice jsou zhruba o 30 % vyšší než v některých sousedních zemích právě kvůli vysokým nákladům na přípravy a řízení. 

Pokud trasa prochází náročným územím, zvyšují se samozřejmě jednotkové náklady. Ačkoliv v České republice nenajdeme příliš vysoká pohoří, musí technici samozřejmě řešit ochranná pásma, ekologické zóny, budování mostů a tunelů. 

Levnější výstavba dálnic je například v Dánsku , ...

Všechny vybrané peníze putují zpátky do dálnic

V České republice je většina úseků dálnic zpoplatněna prostřednictvím dálničních známek. Již v loňském roce přitom zazněla informace, že veškeré peníze vybrané díky tomuto zpoplatnění budou putovat právě zpět do výstavby nových úseků dálnic a jejich modernizace. V loňském roce se otevřelo přes 100 km nových úseků a i v dalších letech nás inovace neminou.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Dálnice Výstavba Ceny
Zdroj: domaci.hn.cz, garaz.cz, sciencedirect.com, nku.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější