Kdy je potřeba zkontrolovat pneumatiky? V tenhle den už vám může policie auto rovnou odstavit

     
Dan Bright
30. 10. 2025 ▪ 21:41

Ranní teploty budou brzo padat k nule, na vozovkách se objeví první námraza a autoservisy se začnou plnit řidiči, kteří nechávají zimní přezouvání na poslední chvíli. Každý rok se opakuje stejný scénář – část motoristů čeká, až opravdu napadne sníh. Jenže zákon stanovuje jasná pravidla, a ta nečekají na první vločku. Kdo je nedodrží, riskuje pokutu nebo dokonce odstavení vozidla z provozu.

Kdy je potřeba zkontrolovat pneumatiky
Kdy je potřeba zkontrolovat pneumatiky
Foto: Shutterstock

Od začátku listopadu se mění povinnosti řidičů. Policie má pravomoc zkontrolovat technický stav pneumatik a v krajním případě rozhodnout, že s vozidlem nelze dál pokračovat v jízdě. Důvodem může být sjetý dezén i staré nebo poškozené gumy, které už nedokážou zajistit bezpečnou ovladatelnost vozu.

Od kdy platí povinnost a jaké jsou základní podmínky

Zákon č. 361/2000 Sb. stanovuje, že od 1. listopadu do 31. března musí mít všechna vozidla zimní pneumatiky, pokud je na silnici sníh, led, námraza nebo lze tyto podmínky předpokládat. Znamená to, že i když je silnice zrovna suchá, ale počasí naznačuje možnost námrazy, zimní výbava je povinná.

Na úsecích označených značkou „Zimní výbava“ platí povinnost automaticky po celé uvedené období, a to bez ohledu na aktuální stav vozovky. Policie zde může provádět kontrolu kdykoliv.

Minimální hloubka dezénu zimní pneumatiky je 4 mm u vozidel do 3,5 t a 6 mm u těžších. Odborníci ale upozorňují, že bezpečnost pneumatik výrazně klesá už kolem hranice 4,5 mm, kdy ztrácí schopnost odvádět vodu i sníh. Příliš sjetá pneumatika se chová podobně jako letní – na zasněžené nebo zledovatělé silnici ztrácí přilnavost a prodlužuje brzdnou dráhu o desítky procent.

Kontrola pneumatik často probíhá přímo u sjezdů z dálnic a horských silnic. , ...

Stáří a opotřebení pneumatik

Mnoho řidičů kontroluje jen hloubku dezénu, ale zapomíná, že i pneumatiky s dostatečně hlubokým vzorkem mohou být nebezpečné. Guma časem ztvrdne a popraská, čímž ztrácí pružnost a schopnost přilnout k povrchu. Výrobci proto doporučují nepoužívat pneumatiky starší než šest let, i když vypadají zachovale.

Datum výroby se nachází na bočnici v podobě čtyřmístného kódu DOT, například číslo „2319“ znamená 23. týden roku 2019. Pneumatika s takovým označením už je na hranici životnosti a může být považována za nevyhovující i bez zjevného poškození.

Policie může vozidlo s prasklými, ztvrdlými nebo deformovanými pneumatikami označit za technicky nezpůsobilé a rozhodnout o okamžitém odstavení z provozu. Takový zásah je oprávněný ve chvíli, kdy by další jízda vytvářela bezprostřední ohrožení ostatních účastníků silničního provozu.

Vizuální kontrola se doporučuje několikrát ročně. Řidiči by si měli všímat drobných trhlin, nerovnoměrného opotřebení a kontrolovat tlak v pneumatikách. Příliš nízký tlak zvyšuje spotřebu paliva i riziko prasknutí při vyšší rychlosti.

Tvrdá nebo popraskaná guma zhoršuje přilnavost i na suché vozovce. , ...

Pokuty, odstavení a další následky

Za jízdu bez zimních pneumatik v povinném období hrozí pokuta do 2 000 Kč na místě nebo 1 500 až 2 500 Kč ve správním řízení. Jedná se o přestupek bez bodového postihu, ale s přímým dopadem na bezpečnost.

Pokud má vozidlo pneumatiky s dezénem pod 1,6 mm nebo jsou zjevně poškozené, stává se technicky nezpůsobilým. V takovém případě hrozí pokuty až 10 000 Kč, 5 trestných bodů a zákaz řízení až na 12 měsíců. Policie zároveň může rozhodnout o okamžitém odstavení vozidla z provozu.

Důsledky se ale mohou projevit i později, například při dopravní nehodě. Pojišťovny mají právo krátit plnění nebo jej zcela zamítnout, pokud prokážou, že vozidlo mělo v době nehody nevyhovující pneumatiky. To znamená, že i menší nehoda může skončit finanční katastrofou.

Zimní pneumatiky ale nejsou jen zákonnou povinností, patří k základním bezpečnostním prvkům. Při teplotách pod 7 °C poskytují lepší přilnavost, kratší brzdnou dráhu a větší stabilitu v zatáčkách. Řidiči, kteří vsází na celoroční pneumatiky, by měli pečlivě kontrolovat, zda mají označení M+S nebo symbol sněhové vločky, jinak mohou mít při kontrole problém.

Odborníci doporučují přezouvat včas, nejlépe v polovině října, kdy nejsou pneuservisy přetížené, a jednou za sezónu zkontrolovat stav všech čtyř kol i rezervy.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Pneumatiky Přezouvání Pokuty
Zdroj: pneumatiky.cz, cebia.cz, pneuboss.cz, az-pneu.cz




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější