Pilot přiznal: Tahle kontrolka se na palubě nesmí rozsvítit. Pokud ano, jde do tuhého

     
Dan Bright
16. 7. 2025 ▪ 00:10

Na palubní desce letadla svítí řada kontrolek. Jedna z nich je ale pro piloty i posádku klíčová - ikona bezpečnostního pásu. Pokud se rozsvítí uprostřed letu mimo běžné fáze vzletu či přistání, znamená to jediné: letadlo se blíží do oblasti turbulence.

Pokud se rozsvítí tato kontrolka, poslechněte.
Pokud se rozsvítí tato kontrolka, poslechněte.
Foto: Shutterstock

V posledních letech, zejména v roce 2025, dochází k nárůstu nečekaných silných turbulencí, které si již vyžádaly desítky zranění a v některých případech i nouzová přistání. Přestože moderní letadla jsou konstruována tak, aby turbulence vydržela, lidský faktor hraje rozhodující roli, včasné připoutání může znamenat rozdíl mezi drobným nepohodlím a těžkým zraněním.

Jak turbulence vznikají a proč je těžké je předvídat

Turbulence je náhlá a často prudká změna v proudění vzduchu, která způsobuje, že se letadlo začne nekontrolovatelně pohybovat ve všech směrech. Tyto změny jsou výsledkem vzdušných mas, které se pohybují různou rychlostí, teplotou nebo směrem. Typicky rozlišujeme několik hlavních typů turbulencí: konvektivní (např. v blízkosti bouřkových mraků), mechanické (např. při přeletu přes pohoří nebo městskou zástavbu) a tzv. CAT – clear-air turbulence, tedy turbulence v čistém vzduchu.

Právě CAT patří mezi nejzrádnější formy. Vzniká ve vysokých letových hladinách, obvykle mezi 9–12 kilometry nad zemí, kde se střetávají proudy vzduchu s rozdílnou teplotou a rychlostí. Na rozdíl od jiných typů není CAT spojená s viditelnými jevy – nevzniká v oblacích ani v blízkosti bouřek, a proto ji nelze zobrazit na běžném palubním radaru. Detekovat ji nedokážou ani klasické meteorologické sondy, což znamená, že varování může přijít až ve chvíli, kdy letadlo už vstoupí do neklidné oblasti.

Riziko CAT dokonce narůstá. Vlivem klimatických změn dochází ve vyšších hladinách atmosféry k výraznějším teplotním kontrastům, které posilují tzv. jet stream – extrémně rychlé proudění vzduchu, v jehož blízkosti CAT často vzniká. Podle výzkumu i analýz ICAO z roku 2025 se výskyt těchto turbulencí za posledních 40 let více než zdvojnásobil. Dnešní letadla sice disponují moderními senzory a systémem sdílení dat mezi piloty, ale i tak mají posádky často jen několik desítek vteřin na aktivaci výstražných systémů, včetně rozsvícení kontrolky „Připoutejte se“.

Pokud se budete řídit pokyny, turbulence vám prakticky nijak nehrozí. , ...

Jaké riziko přináší turbulence

Moderní dopravní letadla jako Airbus A320 nebo Boeing 737 jsou testována na extrémní zatížení. Samotná turbulence je tedy téměř nikdy technicky neohrozí. Největší riziko se týká osob na palubě. Pokud nejsou připoutané, mohou být silou vymrštěny do stropu nebo proti okolním předmětům. Dle zprávy Business Insider z června 2025 utrpělo osm osob na letu Ryanairu z Berlína do Milána zranění kvůli prudké turbulenci a let byl nucen přistát v bavorském Memmingenu. Tři cestující utrpěli vážnější zranění. Tradiční bezpečnostní příkazy, včetně připoutání, mohly v mnoha případech zranění zmírnit.

V některých situacích může silná turbulence vést až k nouzovému přistání, například pokud dojde ke zranění člena posádky nebo pasažéra, který potřebuje okamžitou lékařskou pomoc, nebo pokud turbulence poškodí vybavení kabiny. Taková přistání jsou koordinována s řízením letového provozu a probíhají na nejbližším vhodném letišti.

Při turbulenci je důležité poslechnout personál a a zachovat klid. , ...

Jak se chovat během turbulence

Základní pravidlo zní jednoduše: mějte pás zapnutý po celou dobu letu, nejen když svítí kontrolka. Turbulence může přijít bez varování a reakční doba je minimální. Letušky a stevardi jsou školeni, aby v případě náhlé turbulence ihned přerušili službu a usadili se na svá místa, což je pro cestující jasný signál, že situaci je třeba brát vážně.

Nevstávejte ze sedačky, pokud to není nezbytné. Vyhněte se chůzi na toalety během letu přes oblasti s výskytem turbulencí, i když právě nesvítí kontrolka. Mobilní telefony, notebooky a jiné volně položené předměty uložte do přihrádek, protože při nárazu se mohou stát nebezpečnými projektily.

Bezpečnostní agentury jako EASA a FAA každoročně připomínají, že většina zranění v letadle nesouvisí s technickými závadami, ale s tím, že lidé podcení varování a ignorují doporučení posádky. Pravidelné kontroly aktualizací bezpečnostních doporučení a důkladné školení pilotů pomáhá riziko minimalizovat, ale ta nejdůležitější část odpovědnosti zůstává stále na pasažérech.



Sdílejte článek  
       


Štítky: Turbulence Doporučení při letu Bezpečnost při lítání
Zdroj: businessinsider.com, reading.ac.uk, euronews.com




Nejnovější z kategorie


































Nejnovější
Nejnovější